שבוע שעבר סימן את שיאה של עונת דוחות הרווח בוול-סטריט, עם פרסום דו"חותיהן של ענקיות הטק אפל, מיקרוסופט, אמזון, מטא, AMD ואינטל. כמצופה, המשקיעים התמקדו בעיקר בהשקעות, בהכנסות ובתוכניות של החברות בתחום הבינה המלאכותית.
נתחיל עם מטא. אם עד לא מכבר כל האסימונים של מטא היו על ה"מטאוורס", כעת כל האסימונים שלה מונחים על AI. לאור זאת, הנתון הבולט בדו"ח הרבעוני דווקא לא היה ההכנסות המרשימות - שצמחו ב-22 אחוזים ל-39.1 מיליארד דולר - אלא היקף השקעות ההון (Capex) של החברה, שעשויות להגיע השנה ל-40 מיליארד דולר. הכסף הזה הולך בעיקר לבניית מרכזי נתונים רבי-עוצמה, שמתבססים על מעבדי אנבידיה ומיועדים לאמן ולהריץ את מודלי ה-AI של החברה.
מטא רותמת את ה-AI לכמה אפיקים: מנועי המלצות ויישומים ליצירת תוכן שנועדו לשפר את המעורבות באפליקציות החברתיות שלה, אופטימיזציה של מודעות הפרסום, ופיתוח כלי AI לעסקים, כדוגמת צ'אט-בוט מותאם אישית לעסקים. אבל היהלום שבכתר הוא מודל השפה הגדול (LLM) של החברה: ה-Llamma, שמתחרה ב-ChatGPT.
אבל בשונה מ-ChatGPT, המודל של מטא הוא בקוד-פתוח, וזאת כדי להגדיל את דריסת הרגל שלו בקרב מפתחים. באחרונה השיקה מטא את גרסת Llamma 3.1, וכעת הכריז צוקרברג שהחברה החלה לפתח את Llamma 4, שיהיה "נקודת מפנה בתעשייה". אימון המודל יצריך, לדברי צוקרברג, פי 10 יותר כוחות עיבוד - בשורה שוודאי תשתקף גם בשורת ההכנסות של אנבידיה.
הענן צומח בעידן ה-AI
גם שתי ספקיות הענן הגדולות ביותר, מיקרוסופט ואמזון, דיווחו בסוף השבוע האחרון. ה-AI היא קטליזטור של שוק הענן, והמשקיעים רוצים בעיקר לראות האם ההשקעות של שתי החברות בשדרוג המסיבי של תשתית הענן שלהן מיתרגמות לגידול בעסקי הענן.
מיקרוסופט דיווחה על גידול של 15 אחוזים בהכנסות ל-64.7 מיליארד דולר - מתוכן ההכנסות מפלטפורמת הענן (Azure) עלו ב-19 אחוזים ל-28.5 מיליארד דולר. גם אמזון דיווחה על גידול דומה: מתוך הכנסות כוללות של 148 מיליארד דולר ברבעון השני, הכנסות הענן (AWS) גדלו ב-19 אחוזים ל-26.3 מיליארד דולר.
הצמיחה של מיקרוסופט בתחום ה-AI נשענת גם על שיתוף הפעולה האסטרטגי עם OpenAI. מיקרוסופט משתמשת ב-ChatGPT כדי לפתח צ'אט-בוטים לתחומים שונים, והדוגמה המוצלחת ביותר היא ה-Copilot של פלטפורמת המפתחים GitHub, שאותה רכשה מיקרוסופט ב-2018.
במיקרוסופט מדווחים כי מספר הארגונים המשתמשים ב-Copilot, שעוזר למפתחים לבצע משימות כתיבת קוד באופן אוטומטי, גדל בשנה האחרונה ב-180 אחוזים, וכעת Copilot לבדו מייצר יותר הכנסות מכפי שייצרה GitHub בעת הרכישה. כעת רוצה מיקרוסופט לשחזר את ההצלחה עם Copilot גם בתחומים אחרים - מעוזר אישי המוטמע ב-Windows ועד צ'אט-בוטים לעולם הארגוני ולתחום הבריאות.
גם אפל הפתיעה לטובה, כאשר דיווחה על הכנסות גבוהות מהמצופה של 85.8 מיליארד דולר ברבעון השני - מתוכם 39.3 מיליארד דולר ממכירת מכשירי אייפון. הקטגוריה המעניינת בדו"ח היא ההכנסות משירותים, שהגיעו לשיא של 24.2 מיליארד דולר, גידול של 14 אחוזים, כתוצאה מגידול במנויים בשירותי הטלוויזיה, המוזיקה, המשחקים והתשלומים.
באשר ל-AI, אפל מתכוונת לבסס את דריסת הרגל שלה בתחום על הדור הבא של המכשירים, שיהיו מצוידים בחומרה שתאפשר להריץ מודלים של AI במכשירים עצמם, וזאת כדי למזער את הפגיעה בפרטיות הנגזרת מעיבוד דאטה בענן.
שבבים: זו שעולה וזו שצוללת
עוד חברה שהפתיעה לטובה השבוע היא יצרנית השבבים AMD, שדיווחה על גידול של 9 אחוזים בהכנסות ל-5.8 מיליארד דולר. מאז תחילת השנה מציגה מניית AMD ביצועי חסר בהשוואה לאנבידיה, וזאת על רקע ספקות המשקיעים באשר ליכולתה להשיג נתח משמעותי בשוק המעבדים למרכזי הנתונים.
חרף זאת, AMD הציגה גידול של 115 אחוזים במכירות למרכזי נתונים, ל-2.8 מיליארד דולר, בעיקר הודות לביקוש גבוה למעבד הגרפי Instinct של החברה, שמצליח להתחרות במעבדים של אנבידיה.
נראה כי מי שאינה מצליחה עדיין להצטרף לחגיגת ה-AI היא אינטל, שפרסמה עוד דו"ח מאכזב שהפיל את המנייה ב-27 אחוזים ביום שישי. אינטל דיווחה על קיפאון בהכנסות (12.7 מיליארד דולר) ברבעוןן השני, הפסד נקי של 1.6 מיליארד דולר ותחזית להמשך הדשדוש ברבעון הבא.
תחת המנכ"ל הנוכחי פט גלסינגר, אינטל מצויה בשנים האחרונות בתהליך טרנספורמציה בלתי נגמר שאמור להפוך אותה לחברה שמספקת שירותי ייצור שבבים, בדומה ל-TSMC הטאיוונית. המיקוד הטכנולוגי-עסקי הזה הותיר את אינטל, מצד אחד, כמעט ללא נכסים מעבר למעבדי PC, ומאידך היא טרם פיתחה את תהליכי הייצור המתקדמים של TSMC שיאפשרו לה לשרת את חברות השבבים המובילות כמו אנבידיה ו-AMD.
ומה התשובה של אינטל לשחיקה ברווחיות? עוד פיטורים. החברה, שמעסיקה אלפי עובדים בישראל וכבר ביצעה מספר סבבי פיטורים בשנים האחרונות, הודיעה כי תקצץ את כוח העבודה שלה ב-15 אחוזים, במטרה להוריד את ההוצאות התפעוליות השנתיות אל מתחת ל-20 מיליארד דולר.
בגזרת המוצר, החברה שוב שמה את יהבה על שוק ה-PC, ומקווה לתפוס נתח משמעותי משוק מחשבי ה-AI PC, שלהערכת החברה יהווה כמחצית משוק ה-PC תוך מספר שנים.