עידן הפייק ניוז: כמה אחוזים ממשתמשי פייסבוק משתפים תוכן בלי לקרוא?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature Human Behavior, חושף כי כ-75 אחוזים מהשיתופים ברשת נעשו מבלי שהמשתמשים לחצו על הקישור לצפייה בתוכן המלא • צוות החוקרים ניתח מערך נתונים עצום שסופק על ידי פייסבוק, וכלל מיליארדי אינטראקציות

פייסבוק (אילוסטרציה). צילום: רויטרס

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature Human Behavior חושף כי כ-75 אחוזים ממשתמשי פייסבוק משתפים פוסטים מבלי לקרוא אותם וקישורים מבלי ללחוץ עליהם תחילה, ומסתמכים רק על כותרות ותקצירים קצרים. המחקר, שבחן יותר מ-35 מיליון פוסטים ציבוריים בפייסבוק, מצא כי תוכן פוליטי - במיוחד מהקצוות האידיאולוגיים - נוטה להיות משותף ללא קריאה.

"ההשראה למחקר שלנו נובעת מהרצון להבין את תופעת השיתוף, שלדעתי היא הפעולה המשפיעה ביותר ברשתות החברתיות", אמר החוקר הראשי, פרופ' ס. שיאם סונדר מאוניברסיטת פן. "שיתוף לא רק גורם להשפעה כפולה של הפצת מידע דרך רשתות של אנשים, אלא גם תורם בשנים האחרונות למגפת המידע השגוי ברשת".

מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, צילום: אי.אף.פי

צוות החוקרים ניתח מערך נתונים עצום שסופק על ידי פייסבוק, שכלל מיליארדי אינטראקציות עם יותר מ-35 מיליון כתובות URL שהופצו בפלטפורמה בין השנים 2017 עד 2020. הנתונים חולקו לתוכן פוליטי ולא-פוליטי באמצעות מערכת סיווג ממוחשבת.

המחקר חשף מספר ממצאים מדאיגים: כ-75 אחוזים מהשיתופים נעשו מבלי שהמשתמשים לחצו על הקישור לצפייה בתוכן המלא. יתרה מכך, התגלה קשר ישיר בין קיצוניות פוליטית לבין נטייה לשיתוף ללא קריאה, כאשר משתמשים נטו לשתף תכנים שתאמו את השקפותיהם הפוליטיות. באופן מדאיג במיוחד, קישורים שסומנו כמידע כוזב על ידי בודקי עובדות, זכו לשיתופים רבים יותר מאשר תוכן אמיתי.

"משתמשי הרשתות החברתיות מסתכלים רק על הכותרת והתקציר", צילום: איי.אף.פי

"ממצא מרכזי הוא שרוב הקישורים שאנחנו נתקלים בהם בפייסבוק משותפים מבלי שנקראו קודם על ידי האדם המשתף", הסביר סונדר. "זה מלמד שמשתמשי הרשתות החברתיות מסתכלים רק על הכותרת והתקציר כשהם מחליטים להפיץ קישור. הפצה כזו יכולה להוביל להתפשטות מהירה של מידע שגוי ותיאוריות קונספירציה".

החוקרים ממליצים לפלטפורמות החברתיות לשקול עיצוב מחדש של ממשקי המשתמש כדי לעודד שיתוף מושכל יותר. למשל, הוספת תזכורות לקרוא את המאמר לפני השיתוף או סימון האם הקישור נפתח. "אם הפלטפורמות יציגו אזהרה שהתוכן עלול להיות שגוי ויגרמו למשתמשים להכיר בסכנה, זה עשוי לעזור לאנשים לחשוב לפני שיתוף", אמר סונדר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר