מחקר ישראלי חשף: כך ניתן לזהות אם נחקר משתייך לארגון טרור

על פי המחקר, השיטה יכולה לסייע בגילוי שקרים אודות שייכות לארגון טרור או פשע, וגם לזהות היכרות מחשידה עם עולמות ידע פליליים או ביטחוניים • תוצאות המחקר יכולות לאפשר לקבוע אילו חשודים כדאי להמשיך לחקור בעדיפות גבוהה – ואת מי ניתן לחקור בשלב מאוחר יותר

מחבלי חמאס. צילום: אי.אף.פי

מחקר שנערך במכללה האקדמית תל אביב-יפו חושף שיטה חדשנית לזיהוי שקרים של חשודים בהשתייכות לארגוני טרור. המחקר, בהובלת ד"ר צחי אשכנזי מהמכללה ומהמכללה האקדמית אשקלון, מצא כי שיטת ה-FCT (Forced Choice Test) יכולה לסייע בגילוי שקרים אודות שייכות לארגון טרור או פשע, וכן לזיהוי היכרות מחשידה עם עולמות ידע פליליים או ביטחוניים.

השיטה, שעד כה שימשה בעיקר לזיהוי שקרים הקשורים למעורבות אישית בפשע, הורחבה במחקר זה לבחינת ידע סמנטי – ידע כללי אודות תחום מסוים שאינו תלוי בהכרח בחוויה אישית. המחקר מצא כי השיטה יכולה לזהות שקרים מסוג זה ברמת דיוק של עד 72%.

אדם השייך לארגון טרור ומכחיש זאת הינו בעל ידע סמנטי רב אודות הארגון. למשל, הוא עשוי לדעת מי הם המנהיגים הבכירים והסודיים של הארגון למרות שמעולם לא פגש אותם, יודע היכן מתקיימים אימונים של אנשי הארגון גם אם מעולם לא היה במקומות אלה, ומכיר את סיפור הכיסוי שיש להשתמש בו.

בעלי ידע סמנטי. מחבלי חמאס (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

במסגרת המחקר, 277 סטודנטים השתתפו בסימולציה של חקירת חשוד בשייכות לארגון טרור. הנבדקים נשאלו שאלות אודות המכללה, כאשר הם התבקשו להכחיש את היותם סטודנטים. במהלך הסימולציה, המשתתפים עברו מבחן FCT שכלל שאלות שונות אודות המכללה, כגון שמות של בכירים, מיקומים, כללי התנהגות ונהלים.

ניתוח התוצאות הראה כי רמת הדיוק המשוקללת לזיהוי שקרים של מבחן ה-FCT כאשר הוא מופעל לזיהוי שקרים אודות ידע סמנטי היא כ-63%. בנוסף, נמצא כי שימוש באופני הפעלה מסוימים של המבחן יכול להעלות את רמת הדיוק ל-72%.

מבחן ה-FCT יכול לשמש ככלי תומך החלטה, למשל בסוגיית תעדוף החקירות. הוא מאפשר לקבוע את מי מהחשודים כדאי להמשיך לחקור בעדיפות ובדחיפות גבוהה, מכיוון שהחשד לגביהם הינו מבוסס וחמור יותר, ואת מי ניתן להשאיר לשלב מאוחר יותר. שימוש זה חשוב, במיוחד כאשר מספר החשודים העצורים גדול בהרבה ממספר החוקרים הפנויים.

מחבלי חמאס (ארכיון), צילום: אי.פי.איי.

המחקר, שפורסם בכתב העת "Frontiers in Psychology", מציע כלי חדש וחשוב לגופי אכיפת החוק וסיכול טרור. הוא מאפשר זיהוי אתי ומבוסס מדע של נחקרים המשתייכים לארגוני טרור או פעילויות בלתי חוקיות אחרות, דבר שעשוי לתרום משמעותית למאבק בטרור ובפשיעה.

המחקר נערך בשיתוף פעולה עם מומחים בינלאומיים מובילים בתחום. בשלבי הכתיבה הסופיים של המאמר לקחו חלק גם פרופ' גיל גולדצויג מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו, פרופ' אלדרט ורייג, מומחה עולמי לשיטות לזיהוי שקרים, ופרופ' שרון ליאל, שניהם מאוניברסיטת פורטסמות' בבריטניה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר