הסימון הכי נחשק: כך תקבלו וי כחול בכל הרשתות

הווי הכחול נולד כאמצעי להגנה מפני מתחזים, אך כיום יש לו ערך מיתוגי ושיווקי בפני עצמו • האם אתם זכאים לתיוג הנחשק?

רוצים וי כחול? זה כנראה לא יהיה בחינם. צילום: benzoix / freepik

בג'ונגל הדיגיטלי שורץ המתחזים, שבו אי אפשר לדעת בוודאות מי עומד מאחורי הפרופיל שאתם עוקבים אחריו, סימון הווי הכחול - שכביכול מעיד שזהותו אומתה - הוא מעין עוגן של ביטחון. אם בעבר האפשרות לקבל את תג האימות הנכסף הייתה שמורה רק לידוענים שבידוענים, היום חלק מהפלטפורמות מאפשרות כמעט לכל אחד לקבל אותו. בתשלום כמובן.

הווי הכחול נולד כאמצעי להגנה מפני מתחזים, אך כיום יש לו ערך מיתוגי ושיווקי בפני עצמו. אם אתם יוצרי תוכן או בעלי עסק קטן, לסימון הזה יכול להיות ערך לא מבוטל בביסוס האמון שלכם מול הלקוחות, וגם כהגנה מפני מתחזים שעשויים לפגוע בשמכם הטוב. לכל פלטפורמה יש מדיניות ותנאי סף מעט שונים, אז עשינו בשבילכם סדר.

אם אתם יוצרי תוכן, יש לסימון ערך לא מבוטל, צילום: אי. אף. פי

טוויטר/X: הולדת הווי הכחול

סימון הווי הכחול מזוהה יותר מכול עם רשת טוויטר לשעבר (כיום X), שהשיקה אותו ב-2009 כדי להיאבק בתופעת הפרופילים המתחזים. ככל שהרשת תפסה תאוצה והפכה לבמה פופולרית לידוענים, כך גם הופיעו יותר ויותר מתחזים - שכל מה שנדרשו לעשות היה לפתוח פרופיל תחת שמו ותמונתו של הידוען.

שאקיל אוניל, איאן מקרגור וקניה ווסט הם בין השמות שספגו פגיעה במוניטין בעקבות פעילות של פרופילים מתחזים. למעשה, לטוויטר לא היתה ברירה אלא לייסד את מנגנון האימות לאחר שמאמן הבייסבול טוני לה-רו תבע את הרשת בגין פגיעה במוניטין.

הווי הכחול נועד למנוע התחזויות, אך הפך עד מהרה לסמל סטטוס מבוקש, שגם שווה הרבה מאוד כסף למי שזוכה בו. טוויטר חילקה את הסימונים הכחולים במשורה. למעשה, היא פנתה ביוזמתה לידוענים ומותגים בעלי פרופיל גבוה ואימתה מולם את זהותם.

לסלבס וחברות בסדר גודל נמוך יותר לא הייתה גישה לסימון הנכסף, דבר שעורר ביקורת רבה. בשלב מסוים איפשרה טוויטר לאנשים להגיש מיוזמתם בקשה לקבלת הסימון, אך העומס היה כה גדול שעדיין רק מתי מעט זכו לענוד את התכשיט.

כל זה השתנה עם הגעתו של האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, שרכש את טוויטר ב-2022. מאסק הנהיג מדיניות שונה לחלוטין, שהפכה את תגי האימות לנגישה לכול וגם למקור הכנסה עבור הרשת.

הפרופיל של אילון מאסק ב-X. וי כחול להמונים, צילום: רשת X

אז איך מקבלים וי כחול ב-X?

כדי להיות זכאים לסימון, עליכם ראשית כול להיות חברים משלמים ולהירשם כמנויים לשירות הפרמיום (שמונה דולר לחודש או 84 דולר לשנה) או לשירות הפרמיום-פלוס (16 דולר לחודש או 168 דולר לשנה). יש לציין כי המנוי הבסיסי (שעלותו שלושה דולר לחודש) לא מקנה זכאות לווי כחול.

מלבד הזכאות, תוכניות המנוי מקנות לכם עוד פיצ'רים כמו הגדלת מספר תווים לציוץ, אפשרות להעלות סרטונים ארוכים יותר, אפשרויות עריכה, גישה ל-grok מחולל ה-AI שפיתח מאסק ועוד.

לאחר שנרשמתם כמנויים, תוכלו לבקש את הווי הכחול. ההליך הוא פשוט למדי. עליכם לעמוד בכמה קריטריונים פשוטים: הפרופיל חייב להציג שם מלא (אם מדובר באדם) ותמונה, ולהיות פעיל לפחות 30 יום טרם ההרשמה לתוכנית המנוי. כמו כן, מטעמי בטיחות, יש לאמת את כתובת המייל. זה הכל, מבחינת X הוכחתם שאתם זה אתם.

לאור ההליך הפשוט, שאפילו אינו מצריך הגשת מסמכי זיהוי, לא נתפלא שיש גם מתחזים שעונדים על דש הפרופיל שלהם וי כחול - ועל כן, לפחות לגבי רשת X, הסימון הכחול אינו "קדוש". ואמנם, ב-X כלל לא מתחייבים שמי שיש לו וי כחול הוא אכן מי שהוא טוען שהוא. X תסיר את הסימון אם המשתמש יפר את תנאי השימוש, יפיץ מידע מטעה או יעשה שימוש מניפולטיבי בפלטפורמה.

מארק צוקרברג ב-2023. מטא מציעה תמיכה אישית בפרופיל, צילום: רויטרס

מטא: 3 פלטפורמות תחת קורת גג אחת

במטא יש למעשה שני מסלולים לקבלת תג אימות: האחד מיועד לידוענים ומותגים מוכרים, והשני נגיש לכל אחד מאתנו. נתחיל בסלבס. אם אתם מוכרים בדרך זו או אחרת, תוכלו להגיש דרך הפלטפורמה בקשה לקבלת תג אימות. ההיגיון אומר שככל שאדם מפורסם יותר, כך יש סכנה גדולה יותר שמישהו יעשה שימוש לרעה בשמו, ועל כן כידוענים חשוב להשיג במהרה את החותמת הזו.

במסגרת התהליך, תצטרכו לספק מסמכי זיהוי וכן אסמכתאות שאתם אכן אישיות מוכרת הראויה לקבל את הסימון בחינם. התהליך עשוי להימשך כ-30 יום, וזאת מאחר שהוא אינו אוטומטי. הסימון יינתן בכל הפלטפורמות של מטא, פייסבוק ואינסטגרם וערוצי תוכן ב-Whatsup.

פייסבוק השיקה בשנה שעברה מסלול נוסף בשם Meta Verified, והוא דומה במידה רבה לאופן קבלת תג האימות ב-X. זוהי למעשה תוכנית מנויים עם עלות חודשית (החל מ-14.99 דולר) שבה אתם מקבלים תג אימות והגנה מפני התחזות, לצד שירותים נוספים כמו תמיכה אישית בפרופיל הפייסבוק שלכם.

כן, כן, אם תיתקלו בבעיה כלשהי לא תצטרכו לנבור בהררים של דפי Q&A, ועדיין לא למצוא את התשובה - אלא ליצור קשר בצ'אט עם נציג, אדם אמיתי!

המסלול הזה מיועד לעסקים ול"יוצרים". במסגרת תהליך האימות תצטרכו להגיש תעודת זיהוי ומסמכים אודות העסק (אישור עוסק ממע"מ או מסמכי התאגדות). חשוב לציין כי האימות באינסטגרם ובפייסבוק מצריך תשלום נפרד. אם תאמתו במקביל את הפרופיל שלכם בשתי הפלטפורמות - תזכו להנחה.

טיקטוק. רק לסלבס כבדים, צילום: אי.אפ.פי

הידוענים של טיקטוק

המדיניות בטיקטוק דומה יותר למדיניות העבר של טוויטר מאשר למדיניות הנוכחית של X. הרשת מעניקה תגי אימות למי שהיא חפצה בייקרו, כלומר רק לידוענים או אנשי ציבור מפורסמים במיוחד. גם מותגים, גופים ממשלתיים ועמותות, בכפוף למוכרותם, עשויים להיות זכאים לתג. אנשים מהשורה או עסקים קטנים כלל אינם עומדים בקריטריונים ולא יוכלו להגיש בקשה.

אם אתם עומדים בתנאי הסף, ניתן להגיש בקשה ישירות דרך האפליקציה. היכנסו להגדרות>>>חשבון>>>אימות, והתחילו בתהליך. לאחר מכן הבקשה תעברו לעיון טיקטוק. שם ההחלטה תתקבל לפי "הפעילות, האותנטיות, הבולטות והייחודיות". כלומר, במסגרת הגשת הבקשה יהיה עליכם להציג "הוכחות" שאתם אנשים מוכרים, באמצעות דוגמאות לסיקור תקשורתי.

ברמה הבטיחותית, יהיה עליכם להגדיר בחשבון אימות דו-שלבי, וזאת כדי למזער את הסיכון שמישהו יפרוץ לחשבון ויעשה לכם בושות. עם זאת, מספר הלייקים או העוקבים אינו מהווה שיקול, כך שגם ידוען שפתח פרופיל חדש עשוי להיות זכאי.

מה באשר לרשת טלגרם, שצוברת תאוצה בשנים האחרונות? לטלגרם אין תוכנית אימות משל עצמה. למעשה, כדי להשיג וי כחול בטלגרם תצטרכו להציג את הסימון משתי רשתות חברתיות אחרות, למשל טיקטוק ואינסטגרם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר