ווייז בשת"פ עם גוגל מפות: האם האפליקציה הישראלית הולכת להיעלם?

שיתוף הפעולה החדש מעלה שאלות על עתידה של ווייז, שמאז רכישתה על ידי גוגל ב-2013 התקשתה לצמוח ולשמור על עצמאותה בתוך ענקית הטכנולוגיה

גוגל מפות. דוחפים להטמעה?. צילום: רויטרס

ענקית הטכנולוגיה גוגל הודיעה כי גוגל-מפות (Google Maps) יחל להציג בזמן אמת, על גבי המפות, דיווחים המתקבלים ממשתמשי אפליקציית ווייז (Waze), שנמצאת גם היא בבעלות גוגל. משתמשי האפליקציה אף יזכו לקרדיט, כאשר לצד הדיווח יופיע חיווי המציין כי הוא התקבל מ"נהגי ווייז". לכאורה, הסינרגיה הזו אמורה לספק לווייז חשיפה גדולה יותר, אך יש גם מי שרואה בכך צעד נוסף בדרך להטמעתה המוחלטת של ווייז בתוך גוגל-מפות.

בשלב זה, מדובר בדיווחים אודות פעילות משטרתית, כדוגמת מכמונות מהירות או נוכחות של ניידת משטרה; ובהמשך יופיעו גם דיווחים על תאונות דרכים, עבודות בכביש, סגירת נתיב וכדומה. הפיצ'ר החדש הוא חלק מעיצוב מחודש שעליו הכריזה גוגל ביולי - ומטרתו להנגיש את אפשרויות הדיווח בזמן אמת גם למשתמשי מערכת ההפעלה של גוגל לרכבים, Android Auto. זאת, לאור העובדה כי נהגים רבים משתמשים כיום באפליקציית המפות דרך צג הרכב ולא דרך הסמארטפון.

המשתמשים בשירות המפות יוכלו לאמת את הדיווחים שהתקבלו מנהגי ווייז. בצילום מסך שהעלה משתמש לפורום Reddit, נכתב בגוגל-מפות כי "התקבל דיווח מנהגי ווייז על ניידת משטרה בהמשך הדרך", ומתחת מופיעה השאלה - "האם הניידת עדיין שם?"

האם הניידת עדיין שם?, צילום: צילום מסך של גוגל מפות, מתוך פורום Reddit

שיתוף פעולה או הטמעה הדרגתית?

לגוגל-מפות יש כשני מיליארד משתמשים בחודש ברחבי העולם, בעוד לווייז יש כ-150 מיליון משתמשים. על פניו, המהלך החדש יתרום לחשיפה של אפליקציית ווייז בפני משתמשי גוגל, שיוכלו לבחור להשתמש באפליקציה ישירות. בווייז אף בירכו על המהלך: "אנחנו נרגשים מכך שעוד נהגים יוכלו לקבל דיווחים מווייז. הדבר לא היה אפשרי ללא שיתוף הפעולה שלנו עם חטיבת Geo", נכתב בבלוג של החברה.

עם זאת, בשנים האחרונות ביצעה גוגל כמה מהלכים שהעלו את החשד כי החברה מתכוונת למוסס את האפליקציה באופן הדרגתי ולהטמיע את הפיצ'רים שלה בתוך גוגל-מפות.

גוגל רכשה את ווייז ב-2013 ב-1.3 מיליארד דולר, באחד האקזיטים המיתולוגיים של ההיי-טק הישראלי. במסגרת הרכישה, ווייז המשיכה לפעול כחברה עצמאית, דבר שהיה אמור להיות כר פורה לחדשנות והתפתחות עסקית. אך נראה כי עצמאותה של ווייז היתה בעוכריה.

הגעת ליעד. אפליקציית ווייז, צילום: רויטרס

לאורך יותר מעשור גוגל כמעט ולא השקיעה בווייז ולא רתמה את הפלטפורמות הרבות שלה כדי לקדם את האפליקציה בתוך האקוסיסטם הרחב שלה. ואמנם, מספר המשתמשים של ווייז צמח מאז הרכישה בקצב מתון בלבד והיא התקשתה לחדור לשווקים חדשים.

המעמד של ווייז בתוך גוגל משתקף באופן מובהק בכך שאפליקציית ווייז שווקה בחנות האפליקציות של גוגל כ"אפליקציית צד שלישי". ב-2022 ביצעה גוגל שינוי ארגוני והחליטה להכליל את ווייז, על 500 עובדיה, בתוך חטיבת ה-Geo של החברה, הכוללת את שירותי גוגל-מפות, גוגל-ארץ וגוגל-רחוב. בכך תמה עצמאותה היחסית של ווייז בתוך גוגל.

בפברואר 2021, כחודש לאחר שעזב את תפקידו כמנכ"ל ווייז, פרסם נעם ברדין פוסט ובו תקף את התנהלות גוגל כלפי ווייז. "הצמיחה של ווייז היתה תולדה אך ורק של העבודה שלנו, ולא של תמיכה מ'ספינת-האם'. במבט לאחור, היינו יכולים לצמוח בצורה יעילה ומהירה יותר לו נותרנו חברה עצמאית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר