גיגי לוי: "הציבור השתנה אחרי 7 באוקטובר, רק אצל הפוליטיקאים שום דבר לא השתנה"

איש העסקים והמשקיע גיגי לוי ביקר בחריפות את התנהלות הממשלה מאז הטבח: "התחושה שאין הפנמה, עדיין מתעסקים בחוק הגיוס" • על הנזק שנגרם להייטק הישראלי: "בתהליך נסיגה שהמדינה חייבת לעצור"

גיגי לוי בפודקאסט "בשביל ישראל" עם עידן טנדלר

"המערכת הפוליטית נותרה תקועה ב-6 באוקטובר", אמר גיגי לוי, שהקים ומנהל את קרן ההון סיכון NFX, מהקרנות הבולטות בהייטק הישראלי, בראיון מיוחד לפודקאסט 'בשביל ישראל'   שמתפרסם על רקע פתיחת מושב הכנסת. "במסדרונות הכנסת התחושה היא שאצל הפוליטיקאים שום דבר לא השתנה", אמר. "עדיין יש עיסוק בחוק הגיוס, בתקציבים ובכלכלה, ללא הפנמה של הרצון הלאומי לשינוי".

לוי מתאר את הפער העמוק שנוצר לטענתו בין הציבור הישראלי, שעבר שינוי דרמטי בעקבות אירועי 7 באוקטובר, לבין המערכת הפוליטית שממשיכה להתנהל כבעבר: "ברחוב יש היום הסכמה רחבה שמשהו השתנה אחרי האסון. לכולם ברור שהפערים הפוליטיים קטנו ושכוחנו באחדותנו".

המשבר משפיע על ההייטק הישראלי: "בתהליך נסיגה שהמדינה חייבת לעצור"

לוי מצביע על הנזק הכלכלי שנגרם בעקבות הקיטוב הפוליטי. "ב-2023 נפתחו בישראל רק 400 חברות הייטק, לעומת 1,400 בשנה רגילה", ציין. "המשקיעים הזרים הקטינו השקעות והמלחמה לא עזרה. לקח שנים רבות להפוך אותנו לאומת הייטק, ואנחנו כרגע בתהליך של נסיגה שהמדינה חייבת לעצור".

לוי מצביע על הנקודה המהותית לדעתו לבעיה שבה נמצאת מדינת ישראל – היעדר חוקה. "כשהאספה המכוננת התכנסה, היה צפוי שהיא תקבע את כללי המשחק עבור הפוליטיקאים ובית המשפט. אלא שפרצה מלחמת השחרור והדיונים נדחו עד היום", אמר והדגיש את החשיבות של כינון חוקה שתקבע בהסכמה רחבה. "בגלל חוסר הכללים נוצר ואקום שאליו נכנסו גם בית המשפט וגם הפוליטיקאים".

"הכנסת הצבא ומערכת הביטחון למחאה הייתה שגיאה"

לוי חושף גם חלק מהמאמצים להגיע להבנות במאבק נגד הרפורמה המשפטית. "עבדתי מול הרבה יריבים פוליטיים, כולל אנשי פורום קהלת", חשף. "הצלחנו להגיע להסכמות ברוב מוחלט של הנושאים. אבל כשזה הגיע לפוליטיקאים, הם דחו את ההצעות ועסקו בקיטוב".

לוי מודה בטעויות המחאה: "הכנסת הצבא ומערכת הביטחון למחאה הייתה שגיאה. גם הקיטלוג של המחאה כ'שמאל נגד ימין' ו'רק לא ביבי' היה טעות שפגעה במחאה". בהקשר זה, הוא מביע געגוע למנהיגים מסוג אחר: "אני מתגעגע מאוד לאנשים גדולים כמו יצחק רבין, שהיה גם בן אדם יחד עם איש העשייה. רבין ידע לקבל אחריות, להודות בטעויות, ולהגיד גם שהוא לא יודע כשלא ידע".

אופטימיות לעתיד: "צריך לתת חזון חיובי למדינה קדימה"

בימים הראשונים לאחר המתקפה, כשהתברר כי המדינה מתקשה לתת מענה לצרכי האזרחים, הוקם חמ"ל אזרחי ביוזמתו של לוי ושותפיו. "הקמנו מערך של למעלה מ-15 אלף מתנדבים", הוא סיפר. "פיתחנו אפליקציה שחיברה בין מבקשי עזרה למתנדבים, וסייענו בפינוי, אספקת מזון וביגוד".

למרות האתגרים, לוי נותר אופטימי: "צריך לתת חזון חיובי למדינה קדימה, דבר שכולנו נתאחד סביבו. ישראל לא יכולה להיות ספרטה, היא צריכה חזון לעתיד שייתן תקווה לכולם".

"יש כאן אנשים איכפתיים עם רוח התנדבות בכל המחנות", מסכם לוי. "הציבור הזה יצמיח אותנו הלאה ויבנה כאן מדינה טובה וחזקה יותר עם סדר יום אחר בעתיד".

עיבוד הפרק לכתבה: אסף גולן 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר