אין דבר שמפחיד נהגים ביום קיץ רותח ודביק יותר מהטמפרטורה של הרכב שלהם, כשכל מגע בו טומן בחובו סכנת כוויה ומאלץ אותם להמתין דקות ארוכות עד שהמזגן נכנס לפעולה והרכב מתקרר לטמפרטורה המאפשרת שימוש בו.
בניסיון למצוא פתרון לבעיה המעצבנת, ענקית הרכב היפנית ניסאן הציגה אתמול (שלישי) צבע חדש לרכב, שזכה לשם המתבקש "צבע קריר", ומטרתו לשמור על טמפרטורה נמוכה יותר בתוך הרכב - זאת למרות שהציפוי שלו עבה פי שישה מצבע רגיל.
ניסיון להתמודד עם החום
בדומה לישראל, גם יפן מתמודדת בחודשים האחרונים עם טמפרטורות שיא, כך שההכרזה על הפיתוח הגיעה בדיוק בזמן. את הצבע החדש בחרה החברה לבדוק על כלי רכב שנעו סביב שדה התעופה האנדה בטוקיו ולא בכדי: מדובר במקום עם הרבה אזורים ללא צל, מה שהופך אותו למקום אידיאלי לבחינת הטכנולוגיה.
התוצאה - המכוניות עם הצבע המיוחד נראו כמו מכוניות רגילות, אבל הרגישו הרבה יותר קרירות למגע. הצבע הקריר הוריד את טמפרטורת הגג של המכוניות בלא פחות מ-12 מעלות צלזיוס ואת הטמפרטורה בתוך הרכב ב-5 מעלות צלזיוס, כך לפי ניסאן.
גלים אלקטרומגנטיים
שימוש בחומרים מקררים אינו דבר חדש ואלה מצאים בשימוש רחב בבניינים ובמוצרים טכנולוגיים שונים. במקרה של רכבים - מכוניות קרירות יכולות להפחית את השימוש במיזוג אוויר ולהפחית את העומס על מנועים ועל הסוללות ברכבים חשמליים.
בכל הנוגע לצבע החדש של ניסאן, הוא פועל בטכנולוגיה המשקפת את אור השמש בצורה טובה יותר מצבע רגיל, ויוצרת בנוסף גלים אלקטרומגנטיים החוסמים את הקרניים ומפנים את האנרגיה הרחק מהרכבים.
הצבע פותח בשיתוף פעולה של החברה עם Radi-Cool מסין, חברה המתמחה בפיתוח חומרים וטכנולוגיות להפחתת חום באמצעות ציפויים, בדים וצבעים מיוחדים. הטכנולוגיה שלה מבוססת על יצירת גלים אלקטרומגנטיים שמחזירים את אנרגיית השמש ובכך מפחיתים את החום הנכנס למבנים או למוצרים המצופים בחומר.
סוסומו מיורה, מנהל במרכז המחקר של ניסאן, ציין שלא נמצאו השפעות שליליות על בריאות האנשים מהגלים האלקטרומגנטיים הנפלטים מהצבע והסביר כי גלים כאלה נמצאים סביבנו כל הזמן.
ניסאן אינה חברת הרכב היחידה ביפו שמתנסה עם פיתוח שכזה, כשגם במתחרה טויוטה בוחנים בימים אלו צבעים המפחיתים את טמפרטורת תא הנוסעים, כשזו מתמקדת בעיקר בצבעים שמחזירים את קרני השמש.