כל שנה בסדר פסח אנחנו יושבים עם אותם אנשים מול אותו השולחן ומול אותן הצלחות, אוכלים את אותו האוכל וקוראים מאותן הגדות פסח מצהיבות, שההורים קיבלו לפני שנים מהבנק או מחברת הביטוח. אבל מה אם אפשר היה לפתוח את דפי ההגדה ולראות ביניהם את הדמויות של הבן או הבת שלנו, כשהם בונים את ערי המסכנות? או את סבא וסבתא חוצים בחרבה את ים סוף?
המיזם "קסומה" מחבר בין טכנולוגיה לאמנות ומעניק חוויית קריאה חדשה שבה כל ספר נוצר באופן ייחודי בהתאמה לאדם הקורא אותו, זאת בעזרת כלים מתקדמים של בינה מלאכותית ואיור דיגיטלי. הוא התחיל עם ספרים לילדים, אך כעת גם מציע הגדות פסח ומוצרים אחרים.
"אני מתחילה את התהליך מהיכרות עם הלקוח - מי הוא, מה הוא אוהב, ואיזה עולם הוא רוצה לראות בספר שלו", מספרת היזמית מאחורי "קסומה", צאלה מלצר-בטש ל"ישראל היום". "לאחר מכן, אני יוצרת סקיצות ראשוניות על בסיס המידע הזה, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של איור דיגיטלי ובינה מלאכותית שמסייעות לחדד את הקו האמנותי".
כדי להגיע לרמת דיוק גבוהה, מלצר-בטש משתמשת במודלי AI טכנולוגיים מתקדמים כמו Midjourney, DALL·E ו-Runway, המאפשרים לה ליצור איורים דיגיטליים מפורטים המותאמים אישית לכל לקוח. "הטכנולוגיות האלו פותחות עולם חדש של אפשרויות, שמאפשר לי לקחת רעיונות ולתרגם אותם בצורה ויזואלית מדויקת", היא מספרת. "אני לוקחת תיאור מילולי ויוצרת ממנו דמות או עולם שלם שמתאים בדיוק למה שהלקוח דמיין".
לאחר גיבוש הקונספט הוויזואלי, מתחיל שלב ההתאמות: "אני בוחרת צבעים, דמויות, ואפילו אלמנטים גרפיים שמתחברים לאופי של האדם עבורו הספר נוצר. לכל פרט קטן יש משמעות – בין אם זה סגנון האיור או גודל האלמנטים על הדף. אני רוצה שהספר ידבר אל האדם שמחזיק אותו בידיו, כאילו הוא נוצר במיוחד עבורו – כי זה בדיוק מה שקורה".
חוויית קריאה אישית
מלצר-בטש מספרת כי "קסומה" נולד מתוך הרצון ליצור חוויית קריאה אישית, שבה כל אדם יכול להחזיק בידיו ספר שמעוצב ונכתב במיוחד עבורו. "אנשים מתרגשים כשהם רואים את עצמם בתוך ספר, כשהם הופכים לחלק מהסיפור עצמו", היא אומרת. "זה משנה לגמרי את החווייה. ספרים תמיד היו עבורי מקום מפלט, ועכשיו אני יכולה להעניק את החוויה הזו גם לאחרים, אבל בצורה מותאמת אישית".
חוויית פסח חדשה
כאמור, עם הצלחת הספרים המותאמים אישית, "קסומה" מרחיב את פעילותו גם לחג הפסח. השנה, ניתן להזמין הגדות לפסח בעיצוב אישי, כך שכל משפחה תוכל ליהנות מהגדה ייחודית שמשקפת את אופייה, את הסיפור המשפחתי שלה ואת המסורת הפרטית שלה. לא עוד הגדה גנרית כמו בכל בית - אלא יצירה מותאמת אישית לכל משפחה.
"חיפשתי דרך להפוך את ההגדה לחלק אינטגרלי מהמשפחה. לא רק טקסט שחוזרים עליו כל שנה, אלא משהו שמתחברים אליו רגשית", מסבירה מלצר-בטש. "כל משפחה מקבלת הגדה שהיא באמת שלה. אני רוצה שאנשים ירגישו שהם מחזיקים משהו מיוחד באמת, ולא רק עוד ספר חג מסורתי".
נדמה שבעידן שבו הדיגיטל שולט, הפרויקט של מלצר-בטש מצליח להחזיר את הקסם של הדפוס: ספרים שמספרים לא רק סיפור, אלא גם את הסיפור של מי שקורא אותם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו