הצמחים שלכם תמיד נובלים? עכשיו הם יוכלו להגיד לכם מה חסר להם

הצמח שלכם צריך מים, יש לו יותר מדי אור שמשהו אחר מפריע לו? • פיתוח חדש של מיקרוסופט יאפשר לגינה שלכם לעדכן מה היא רוצה ולמה העלים של הצמחים שבה תמיד נראים צהובים מדי

הדמייה של הגינה החכמה של מייקרוסופט. צילום: PA

אם אי פעם התהלכתם בגינה שלכם ומצאתם את עצמכם מדברים אל הצמחים שלכם, דעו שבקרוב ייתכן מאוד שהצמחים יוכלו לדבר אליכם בחזרה, הודות לפיתוח של מייקרוסופט המתבסס על בינה מלאכותית בשיתוף עם הסטראטאפ שבבעלותה, Avande.

הפיתוח החדשני יעזור לגננים חובבים ומגדלי הצמחים להבין את הצרכים של הגידולים שלהם. בעלי הצמחים יוכלו לשאול את הצמח "מה שלומך היום?", והוא בתגובה יענה על פי צרכיו: "אני זקוק למעט מים", או "תספורת לא תזיק".

פיתוח שישנה את חווית הגננות וגידול הצמחים, צילום: אי.פי

הטכנולוגיה המתקדמת תוצג ב-2025 על ידי החברה המלכותית לגננות בבריטניה בתערוכת הפרחים השנתית בצ'לסי, לונדון, שתתקיים באביב של אותה שנה. המבקרים בתערוכה יוכלו להתנסות בעצמם בגינה החכמה, בעזרת חיישנים שיוטמנו באדמה וימדדו את הלחות, רמות התזונה והחומציות של הצמחים. הדאטה שאוספים החיישנים נשלחת לביתן מיוחד שיעמוד בקצה הגינה, וינתח את צורכי הצמחים כדי ליידע אותם מתי הם צריכים מים, דישון או גיזום.

מעבר לחוויה האינטרקטיבית שיחוו המבקרים בתערוכה עם הגינה החכמה, יוצגו בה עוד טכנולוגיות רבות שמדגימות כיצד בינה מלאכותית והאינטרנט כולו יכולים לשמש כדי לשפר את הקיימות והשימור של הסביבה שלנו בשנים הבאות.

משהו חסר לך? עציץ שאולי זקוק לעוד משהו, צילום: צביה בלום

מעצב הגינה, טום מסי, מדגיש: "הגינה לא תעוצב באופן חדשני, להפך - אנחנו רוצים שהיא תרגיש טבעית ואורגנית. AI עוזר לגננים לשמור ולטפח את הגינה, אבל לא לעצב אותה". עוד מוסיף מסי שהפיתוח יעזור לחסוך כמויות אדירות של מים שמתבזבזות כשאנחנו לא בטוחים מה בדיוק הצמחים שלנו צריכים, בנוסף לשיפור חוויית הגננות וגידול הצמחים.

זוהי רק דוגמה אחת לפיתוח שמשתמש בבינה מלאכותית בייעול ושיפור החקלאות העולמית, כשבארה"ב חקלאים כבר משתמשים במודלים שונים למדידה של בריאות האדמה במטרה לשפר את היבול.

מגדלי צמחים ביתיים משתמשים כבר תקופה במודלים המסורתיים והמוכרים - כמו ChatGPT ודומיו. השאלות שבדרך כלל נשאלות נוגעות לכמות המים שצמח כזה או אחר זקוק לו וכמה אור הוא צריך. אך כפי שידוע לנו, לא ניתן עדיין לסמוך לגמרי על המודלים הללו שיספקו לנו מידע אמין לחלוטין. עד שהפיתוח החדשני של מייקרוסופט יגיע אלינו הביתה, נמשיך לדבר אל הצמחים ולקוות שהם לפחות שומעים אותנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר