נשיא רוסיה פוטין (ימין) ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי (שמאל). המלחמה הקרה בין שתי המעצמות עושה את שלה. צילום: Getty Images, אי.פי

הקרמלין שדד את גוגל: כך הפכו 100 מיליון דולר לתעמולה רוסית

במסמכים חדשים שנחשפו בימים האחרונים טוענת ענקית הטק מקליפורניה כי הרשויות ברוסיה החרימו מאות מיליוני דולרים מהחשבון של הזרוע הרוסית של החברה • ברוסיה לא מתרגשים וטוענים: "חייבים לנו פיצויים על חסימת חשבונות יוטיוב וגוגל" • ואיך אוליגרך אחד קשור לכל זה?

[object Object]

ענקית הטכנולוגיה האמריקנית גוגל טוענת כי הרשויות ברוסיה החרימו יותר מ-100 מיליון דולר מחשבונות הבנק שלה במדינה, זאת במטרה לממן תעמולה התומכת במלחמתו של הנשיא פוטין באוקראינה, כך עולה מדיווחים שונים מעבר לים המסתמכים על מסמכי בית משפט שנחשפו לאחרונה.

על פי המסמכים שהוגשו לבית המשפט בארה"ב, גוגל טוענת כי פקידי הוצאה לפועל ברוסיה החרימו את הכספים מחשבונות הבנק שלה במדינה עוד במהלך 2022, מה שהוביל להכרזה על פשיטת רגל של הזרוע הרוסית של ענקית הטק.

מטה גוגל. איך ייתכן ש-100 מיליון דולר פשוט מוחרמים מאחת החברות הגדולות בעולם?, צילום: GettyImages

המסמכים חשפו כאמור כי גורמי האכיפה שמונו להיות האחראים על פשיטת הרגל העבירו את הכספים שהוחרמו לערוצי טלוויזיה רוסיים, בהם RT, הידועים ככאלה שתומכים בתעמולה של הקרמלין באופן קבוע.

השתלטות בחסות ה"חוק"

לפי המסמכים, פקידי ההוצאה לפועל השתלטו על חשבון הבנק של גוגל לאחר שבית משפט במוסקבה פסק כי על החברה לשלם פיצויים לערוץ הטלוויזיה "צארגראד", ערוץ תעמולה אורתודוקסי בבעלות האוליגרך קונסטנטין מלופייב, ערוץ RT וערוץ שידור שלישי בשם NFPT, זאת בגין הסרתם מיוטיוב ומחיקת חשבונות הגוגל שלהם.

בית המשפט המחוזי במוסקבה. ההחלטה התקבלה - והכסף הוחרם והועבר הלאה., צילום: Getty Images

גוגל מצידה הגישה תביעות נגד שלושת הערוצים לבתי המשפט בארה"ב ובבריטניה. במסמכי בית המשפט גוגל טוענת כי "פקידי ההוצאה לפועל תפסו יותר מ-100 מיליון דולר מנכסי גוגל רוסיה, למרות שהסכום שלכאורה היה חייב על פי פסק הדין באותה עת היה פחות מ-12.5 מיליון דולר (מיליארד רובל)".

עוד טענה ענקית הטק כי בתי המשפט הרוסיים "הטילו קנסות חסרי תקדים ועונשים משפטיים שרירותיים על גוגל, זאת בניסיון להגביל את הגישה למידע בשירותים שלנו וכעונש על כך שאנחנו מצייתים לסנקציות בינלאומיות נגד אנשים וארגונים רוסיים".

האוליגרך נגד חברת הענק האמריקנית

במקביל, חברת השידור "צארגראד" תבעה את גוגל בטורקיה בדרישה לקבל כספי פיצויים נוספים מהחברה, זאת בגין הנזקים שהוסבו לה כביכול לאחר שחשבונותיה נחסמו בפלטפורמות של החברה.

קונסטנטין מלופייב. האוליגרך הרוסי שמקורב לפוטין ולא חושש לתבוע את גוגל, צילום: רויטרס

כאמור, בראש תאגיד "צארגראד" עומד קונסטנטין מלופייב, הידוע בכינויו "האוליגרך האורתודוקסי". איש העסקים, הנחשב למקורב לפוטין עצמו, נמצא תחת סנקציות אמריקניות עוד משנת 2014, זאת בעקבות תמיכתו בפלישה הרוסית לחצי האי קרים באותה התקופה.

על פי המסמכים שהגישה "צארגראד", בתי המשפט הרוסיים קבעו כי גוגל חייבת לתאגיד השידור לא פחות מ-32.8 מיליארד רובל (כ-360 מיליון דולר). עם זאת, מכיוון שקנסות מוכפלים כל 24 שעות, סכום זה עלול לגדול לרמות מפלצתיות – עד כדי איום על שווי השוק הכולל של גוגל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו