סוקרים של הרשת החברתית הגדולה בעולם אחראים על הסרתם של חשבונותיהם של צמד חוקרים מאוניברסיטת NYU שעסקו באחד הנושאים החשובים כיום, השקיפות בתחום הפרסום בפייסבוק והמידע המוטעה (Fake News) שיש בפלטפורמה העצומה הזו. המחקר שהוא חלק מפרויקט גדול יותר שנעשה על ידי אוניברסיטת NYU ומטרתו היא לבחון את המקורות והתפוצה של מודעות פרסום פוליטיות בפייסבוק.
החוקרים מנסים לבדוק מי מממן את המודעות הללו ואיך בדיוק הן מטורגטות ולתשובות הללו יש חשיבות גדולה בעיקר לאור כל מה שהתרחש במערכת הבחירות בארה"ב כאשר פייסבוק הואשמה בהטיה של תוצאות הבחירות ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג נאלץ לספק הסברים מול הממשל האמריקני.
לצורך המחקר, פיתחו החוקרים כלי שנקרא Ad Observer אשר אוסף בצורה אוטומטית את המידע לגבי אותן מודעות פוליטיות ומנסה להבין מדוע מודעות אלו מופיעות אצל אותם גולשים ספציפיים. בשלב מאוחר יותר, הם אפשרו לחוקרים אחרים שעוסקים בתחומים דומים, להשתמש בכלי שלהם. אגב, גם פייסבוק עצמה מאפשרת כרייה של חלק מהנתונים הללו עם כלים מוגבלים יותר שהם פיתחו.
"פייסבוק משתיקה אותנו בגלל שהמחקר שלנו מצביע בעיקר על בעייתיות בפלטפורמה עצמה" אמרה לאורה אדלסון, אחת החוקרות שנחסמו. "אם זה מוכיח משהו, זה שפייסבוק לא אמורה לחסום את מי שמורשה לחקור אותם בין היתר". בפייסבוק מסרו בתגובה שהחוקרים נחסמו מכיוון שעברו על חוקי הקהילה בכך שהכלי שהם הפיצו אוסף מידע על משתמשים מבלי שהם הורידו אותו או הסכימו בכלל לאיסוף המידע לגביהם. עוד מסרו בפייסבוק שהם הציעו לא פעם לחוקרים מ-NYU לעבוד בשיתוף פעולה איתם והם הזהירו את החוקרים לבל ימשיכו במשימתם בדרך הזו – כבר בשנה שעברה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו