בינה מלאכותית תופסת נפח הולך וגדל בעולם העסקים והעבודה ומשפיעה על כולנו. צילום: AP /Markus Schreiber

חוששים לאבד את מקום העבודה שלכם לטובת בינה מלאכותית? אתם לא טועים

ציוץ תמים שעלה ברשת החברתית X מעורר מהומה בגלל השלכות פוטנציאליות לא סימפטיות, בלשון המעטה • האם אנחנו קרבים ליום בו סוכני AI יחליפו עיתונאים, אנשי שיווק ואפילו רופאים?

[object Object]

בציוץ צנוע ברשת X שפורסם לפני מספר ימים, בישר עובד של OpenAI על מה שעשויה להיות המהפכה הבאה בתחום הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI). העובד הודיע לעוקביו כי OpenAI שחררה לקהילת המפתחים מסגרת עבודה חדשה, שמאפשרת לבנות רשת של צ'אט-בוטים שיודעים לעבוד ביחד, לתקשר ביניהם, לשתף מידע, ולתת זה לזה משוב, בביצוע משימה משותפת - בדומה לצוות או מחלקה בחברה עסקית.

עתידות: בקרוב תהפוך לבוט, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Midjourney

ב-OpenAI קוראים לזה Swarm AI ("נחיל בינה מלאכותית"). למעשה, הקונספט של שיתוף פעולה בין סוכני AI אינו חדש, אך OpenAI מציעה כעת למפתחים, בקוד פתוח, מסגרת עבודה מאוד פשוטה ונוחה, שבה הם יכולים להגדיר לכל סוכן AI תפקיד וכלים ייחודיים (routine) ולהגדיר מתי ובאיזה אופן הסוכנים יעבירו מידע זה לזה (handoff). המודל הזה מייצר "לולאת משוב" ותהליך עבודה סדור (workflow).

לפי שעה, לא מדובר במוצר חדש של OpenAI אלא במעין "בלון ניסוי", אך הוא כבר מעורר רעש ופולמוס. "Swarm הוא משאב לצורכי העשרה, המיועד למפתחים סקרנים שמעוניינים להתנסות בתזמור בין סוכני AI", כך נכתב בעמוד ב-Github שבו זמין הקוד למפתחים. ואולם, ההשלכות הפוטנציאליות של "נחילי AI" הן עצומות, גם על היכולת של בינה מלאכותית לבצע משימות מורכבות ולקבל החלטות באופן כמעט אוטונומי, וכתוצאה מכך - על שוק העבודה העתידי.

דמיינו שזו מערכת AI, צילום: pixabay

המודל מאפשר לייצר תהליך עבודה שבו לכל סוכן יש את התפקיד והמומחיות שלו, ויש לכך אינספור יישומים פוטנציאליים. בעולם המכירות והשיווק, למשל, ניתן לחשוב על נחיל שבו סוכן אחד יוצר את הקשר הראשוני עם הלקוח הפוטנציאלי, ולאחר מכן מעביר את המידע לסוכן המכירות הרלוונטי.

בעולם הרפואי, ניתן יהיה לבנות נחיל שתפקידו לבצע את כל תהליך הדיאגנוזה והפרוגנוזה של המטופל, כאשר סוכן AI אחד, המתמחה בראיית-מכונה, יפענח את סריקות ה-CT והמידע הרפואי, יעביר אבחנה ראשונית לסוכן ה-AI המתמחה בתחום הרפואי הרלוונטי, וסוכן נוסף, שמאומן בתקשורת בינאישית עם מטופלים, ייצור קשר עם המטופל, ייספק לו המלצה רפואית וילווה אותו ביישום התוכנית הטיפולית. ניתן גם לחשוב, חלילה, על "מערכת עיתון וירטואלית", שבה סוכן AI אחד יבחר את נושאי הסיקור המעניינים וסוכנים אחרים יהיו אחראים על הכתיבה, ההגה, העיצוב והעימוד.

חברת פיתוח שכולה בוטים

הפוטנציאל של נחילי AI לשנות מן היסוד את עולם העבודה, הומחשה בניסוי שערכו בשנה שעברה קבוצה של חוקרים מאוניברסיטת בראון ואוניברסיטאות בסין. החוקרים הקימו חברת פיתוח תוכנה פיקטיבית בשם CHATDEV, שהורכבה אך ורק מצ'אט-בוטים של GPT 3.5 של OpenAI.

האם הם יחליפו אותנו?, צילום: Figure.AI

החוקרים יצרו מערך של בוטים המדמה את חלוקת התפקידים, תהליכי העבודה וההיררכיה הנהוגים בחברות פיתוח. כל בוט קיבל תפקיד, ממנכ"ל ועד מתכנת ובודק תוכנה, והם ביצעו את המשימה לפי הכרונולוגיה המקובלת של תהליך פיתוח, משלב התכנון והאפיון ועד כתיבת הקוד, הבדיקה ולבסוף תיעוד.

במהלך העבודה, הבוטים תיקשרו ביניהם, החליפו משוב ומידע, ביקשו הבהרות זה מזה, קיבלו החלטות, והשלימו את המשימה - לפתח משחק לוח יפני - תוך שבע דקות ובעלות כוללת של דולר אחד בלבד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו