סכסוך חדש. יוטיוב. צילום: AFP

אדל ובוב דילן נעלמו מיוטיוב: הסכסוך שמכעיס את המעריצים

בעקבות סכסוך בין יוטיוב לארגון זכויות היוצרים SESAC, נחסמה הגישה לשירים של אמנים מפורסמים בפלטפורמה • הסיבה לחסימה היא מחלוקת על תמלוגים, וכרגע אין תאריך יעד מוגדר לסיום המשא ומתן

[object Object]

דמיינו עולם בלי המוזיקה של אדל, גרין דיי או בוב דילן. זה אולי נשמע לא הגיוני, אבל בשבוע האחרון זה הפך למציאות עבור מיליוני משתמשים ביוטיוב. שירים של אמנים מפורסמים כמו אדל, גרין דיי ובוב דילן נעלמו מהפלטפורמה בעקבות סכסוך בין יוטיוב לארגון זכויות היוצרים SESAC, שמייצג אלפי יוצרים ומפיקים. הסיבה לחסימה היא מחלוקת על תמלוגים, מה שהוביל להסרת תכנים של האמנים האהובים על המשתמשים, וגרם לתסכול רב.

כאשר משתמשים בארצות הברית מנסים להאזין לשירים כמו "Like a Rolling Stone" של בוב דילן או לצפות בהופעות חיות של אדל, במקום לשמוע את המוזיקה הם נתקלים בהודעה שמבשרת כי התוכן נחסם בגלל בעיות זכויות יוצרים. מה שמכעיס עוד יותר הוא שלעיתים הם נאלצים לצפות בפרסומת לפני שמתקבלת ההודעה שהשיר אינו זמין. יוטיוב הבהירה שמדובר בהשפעה ישירה של כישלון במו"מ עם SESAC על תנאי התמלוגים. בעוד שתכנים מסוימים נשארו פעילים במקומות מסוימים, משתמשים בארצות הברית הם אלה שנפגעו מהמהלך הנוכחי.

נחסמה הגישה לצפייה בהופעות חיות של אדל ביוטיוב בארה"ב, צילום: רויטרס

הסכסוך בין יוטיוב ל-SESAC הוא לא מקרה בודד בתעשיית המוזיקה. SESAC, שמייצגת יותר מ-35 אלף אמנים ומפיקים, פועלת למען זכויות יוצרים וגביית תמלוגים עבור השימוש ביצירות המיוצגות על ידה. בין האמנים המיוצגים ניתן למצוא שמות גדולים כמו אדל, בוב דילן, גרין דיי, ר.א.ם ונירוונה. עולם בלי המוזיקה של דילן? זה כמו קפה בלי קפאין – פשוט לא עובד.

המקרה הנוכחי מזכיר תקרית אחרת שקרתה מוקדם יותר השנה בין חברת Universal Music Group לבין טיקטוק. במהלכה, יוניברסל הסירה שירים של אמנים מפורסמים כמו טיילור סוויפט ובילי אייליש מהפלטפורמה, בעקבות סכסוך דומה על תמלוגים. גם במקרה ההוא, הוויכוח היה סביב השאלה כמה יש לשלם לאמנים עבור השימוש במוזיקה שלהם ברשתות החברתיות ובשירותי הסטרימינג.

בוב דילן, צילום: אי.אפ.פי

בעוד שיוטיוב מצהירה שהיא פועלת להגיע להסכם חדש עם SESAC במהירות האפשרית, אין עדיין תאריך יעד מוגדר לכך. בינתיים, המעריצים בארה"ב נותרו ללא גישה לשירים האהובים עליהם, וממתינים לסיום המשא ומתן.

הכתבה פורסמה במקור באתר The Verifier

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו