חברות ההייטק הישראליות מסתמכות באופן כמעט יומיומי על טיסות כחלק חיוני מפעילותן השוטפת וצמיחתן העסקית, לצורך פגישות עם לקוחות ומשקיעים, השתתפות בכנסים וניהול משרדיהן בחו"ל. הביטול הכמעט גורף של חברות התעופה הזרות, שרק החריף מאז ההסלמה בצפון, מגביל מאוד את יכולת התנועה של מנהלים ועובדים בהייטק ופוגע במגע שלהם עם השוק הגלובלי.
רבים בתעשייה מתריעים לאחרונה כי המצב מוביל לפגיעה משמעותית בענף כולו, שמתבטאת בגידול בהוצאות, אובדן לקוחות ומשקיעים, ונזק תדמיתי - והם קוראים למדינה לפעול. כמו כן, זהו גורם נוסף שמאיץ מגמה מדאיגה שבה חברות מסוימות שוקלות להעתיק את מרכז פעילותן העסקי לארצות הברית.
מייקל צודק.
— Liad Agmon (@liadagmon) October 23, 2024
1. אני כרגע על טיסה מניו יורק לישראל. איתי במקרה על הטיסה כמה מהיזמים, היזמיות והמשקיעים המובילים בישראל, נושא השיחה הראשון היה חוסר היכולת למצוא כרטיסי טיסה והעתקת פעילות אל מחוץ לארץ.
2. בישיבת בורד שבוע שעבר אמרנו למנכ״ל אחת החברות שלנו שאנחנו מצפים שהוא יעבור… https://t.co/Ngl22cTsM7
"אנחנו מדינה במצור. זה פוגע בכלכלה", כתב המשקיע מייקל אייזנברג לפני כשבוע בפנייה לשרת התחבורה מירי רגב בציוץ ב-X שהצית את הדיון. "אסור לך לשהות בארץ עד שלא חרשת אישית את מנכ״לי כל חברות התעופה. הבנת מה הבעיה והמצאת פיתרון. אני יודע למשל שראיין אייר מחפשים דרך לטוס".
בציוץ נוסף כתב אייזנברג שיזם הודיע לו כי העביר 3 אנשים מהחברה לעבוד בחו"ל כי הטיסות יקרות ואין טיסות זמינות. את הציוץ ציטטו גם היזם ומי שעומד בראש הסניף הישראלי של קרן ההשקעות אינסייט פרטנר ליעד אגמון, ששיתף בשיח אליו הוא נחשף סביב הנושא.
למעשה, בתעשייה מתארים מצב של "מיני סגר" שמזכיר את ימי הקורונה. שלוש חברות התעופה האמריקניות המובילות, דלתא, אמריקן ויונייטד, הודיעו כי לא יחדשו את טיסותיהן עד חודש אפריל, בעקבות אזהרת מסע מצד הממשל האמריקני. רוב חברות התעופה האירופיות ממתינות להתבהרות המצב, כאשר גם השער למזרח - שוק מפתח עבור חברות רבות - נסגר כמעט כליל עם ביטול הטיסות של אייר אינדיה, אמירייטס וקתאי פסיפיק. למעשה, הקשר עם העולם נשען בימים אלה בעיקר על החברות הישראליות, והביקוש לכל כרטיס פנוי גדול.
כשיש אזעקה בזמן הזום
חברת היילו (Hailo) מפתחת שבבי AI לאביזרי-קצה. היא צומחת מהר ויש לה לקוחות ומשרדים בארצות הברית, אירופה ובמזרח הרחוק. בשיחה עם "ישראל היום" סיפר המנכ"ל ומייסד-שותף אור דנון על הקשיים. "היעדר הטיסות מכביד על המון היבטים בניהול חברת הייטק. יש לנו עובדים רבים בעולם, וכבר שנה שאין לנו אפשרות להביא אותם ארצה לצורך הכשרות, פגישות וגיבוש. זה פוגע בתחושת השייכות שלהם".
לדברי דנון, הקושי הגדול ביותר הוא ביכולת לשמר את אמון הלקוחות. "ההייטק הישראלי אמנם סיפק את הסחורה בשנה האחרונה באופן מרשים, וגם אנחנו לא פספסנו שום יעד. אבל המצב הנוכחי מייצר ספקות וסימני שאלה בקרב לקוחות. בתחילת המלחמה יצאתי למסע דילוגים בעולם כדי להיפגש עם לקוחות פנים אל פנים ולהראות להם שהכל בסדר. עכשיו זה קשה. הם מזמינים אותך ולפעמים אתה לא יכול להגיע, ובפגישות זום, בטח אם פתאום יש אזעקה, מאוד קשה להפיג את חששותיהם. זה מקשה על היכולת לבנות חברת הייטק רב-לאומית שבסיסה בישראל".
לדברי מורן צ'מסי, מנהל-שותף בקרן הסקנדרי Amplefields Investments, חברות ההייטק מצויות במצב רגיש במיוחד. "בהיותן חברות הפונות לשוק הגלובלי, חברות ההייטק זקוקות לקווי התעופה כמו אוויר לנשימה. זה נכון במיוחד לגבי חברות סטארט-אפ בתחילת דרכן, שצריכות להיפגש עם משקיעים או לפתח שוק בינלאומי. פגישות וידאו אמנם הפכו לאמצעי מקובל מאז הקורונה, אך אין תחליף לפגישות אישיות. זה כמובן משפיע גם בכיוון ההפוך, על משקיעים או לקוחות שרוצים להגיע לכאן".
כשהכרטיס בטיסה לארה"ב עולה 5,000 דולר
הפגיעה הישירה המוחשית ביותר מתבטאת בגידול משמעותי בהוצאות. חברות הייטק רוכשות מאות כרטיסי טיסה בשנה, ותקציב הטיסות של חברה בינונית שמעסיקה כמה עשרות עובדים יכול להגיע למאות אלפי דולרים בשנה. הדילול בהיצע הטיסות מוביל לעליית מחירים. לפי מדד המחירים לצרכן, בחודש אוגוסט זינקו מחירי הטיסות ב-22.1 אחוזים. חברות ההייטק מדווחות על התייקרות משמעותית אף יותר, וזאת מאחר שפעמים רבות הן נאלצות לרכוש כרטיסי טיסה ברגע האחרון במחיר שעשוי להיות יקר באלפי דולרים בהשוואה לימים רגילים.
לדברי צ'מסי הפגיעה הכלכלית הישירה היא משנית. "הגידול בהוצאות מכביד מאוד, אך ניתן להתמודד עם היבט זה בניהול נכון של התקציב. הפגיעה העסקית היא המשמעותית יותר: עסקאות או גיוסים שהתבטלו, לקוחות אבודים, נזק תדמיתי. זוהי הפגיעה העמוקה יותר, וקשה לכמת אותה".
טלי שם טוב, מנכ"לית חברת CodeValue, המספקת פתרונות בעולמות התוכנה, מדגישה: "יחסים מוצלחים עם לקוח בינלאומי, והיכולת לקדם פיתוח עסקי בעולם, מושתתים על נסיעות לחו"ל. מאוד קשה לתכנן נסיעת עבודה אפקטיבית, כי היצע הטיסות מאוד מוגבל. בעקבות המחירים הגבוהים, חברות מצמצמות טיסות ככל שניתן. אנחנו מעסיקים כחלק משלוחת החוץ שלנו כ-100 מתכנתים בבולגריה ורומניה, והיכולת שלהם להגיע לפגישות עבודה עם לקוחות ישראלים מאוד מוגבלת".
מי שנדרש למצוא פתרונות הוא מייקי לוי, שותף בסוכנות נסיעות Coterie Travel Club, המתמחה בלקוחות עסקיים ומשרת באופן שוטף את מגזר ההייטק. "לאנשי הייטק יש צרכים מאוד ייחודיים. הם טסים באופן ספונטני, לעיתים בהתראה של פחות מ-24 שעות - וביטול קווי התעופה הופך את הספונטניות הזו לכמעט בלתי אפשרית, מאחר שכל הטיסות מלאות עד אפס מקום ימים ושבועות קדימה. זה משפיע לא רק על הטיסות לארה"ב, אלא גם לאירופה, ובאופן חריף במיוחד על הטיסות לאסיה - שזהו יעד טיסה מאוד חשוב לחברות הייטק".
להערכתו של לוי, "זהו מצב שילווה אותנו בשנה-שנתיים הקרובות. חברות תעופה מנהלות את הקווים שלהן בצורה מאוד מדוקדקת על בסיס רווחיות, והן לא ימהרו לחדש את הקווים בצורה מלאה ככל שנותרת אי-ודאות".
תמריצים לחברות התעופה והסברה
בתעשייה סבורים כי גם בתנאים המורכבים הקיימים, המדינה יכולה לעשות יותר כדי לסייע לענף. צ'מסי מ-Amplefields: "המדינה יכולה להציע לחברות התעופה הזרות שורה של תמריצים כלכליים, בין אם בסבסוד הביטוח, הפחתה במיסים או מענקים, וזאת כדי להפחית את העלויות התפעוליות של אותן חברות. גם ברמת ההסברה והשקיפות, צריך לעשות יותר כדי לחזק את תחושת הביטחון ולהפיג חלק מהחששות".
דנון מ-Hailo: "זהו אינטרס של המדינה. כדי שנהיה מרכז הייטק עולמי, חשוב להבטיח ככל הניתן את זמינות הטיסות. יש חברות ישראליות שעיקר פעילותן בחו"ל והן מתלבטות אם לבסס את המטה העסקי שלהן בישראל או בארצות הברית. זה יהיה הפסד גדול.
"צריך ללמוד מהקורונה. כפי שפיתחנו 'שגרת קורונה', צריך לפתח 'שגרת מלחמה'. הממשלה צריכה לספק כלים. חברות ההייטק, מצידן, צריכות גם כן לגלות יצירתיות, לנהל נכון את התקציב, לתכנן כך שהשהות בחו"ל תהיה ארוכה יותר ושתכיל לו"ז צפוף יותר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו