בפעם הראשונה: יצירת אמנות של רובוט תימכר ב-180 אלף דולר

חברת המכירות הפומביות סות'ביס עומדת לבצע מכירה של יצירת אמנות שנוצרה על ידי רובוט דמוי אדם, בשם "איי-דה" • יצירת האמנות מכונה "AI God", ומציגה פורטרט של אלן טיורינג, המתמטיקאי ומדען המחשב הידוע

רובוט דמוי האדם איי-דה. צילום: AFP

חברת המכירות הפומביות סות'ביס עומדת לבצע החודש את המכירה הפומבית הראשונה בתולדות בית המכירות של יצירת אמנות שנוצרה על ידי רובוט דמוי אדם.

"איי-דה", רובוט דמוי אדם שעוסק ביצירות אמנות, יצר את "AI God", פורטרט של אלן טיורינג, המתמטיקאי ומדען המחשב הידוע כאבי המחשוב המודרני, עבור "יום האמנות הדיגיטלית" של סות'ביס, בו יימכרו יצירות אמנות דיגיטליות שונות במסגרת מכירה פומבית. 

דיוקנו של אלן טיורינג שיצר הרובוט איי-דה, צילום: X

הציור, בגודל מטר ו-62 סנטימטרים על שני מטרים ו-30 סנטימטרים, שנוצר השנה וחתום באות "A" על ידי איי-דה עצמה, צפוי להימכר בין 120 אלף ל-180 אלף דולרים, על פי הרישום באתר סות'ביס. המכירה הפומבית תיפתח ב-31 באוקטובר.

הרובוט איי-דה, המוצג כנקבה, הוא פרויקט שנוצר על ידי סוחר האמנות ובעל הגלריה הבריטי איידן מלר. הרובוט יכול לצייר ולשרטט באמצעות מצלמות בעיניים, אלגוריתמים של בינה מלאכותית וזרוע רובוטית.

בית המכירות של סות'ביס, צילום: AP

"מה שהופך יצירת אמנות זו לשונה מיצירות אחרות המופקות על ידי בינה מלאכותית הוא שעם איי-דה יש ביטוי פיזי, וזו הפעם הראשונה שיצירה מרובוט מסוג זה מגיעה למכירה פומבית", אמר מלר ל-CBS.

"יש הרבה חדשנות בתחום - מספר עצום של רובוטים מגיעים קדימה - והם בסופו של דבר יבצעו כל מיני משימות שונות. אמנות היא דרך לדון בשינויים המדהימים בחברה, המתרחשים בגלל הטכנולוגיה", אמר מלר.

הרובוט דמוי האדם איי-דה, צילום: AFP

כזכור, לפני כחודש דיווחנו כאן ב"ישראל היום" על המשבר הכלכלי שחברת סות'ביס, בבעלותו של המיליארדר הישראלי-צרפתי פטריק דרהי, נקלעה אליו. החברה שבעבר הניבה מכירות שנתיות של לפחות 7 מיליארד דולר, נקלעה למצוקה תזרימית. החברה דוחה תשלומים לספקים ועובדים, ואף הנפיקה שטרי חוב לבכירים במקום בונוסים.

דרהי, שרכש את סות'ביס ב-2019 תמורת 2.7 מיליארד דולר, הגדיל את חובות החברה לכ-1.8 מיליארד דולר - כך על פי הוול סטריט ג'ורנל. 

פטריק דרהי, צילום: יהושע יוסף

המשבר בסות'ביס משקף את המצב הכללי בשוק האמנות. ריבית גבוהה ואינפלציה הקשו על סוחרי אמנות, וביטחונם של אספנים נפגע. ייתכן שמכירה פומבית של יצירות אמנות דיגיטליות היא אחת הדרכים להציל את מצב החברה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר