איך תיראה תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בעידן הבינה המלאכותית? לבן אפלק יש תחזית מסקרנת: בעתיד, צופים יוכלו ליצור פרקים מותאמים אישית של הסדרות האהובות עליהם. החזון הזה, שהוצג בשבוע שעבר בפסגת המשקיעים Delivering Alpha של רשת הטלוויזיה CNBC, עשוי להוות מקור הכנסה חדש לאולפנים - במקום ההכנסות האבודות ממכירות ה-DVD. עם זאת, אפלק מודה שהתכנים הללו עלולים להיות "מגושמים וקצת מוזרים".
מלבד יצירת פרקים מותאמים אישית, אפלק מעלה אפשרות נוספת להכנסה: חברות עשויות למכור רישיונות למעריצים ליצור תוכן אישי או סרטוני טיקטוק עם דמויות מסרטים באמצעות בינה מלאכותית, בדומה לאופן שבו אולפנים מוכרים כיום תחפושות של גיבורי-על.
אל תספידו את היוצרים
למרות החזון הטכנולוגי, אפלק מדגיש שבינה מלאכותית לא תחליף את היצירתיות האנושית בקולנוע. "בינה מלאכותית יכולה לחקות כתיבת חרוזים באופן מצוין, אבל היא לא יכולה לכתוב שייקספיר", הוא קובע. "היכולת להיות עם שניים, שלושה או ארבעה שחקנים בחדר, והטעם הנדרש כדי להבין ולבנות את הסצנה - זה לחלוטין מעבר ליכולות של בינה מלאכותית".
אפלק רואה בבינה המלאכותית אומן - ולא אמן. הוא מסביר שבעוד הטכנולוגיה יכולה ללמוד באמצעות חיקוי - בדומה לאומן הלומד טכניקות של נגרות - היא חסרה את השיפוט היצירתי המגדיר אמנות. "אומנות היא לדעת איך לעבוד. אמנות היא לדעת מתי לעצור", הוא מדגיש.
המהפכה בפתח
לפי אפלק, השינוי בתעשייה כבר בדרך. הוא צופה כי הטכנולוגיה תוביל להוזלה דרמטית בעלויות ההפקה ותאיץ את קצב הייצור. לדוגמה, סדרות כמו "בית הדרקון" של HBO יוכלו לשחרר שתי עונות באותו פרק זמן שכיום לוקח להפיק עונה אחת.
לדבריו, תעשיית האפקטים הוויזואליים צפויה להיות מושפעת באופן העמוק ביותר. "לא הייתי רוצה להיות בעסקי האפקטים הוויזואליים. הם בצרות", מזהיר אפלק, וצופה כי עבודת אפקטים יקרה תהפוך זולה הרבה יותר באמצעות אוטומציה של בינה מלאכותית.
למרות כל השינויים הצפויים, אפלק נחרץ בדעתו שהיצירתיות האנושית תישאר מרכזית בעשיית סרטים. הוא מסביר כי מודלים של בינה מלאכותית כיום פועלים על ידי "הפריה ושילוב של דברים קיימים" מבלי ליצור באמת משהו חדש. מגבלה זו, בשילוב חוסר היכולת להפעיל שיפוט אמנותי, מובילה אותו למסקנה שהעשייה על ידי במאים ושחקנים אנושיים תמשיך להתקיים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו