אם נתקלתם בסרטונים מטושטשים באינסטגרם, ייתכן שמדובר במשהו הרבה יותר משמעותי מתזמון גרוע או בעיה במצלמה. מסתבר שאיכות הצגת הסרטונים בפלטפורמה מושפעת ישירות מכמות הצפיות שהסרטונים שלכם מקבלים. כלומר, אינסטגרם מקבלת החלטות מכוונות לגבי איכות התצוגה של סרטונים על סמך מספר הצופים.
באחד הסטוריז שכלל שאלות-תשובות בעמוד האינסטגרם האישי שלו, חשף אדם מוסרי, ראש אינסטגרם בחברת מטא (Meta), את עקרונות המדיניות הזו. לדבריו, סרטונים שמקבלים כמות צפיות גבוהה מיד עם עלייתם לפלטפורמה זוכים לקידוד באיכות גבוהה יותר. מנגד, סרטונים שפחות מעניינים את הקהל נחשפים ברזולוציה נמוכה יותר, במטרה לחסוך במשאבי החברה. עם זאת, מוסרי ציין שאם סרטון צובר התעניינות מאוחרת יותר, המערכת של אינסטגרם תחזיר אותו להצגה באיכות גבוהה יותר.
ההיגיון מאחורי ההחלטה הוא פשוט: אינסטגרם משקיעה את המשאבים היקרים שלה בתכנים הפופולריים ביותר כדי לספק לצופים חוויה טובה ואיכותית. בשונה מפלטפורמות וידאו אחרות, אינסטגרם בחרה במודל שבו איכות הווידאו תואמת לכמות הצפיות. ככל שהסרטון פופולרי יותר ומושך צפיות רבות, כך הוא יזכה לקידוד מתקדם ואיכות גבוהה, מה שמבטיח שהצופים ייהנו מתוכן ברור וחד.
לדברי מוסרי, האיכות הנמוכה אינה אמורה להשפיע על הצלחת הסרטון באופן מהותי. "האיכות אינה הקריטריון החשוב ביותר בצפייה", הדגיש. לדבריו, המשתמשים נוטים להתמקד בתוכן עצמו ולא באיכות הווידאו. כך שגם יוצרים קטנים שמתחילים עם מעט צפיות יכולים להצליח – כל עוד התוכן שהם מעלים מעניין ומושך את קהל הצופים.
עם מספר הסרטונים באינסטגרם ובפייסבוק שממשיך לעלות, אינסטגרם מצאה עצמה מתמודדת עם כמות עצומה של תכנים. בשנת 2021 בלבד דיווחה מטא כי פייסבוק ואינסטגרם מארחות יחד כארבעה מיליארד סרטונים ביום. כדי להתמודד עם העומס הזה, החברה בחרה בתיעדוף של משאבים כך שסרטונים פופולריים יקבלו קידוד איכותי.
מדיניות זו מעלה שאלות בקרב קהילת היוצרים. חלק מהיוצרים טוענים שהיא עלולה לפגוע ביוצרים קטנים יותר, שאינם זוכים לכמות צפיות גבוהה. עם זאת, מוסרי חזר והדגיש שהאיכות הטכנית אינה המרכיב המרכזי בהצלחת סרטון, וכי גם ליוצרים הקטנים יש סיכוי להצליח בזכות תוכן יצירתי ומעניין.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר The Verifier
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו