חברת סטארט אפ אמריקנית בשם OneNav, ניצלה את המצב המלחמתי בישראל, המתאפיין בשיבושי GPS קשים, כדי לבדוק את ביצועי הפתרון שפיתחה, המגן על מכשירי סמארטפון מפני שיבושי GPS, והתוצאה נראית מבטיחה מאוד.
נציג החברה בישראל, דרור מאירי, הצטייד בשלל דגמי הסמארטפון החדישים בשוק - סמסונג S24 Ultra, גוגל פיקסל 8 פרו וכמובן אייפון 15 פרו מקס, לצד מכשיר עם הפתרון של OneNav - ועלה צפונה, אל האזור שבו כולם "נמצאים בביירות".
מאירי שוטט ברכבו במשך יום שלם בעפולה, טבריה, נהריה, חיפה והקריות - ועקב אחר המיקומים במכשירים השונים. בכולם, אפליקציות המיקום הראו לאורך כל הנסיעה כי המכשיר נמצא בביירות, מרחק של יותר מ-100 קילומטר מנקודת הציון האמיתית בה הוא היה - מלבד המכשיר עם הפתרון של OneNav, שהצליח לשמור על מיקום ברמת דיוק של מטר אחד.
שיבושי ה-GPS לא הולכים לשום מקום
שיבושי GPS הפכו לאחד מסממני ההיכר של המלחמה. בשיחה עם "ישראל היום", למאירי יש בשורה לא מעודדת עבור הישראלים, "גם אחרי המלחמה שיבושי ה-GPS ימשיכו להיות חלק מחיינו, כמו סיכוני סייבר. חשוב להבין שזו לא בעיה רק בישראל, וזה מטריד את יצרניות הסמארטפון כי זה פוגע בחוויית המשתמש. הניסויים שערכנו בישראל - שלמעשה היו הראשונים בעולם - עוררו תהודה גדולה בתעשייה".
ואמנם, גם בדרום קוריאה, ביתה של יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם סמסונג, מתמודדים עם בעיה דומה - השכנה הסוררת צפון קוריאה פיתחה מערכות שיבוש GPS שפעולתן מורגשת לעיתים גם בפרברי סיאול.
במקביל, גם בגבול ארה"ב-מקסיקו מורגשים שיבושי GPS קבועים, שנובעים ככל הנראה מניסיונות קרטלי הסמים להקשות על גופי בקרת הגבולות. בכל הנוגע לישראל, כידוע שיבושי ה-GPS נובעים בעיקר מהמערכות שמפעיל צה"ל בניסיון להקשות על יכולות הניווט של רחפני חיזבאללה.
להתחבר ישירות ל-L5
אפליקציות רבות שהפכו חלק בלתי נפרד מחיינו, מ-Waze ו-Wolt ועד Movit ואפליקציות ריצה (ואפילו טינדר), מסתמכות על היכולת של מקלט ה-GPS בסמארטפון לחשב איפה אנחנו נמצאים, כאשר חישוב המיקום נסמך על אותות המגיעים מכמה עשרות לוויינים החגים סביב כדור הארץ. ואולם, בשל גובהם הרב של הלוויינים, אותות ה-GPS מאוד חלשים וניתן לשבש את קליטתם באמצעות שידור של אות נגדי, חזק יותר.
ישנם שני סוגי הפרעה: שיבוש (jamming) שבו מייצרים "רעש" שממסך את האות המקורי, והטעיה (spoofing), שבו משדרי השיבוש למעשה "מתחזים" לאות לווייני תקין וגורמים למקלט ה-GPS לחשב את המיקום באופן שגוי. ישנם מספר פתרונות בשוק, אך הם מיועדים לשוק הצבאי ואינם ישימים במכשירי אלקטרוניקה לצרכן.
OneNav פותרת את הבעיה באמצעות אופטימיזציה של מקלטי ה-GPS המקובלים, המותקנים במכשירים הדיגיטליים שלנו. למעשה, מרבית מקלטי ה-GPS מותאמים לקלוט מהלוויין סיגנל הקרוי L1. זהו הדור הראשון של האותות הלווייניים, שאומץ כבר לפני עשרות שנים.
הלוויינים החדשים יותר, שנפרסו בתחילת המאה, משדרים סיגנל חדש הקרוי L5, שהוא נקי ומדויק יותר ומאפשר לבצע את חישוב המיקום בצורה מהירה יותר. למעשה, גם סמארטפונים חדישים, שמתיימרים לקלוט L5, מבצעים את קליטת האות ב-L1 ואז נודדים ל-L5.
עיקוף לניסיונות השיבוש
שבשי ה-GPS מכוונים לתדר L1, שהוא קל יותר לשיבוש. שיבוש אות L5 יצריך מערכות שיבוש גדולות, עוצמתיות ומתוחכמות לאין שיעור. OneNav, שהוקמה לפני 5 שנים וגייסה כבר כ-50 מיליון דולר, פיתחה מקלט-משדר (מקמ"ש) GPS אשר מבצע את רכישת האות מהלוויין ישירות בתדר L5, ובכך "עוקף" את ניסיונות השיבוש וההטעיה שמכוונים ל-L1.
מאירי, הנמנה עם צוות הפיתוח העסקי העולמי של OneNav, מסביר כי התאמת מקלטי ה-GPS ל-L5 אינה עניין פשוט כפי שזה נשמע. "OneNav הוקמה על ידי שועלי קרבות בתחום ה-GPS וזה לקח לנו מספר שנים. היצרניות הגדולות לא היו יכולות להקצות לכך את המשאבים והמיקוד הדרושים, כי זה לא בראש סדר העדיפויות שלהן - אבל זה מה שמייחד חברות סטארט אפ בסופו של דבר".
"המיקוד שלנו כרגע הוא בתחום הביטחוני, כי שם יש את הצורך הכי בהול. אבל בסוף המטרה שלנו זה להיות בכל סמארטפון, בכל שעון חכם. זה לא רק ימנע שיבושים, אלא ישפר את המהירות, הדיוק וחוויית המשתמש באפליקציות מיקום שונות", הוא מסכם.