ה"קרנבל" של מאסק בברזיל: מול ממשלת סין הוא לא היה מעז להתנהל כך

אחרי שבית המשפט בברזיל הורה לחסום את הרשת החברתית, מאסק בתגובה קרא למשקיעים להפסיק להשקיע במדינה ושיתף ציוצים נגד השופט • מדוע הוא לא מעז להתבטא כך נגד המשטר בסין שמצנזר רשתות חברתיות?

על ברזיל הוא חזק. אילון מאסק. צילום: רויטרס

מאז רכישת רשת X (טוויטר) על ידי אילון מאסק ב-2022, החברה נקלעה למספר עימותים עם הממשלה הברזילאית. הרשויות בברזיל דורשות מ-X להסיר תכנים שלטענתן מפרים את החוק המקומי, מסיתים לאלימות או מפיצים פייק, בעוד החברה טוענת שהיא מגנה על חופש הביטוי של משתמשיה.

מפיצה פייק ניוז? בניין X טוויטר בסן פרנסיסקו, צילום: רויטרס

מאסק עצמו התבטא מספר פעמים בנושא, והעביר ביקורת על מה שהוא רואה כניסיונות להגביל את חופש הביטוי בפלטפורמה. מנגד, הרשויות בברזיל טוענות כי הן פועלות להגן על הדמוקרטיה ולמנוע הפצת מידע כוזב.

בשבוע שעבר הורה שופט בית המשפט העליון בברזיל אלכסנדר די מוראש למאסק ול-X למנות נציג משפטי לחברת המדיה החברתית בברזיל בתוך 24 שעות, אחרת תעמוד הפלטפורמה בפני "ענישה בדמות הקפאת הפעילות שלה".

הסיבה להוראה היא הבחירות המוניציפאליות שיתקיימו בברזיל באוקטובר - לפי החוק המקומי, הרשתות החברתיות חייבות להעסיק אדם שיפקח על הפצת מידע שגוי. הדדליין עבר - ולא מונה נציג משפטי, הרשת החברתית של אילון מאסק הודיעה כי לא תענה לבקשה – והשופט הורה להשעות את הגישה לרשת החברתית X של מאסק.

מכוניות טסלה במפעל. בסין הייצור משמעותי עבור הממשל ועבור מאסק, צילום: רויטרס

ואם לא די בזאת, לפי בית המשפט העליון, גם יוטל קנס בסכום של כ-9,000 דולר ליום על כל אזרח שינסה לעקוף את החסימה. ההחלטה מתקבלת לאחר שבעל השליטה ב-X לא נענה לצו שהורה לו לחסום חשבונות מסוימים, וטענה כי הוא "פורע חוק".

בעקבות כך, מאסק קרא למשקיעים להפסיק להשקיע בברזיל, שיתף ציוצים שקראו לשופט דיקטטור ופתח חשבון מיוחד בשם "התיקים של אלכסנדר", שבו נחשפים לכאורה הפשעים של השופט.

מאסק מתערב בבוטות בענייני הפנים של ברזיל. הוא לא מכבד את בית המשפט העליון, שנתן לו 24 שעות למנות נציג בברזיל, הוא מתגרה בשופט ומהלך עליו אימים.

בסין הוא לא היה מעז לעשות את אותו ה"קרנבל" שהוא עושה בברזיל. הביזנס עלול להיפגע: אחר המפעלים המרכזיים של טסלה, בבעלות מאסק, ממוקם בסין. מדובר במפעל רכב חשמלי מרכזי בעולם.

באופן מפתיע, המפעל בשנגחאי הוקם במהירות שיא ובלי שותף סיני. על פי פרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", מאסק שואף לקבל את אישור מממשלת סין להעביר לארה"ב את הנתונים שהמכוניות בסין אוספות, "לצורך שדרוגים". מאסק סייע לפתח את תעשיית הרכב בסין ועסקיו מניבים הון הודות למשטר הסיני. הוא לא יעז להתבטא נגד אותו משטר שמצנזר רשתות חברתיות - ולמי אכפת מחופש הביטוי?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר