Gulfstream G650/G650. צילום: GettyImages

מטוסים של עשירים: צוקרברג חסם את המעקב אחרי הטיסות של קרדשיאן - וגם שלו

מטא השעתה חשבונות שתיעדו טיסות במטוסים פרטיים של סלבריטאים ומיליארדרים כמו טראמפ, בזוס וביל גייטס • הסטודנט שמפעיל את החשבונות: "המידע הזה בעל ערך עיתונאי"

[object Object]

ענקית הטכנולוגיה מטא השעתה חשבונות באינסטגרם וב-Threads שעקבו אחר טיסותיהם של אישים מובילים בתעשיית הטכנולוגיה וכוכבי בידור.

צוקרברג באירוע מטא, צילום: רויטרס

בין השמות הבולטים שטיסותיהם תועדו: מנכ"ל מטא מארק צוקרברג, משפחת קרדשיאן, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מייסד אמזון ג'ף בזוס וביל גייטס.

ב״וושינגטון פוסט״ דווח כי החשבונות הופעלו על ידי סטודנט בשם ג'ק סוויני, והשתמשו בנתוני טיסה המשודרים באופן פומבי כדי לתעד המראות ונחיתות של המטוסים הפרטיים.

מטוס פרטי, צילום: רונן טופלברג

לצד המידע על מסלולי הטיסה, פרסמו החשבונות גם הערכות של פליטות הפחמן הדו-חמצני מכל טיסה, נתון שהביך לא פעם את הנוסעים העשירים. החשבונות לא ציינו מי היה על המטוס או מה הייתה מטרת הטיסה.

מטא בעקבות מאסק

המהלך של מטא מגיע כשנתיים אחרי שהרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) נקטה בצעד דומה. בסוף 2022 מחק אילון מאסק חשבונות שעקבו אחר המטוס הפרטי שלו ושל בעלי מטוסים פרטיים אחרים. זאת למרות שמאסק התחייב קודם לכן להשאיר את החשבונות פעילים.

קים קרדישאן וקניה ווסט ב-2015, צילום: Charles Sykes/Invision/AP

דובר מטא אנדי סטון מסר ל״וושינגטון פוסט״ כי החשבונות הושעו בשל "הפרת מדיניות הפרטיות" וחשש מ"סיכון לפגיעה פיזית באנשים״. לדבריו ההחלטה התקבלה בעקבות המלצת מועצת הפיקוח העצמאית של החברה.

אולם בחינת החלטת המועצה משנת 2022 מעלה כי היא התייחסה רק לשיתוף "מידע על מגורים פרטיים", כמו כתובות בתים, ולא הזכירה כלל נתוני טיסות או מידע על נסיעות.

אילון מאסק, צילום: רויטרס

סוויני מסר בתגובה להשעיית החשבונות כי ״המידע הזה בעל ערך עיתונאי. הוא חושף איך האנשים האלה מנהלים את העסקים שלהם ומעלה מודעות לנזק הסביבתי שהם גורמים כשהם טסים ברחבי העולם".

כשנאמר לו שמטא טוענת שההשעיה מבוססת על מדיניות בנוגע ל"מידע על מגורים פרטיים", השיב סוויני: "המטוסים שאני עוקב אחריהם אינם 'בתים פרטיים' גם אם הם ישנים בהם".

טיילור סוויפט, צילום: Georg Wendt/dpa via AP

סוויני לא קיבל כל התראה מוקדמת על השעיית החשבונות. כשהוא מנסה להיכנס אליהם, הוא רואה דף ריק ואין לו אפשרות לערער על ההחלטה.

לאחר שחשבונותיו הושעו ב-X, הפלטפורמה השעתה זמנית גם חשבונות של עיתונאים שדיווחו על האירוע. כדי לעמוד במגבלות הנוכחיות של X על מידע מיקום בזמן אמת, סוויני מפעיל כעת חשבון שמשתף את נתיבי הטיסה של מטוסו של מאסק בעיכוב של 24 שעות לפחות.

הרגיז את טיילור

לפי ״וושינגטון פוסט״ בדצמבר האחרון איימו נציגיה של הזמרת טיילור סוויפט לתבוע את סוויני על מה שהם הגדירו כ"התנהגות מטרידה ומעקב". עד כה לא הוגשה תביעה בנושא. חשבון שעקב אחר טיסותיה כבר הושעה קודם לכן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו