למבוגרים בלבד: המדינה ששוקלת לאסור על ילדים שימוש ברשתות חברתיות

ממשלת אוסטרליה מקדמת חוק שיקבע גיל מינימלי לשימוש ברשתות חברתיות, במטרה להגן על בריאותם הנפשית של בני הנוער • ראש הממשלה אנתוני אלבניזי הכריז כי הצעת החוק תוגש לפרלמנט עוד השנה, אך מומחים מזהירים מפני השלכות בלתי צפויות

ילדים משתמשים בטלפונים ניידים. צילום: Thinkstock Photos

ממשלת אוסטרליה מקדמת חוק שיקבע גיל מינימלי לשימוש ברשתות חברתיות, במטרה להגן על בריאותם הנפשית של בני הנוער.

ראש הממשלה אנתוני אלבניזי הכריז כי הצעת החוק תוגש לפרלמנט עוד השנה, כשהגיל המדויק טרם נקבע אך צפוי לנוע בין 14 ל-16.

ראש ממשלת אוסטרליה אלבניזי, צילום: רויטרס

בראיון לתחנת רדיו בסידני אמר אלבניז: "תנו לילדים להיות ילדים, אין שום דבר חברתי בחלק מהרשתות החברתיות שלוקחות את הצעירים שלנו הרחק מחברים אמיתיים וחוויות אמיתיות. אנחנו רוצים להוציא את הצעירים מהמכשירים שלהם ולהביא אותם למגרש הפוטבול, לבריכת השחייה או למגרש הטניס ולגרום להם לתקשר זה עם זה, ואנחנו יודעים שהרשתות החברתיות גורמות לנזק חברתי".

היוזמה זוכה לתמיכה רחבה בקרב הפוליטיקאים האוסטרלים, אך מומחים מזהירים מפני השלכות בלתי צפויות. פרופ' ליסה גיבן מהמכון המלכותי לטכנולוגיה במלבורן טענה בשיחה עם "וושינגטון פוסט" כי מדובר בפתרון פשטני לבעיה מורכבת. מומחים חוששים שהגבלת הגיל תמנע מבני נוער במצוקה למצוא עזרה ברשת. כמו כן, קיים חשש שבני נוער ישתמשו ברשתות בסתר, מה שעלול להגביר את הסיכונים.

סידני, אוסטרליה, צילום: אי. אף. פי

אוסטרליה אינה לבד במאבק זה. מדינות רבות, כולל ארה"ב והאיחוד האירופי, מתמודדות עם סוגיית השפעת הרשתות החברתיות על ילדים ובני נוער. בספרד לדוגמה, העלו לאחרונה את גיל המינימום לפתיחת חשבון ברשתות חברתיות מ-14 ל-16.

למרות התמיכה הפוליטית הרחבה, מומחים כמו דניאל אנגוס, מנהל מרכז המחקר למדיה דיגיטלית באוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה, קוראים לממשלה להמתין למסקנות החקירה המשותפת בנושא הרשתות החברתיות באוסטרליה לפני קידום החקיקה. בנוסף, עולה חשש שהחוק עלול להסיט את תשומת הלב מהצורך לדרוש אחריות מהרשתות החברתיות עצמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר