לידיעת מיליארד משתמשי טלגרם: מיהו פבל דורוב שייסד את האפליקציה ולמה הוא נעצר?

המיליארדר הרוסי-צרפתי שברח מפוטין ויצר אימפרייה נעצר בפריז בחשד לאי שיתוף פעולה בחקירת פשעי סייבר ונבדק אם התעלם מפעילות פלילית באפליקציה שלו • טלגרם הגיבה: ״מגוחך לטעון שפלטפורמה אחראית לשימוש לרעה בה״

אפליקציית טלגרם. צילום: אי.אף.פי

פבל דורוב, יזם טכנולוגי בן 39 ויליד רוסיה, מייסד ומנכ"ל אפליקציית המסרים טלגרם, נעצר בצרפת בשבת האחרונה מיד לאחר נחיתתו במטוס פרטי מאזרבייג'ן.

מי אתה פבל דורוב?

דורוב, שכונה בעבר "מארק צוקרברג הרוסי", ייסד את טלגרם ב-2013 לאחר שעזב את רוסיה בעקבות סכסוך עם השלטונות. לפני טלגרם, דורוב הקים את הרשת החברתית הרוסית VKontakte ב-2006, שצברה פופולריות רבה. לאחר לחצים מצד גורמים בעלי קשרים לקרמלין, דורוב נאלץ למכור את חלקו ב-VKontakte ולעזוב את רוסיה. כיום, שוויו האישי מוערך בלמעלה מ-10 מיליארד דולר, והוא ממשיך לנהל את טלגרם מרחוק.

פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם, צילום: אי.אף.פי

מה זה טלגרם?

טלגרם היא אפליקציית מסרים מיידיים המתחרה בשירותים כמו וואטסאפ וסיגנל, אך מציעה גם תכונות של רשת חברתית, כולל קבוצות צ'אט גדולות ו"ערוצים" להפצת מסרים לקהל רחב. כיום, לטלגרם יש כמעט מיליארד משתמשים ברחבי העולם. בנוסף לצ'אטים פרטיים, טלגרם מאפשרת למשתמשים להעלות סיפורים (סטוריז) וליצור קבוצות דיון או ערוצים עם מיליוני מנויים.

מה קרה בפריז?

דורוב נעצר לחקירה ביום שבת בשדה התעופה לה בורז'ה שמחוץ לפריז, מיד לאחר נחיתתו במטוס פרטי מאזרבייג'ן. על פי דובר המשטרה הצרפתית, דורוב נחקר על ידי משרדי הסייבר והונאה הלאומיים בחשד לאי שיתוף פעולה בחקירת פשעי סייבר ופשעים פיננסיים שבוצעו באמצעות טלגרם.

למה טלגרם מעוררת דאגה?

טלגרם ידועה בגישתה הליברלית לחופש הביטוי ובהצפנה החזקה שלה. בעוד שתכונות אלו מושכות משתמשים רבים, הן גם מעוררות חששות בקרב רשויות אכיפת החוק בשל מספר סיבות:

* קושי במעקב: ההצפנה החזקה מקשה על רשויות החוק לעקוב אחר פעילות פלילית.
* הפצת תוכן קיצוני: הפלטפורמה נוצלה בעבר להפצת תעמולה קיצונית ותוכן אלים.
* פעילות פיננסית לא חוקית: ישנן טענות לשימוש באפליקציה לצורך עסקאות לא חוקיות.
* ניצול קטינים: קיים חשש לשימוש באפליקציה להפצת חומרים פוגעניים הקשורים לקטינים.

בנוסף, טלגרם שימשה להפצת תיאוריות קשר ולארגון מהומות. לדוגמה, בתחילת אוגוסט 2024, ערוצי טלגרם שימשו להסתה ולהתססה של מהומות אלימות נגד מהגרים בבריטניה. חשבונות פרו-רוסיים גם היו פעילים בהפצת דיסאינפורמציה וחתירה תחת התמיכה באוקראינה במהלך המלחמה.

סוגיית הפרטיות והאבטחה

בניגוד לשירותים מתחרים כמו ווטסאפ וסיגנל, טלגרם אינה מציעה הצפנה מקצה לקצה כברירת מחדל. השירות מציע הצפנה מקצה לקצה רק למי שפותח "צ'אט סודי", אופציה שאינה זמינה בקבוצות או ערוצים. יתר על כן, טלגרם משתמשת בפרוטוקולי הצפנה משלה, מה שמקשה על מומחי אבטחה לאמת את רמת ההגנה על הפרטיות של המשתמשים.

מה אומרת טלגרם?

בתגובה לחקירה, טלגרם פרסמה הודעה בה נכתב: "למנכ"ל טלגרם פבל דורוב אין מה להסתיר והוא נוסע לעתים קרובות באירופה". החברה הוסיפה כי "מגוחך לטעון שפלטפורמה או הבעלים שלה אחראים לשימוש לרעה באותה פלטפורמה". טלגרם טוענת כי היא פועלת בהתאם לחוקי האיחוד האירופי וכי המודרציה שלה "במסגרת תקני התעשייה ומשתפרת כל הזמן".

טלגרם, צילום: ..

המודל העסקי של טלגרם

למרות הפופולריות הרבה, טלגרם התקשתה במשך שנים למצוא מודל עסקי רווחי. רק ב-2022 השיקה החברה גרסת פרימיום בתשלום המציעה תכונות משופרות למשתמשים, כמו הורדות מהירות יותר והעלאת קבצים גדולים יותר. בנוסף, טלגרם הציעה מודל תגמול ליוצרי תוכן, המאפשר להם לקבל 50% מההכנסות מפרסום בערוצים שלהם.

האתגר הרגולטורי

המקרה של טלגרם מדגיש את האתגרים העומדים בפני רגולטורים ורשויות אכיפת החוק בעידן הדיגיטלי. בעוד שחברות כמו מטא (פייסבוק) יכולות להיות נתונות ללחץ מצד רשויות בארה"ב, טלגרם, הפועלת מדובאי, מציבה אתגר גדול יותר. זה מעלה שאלות לגבי הצורך בשיתוף פעולה בינלאומי ובגישה גלובלית לרגולציה של פלטפורמות דיגיטליות.

מה הלאה?

החקירה מעלה שאלות מורכבות לגבי האיזון בין פרטיות וחופש ביטוי לבין אכיפת חוק ובטיחות ציבורית. היא עשויה להוביל לשינויים בחקיקה ובאופן שבו חברות טכנולוגיה מתמודדות עם דרישות רגולטוריות.

ככל שהחקירה תתקדם, היא צפויה לעורר דיון ציבורי נרחב על תפקידן ואחריותן של פלטפורמות תקשורת דיגיטליות בחברה המודרנית. כיצד ניתן לאזן בין חופש ביטוי, פרטיות ואכיפת חוק? האם פלטפורמות דיגיטליות צריכות לשאת באחריות לתוכן המופץ בהן? התשובות לשאלות אלו עשויות לעצב מחדש את הנוף הדיגיטלי בשנים הקרובות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר