בלימת חירום: ענקית הטק הישראלית מובילאיי צונחת

למרות ההתאוששות במכירות ברבעון השני, החברה מורידה את תחזית המכירות לשנת 2024 • גם המניה, שכבר איבדה מחצית מערכה, יורדת בשיעור דו-ספרתי • הרקע: המשבר בשוק הרכבים הסיני

מובילאיי. דו"חות שליליים. צילום: אי.פי

למרות התאוששות במכירות ברבעון השני, חברת הטק הישראלית מובילאיי (MobilEye) מורידה את תחזית המכירות לשנת 2024, וזאת על רקע האטה משמעותית בשוק הרכב הסיני, שוק הרכב הגדול והצומח בעולם.  בעקבות כך, מנייתה של מובילאיי בנסד"ק, שכבר איבדה 50 אחוזים מערכה מאז תחילת השנה, יורדת בשיעור דו-ספרתי במסחר המקדים.

מובילאיי, אחת החברות המובילות בעולם בתחום טכנולוגיות העזר לנהג (ADAS) ונהיגה אוטונומית, דיווחה היום (חמישי) על הכנסות של 439 מיליון דולר ברבעון השני של 2024 - עלייה של 84 אחוזים לעומת הרבעון הקודם, שהיה חלש במיוחד. עם זאת, בשורה התחתונה ההפסד הנקי של החברה זינק יותר מפי 3, ל-86 מיליון דולר.

הנפקת מובילאיי בנאסד"ק. המניה של החברה איבדה חצי משוויה מתחילת השנה., צילום: Nasdaq, Inc

את תחזית ההכנסות השנתית מורידה מובילאיי מ-1.83-1.96 מיליארד דולר ל-1.60-1.68 מיליארד דולר. מייסד ומנכ"ל החברה, פרופ' אמנון שעשוע, התייחס להשפעה של ההאטה בסין על החברה. "החולשה בשוק הרכב הסיני גדולה מהמצופה ומשפיעה על כל שוק הרכב. למרות זאת, אנחנו ממשיכים להשקיע בסין, לאור הפוטנציאל הגדול של שוק זה".

סין היא אחד משני שוקי מפתח של מובילאיי, לצד השוק האירופי, ויש לה שם שיתופי פעולה עם יצרניות מובילות כמו קבוצת Geely, זיקר ו-FAW.

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי. "החולשה בשוק הרכב הסיני גדולה מהמצופה"., צילום: באדיבות החברה

שם המשחק: נהיגה אוטונומית

שם המשחק בשוק הרכב כיום הוא נהיגה אוטונומית. בתחום זה יש למובילאיי שתי מערכות עיקריות: מערכת SuperVision, המתבססת על מערך מצלמות היקפי ומאפשרת נהיגה אוטונומית ללא ידיים על ההגה (Hand Free) בכבישים בין עירוניים, לרבות ביצוע פעולות כמו מעבר בין נתיבים וחנייה אוטונומית.

המערכת השנייה היא המתקדמת ביותר, Chauffeur, וכוללת מערך היקפי של 13 מצלמות, שבעה מכ"מים, שבעה חיישני LiDAR ושני מחשבים, והיא מאפשרת נהיגה אוטונומית ברמה 4, כלומר אינה מחייבת את הנהג לאחוז בהגה ולהביט אל הכביש (eyes-off hands-off).

מערכת מובילאיי בפעולה בזמן נסיעה. ארכיון, צילום: יח"צ

בחודש מרץ הכריזה מובילאיי כי פולקסוואגן החליטה להטמיע את ה-Chauffeur בדגם האוטונומי של המיני-בוס החשמלי ID Buzz, שמיועד לשמש כרכב היסעים ציבורי וכרכב תובלה ומתוכנן לעלות על הכביש ב-2026.

דריסת הרגל של מובילאיי בשוק הרכב העולמי היא עצומה, ויש לה הסכמים עם יצרניות רכב המשקפות כמעט מחצית מכלל שוק הרכב העולמי, מפולקסוואגן ו-BMW באירופה ועד FAW וג'ילי בסין. עם זאת, ברבעונים האחרונים נרשמה ירידה חדה בהכנסותיה של החברה על רקע ההאטה בקצב הגידול של שוק הרכב החשמלי ב-2024.

התחרות מול טסלה

בתחום הנהיגה האוטונומית, התחרות העיקרית של מובילאיי היא מול טסלה, שדגמיה מצוידים במערכת הנהיגה האוטונומית FSD, שלאחרונה זכתה לשדרוג נוסף. בשונה ממובילאיי, טסלה שואפת להשיק, על בסיס מערכת ה-FSD, שירותי תחבורה אוטונומית ("רובוטקסי").

רכב של טסלה. התחרות הגדולה של מובילאיי בתחום הנהיגה האוטונומית., צילום: Getty Images

המודל העסקי של מובילאיי שונה לעומת זאת - היא מוכרת ליצרניות רכב רק את המערכת והיצרניות מטמיעות אותה בדגמיהן. גם ברמה הטכנולוגית, טסלה מתיימרת לבסס את המערכת שלה על מצלמות בלבד, בעוד שמובילאיי מסתמכת על מערך של חיישנים הכולל גם מכ"ם ולייזר (LiDAR).

בשיחה עם "ישראל היום" הסביר עמרי עפרוני, אנליסט השקעות באופנהיימר ישראל, את הנסיגה העסקית של מובילאיי. "80 אחוזים מהמכירות של מובילאיי זה לרכבים חשמליים, ואנחנו רואים האטה משמעותית בקצב האימוץ של רכבים אלו".

לדבריו, "היצרניות הגדולות מורידות את קצב הייצור של רכבים חשמליים לטובת רכבים היברידיים, אך עם זאת, בתחום הנהיגה האוטונומית למובילאיי יש טכנולוגיה מובילה, ולמעשה היא וטסלה הן השחקניות היחידות בתחום הנהיגה האוטונומית, כך שיש עדיין תקווה להתאוששות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר