איל וולדמן מסיר כפפות, לא פוסל הצטרפות לפוליטיקה וטוען: "מלחמה היא לא תירוץ"

מייסד מלאנוקס ואחד מבכירי ענף הייטק הישראלי, ששכל את בתו שנרצחה במסיבת הנובה בקיבוץ רעים, הטיח ביקורת נוקבת בממשלה וטען: "הממשלה הנוכחית היא אסון לכלכלה" • "שר האוצר לא מבין שום דבר, מלבד איך לעזור לסקטור שלו"

איל ולדמן, מייסד מלאנוקס, בטקס הדלקת המשואות ב"יד ושם", 2024. צילום: קוקו

במהלך כנס אסטרטגיית מיזוגים ורכישות שנערך בהובלת משרד עו"ד שיבולת, איגוד ההייטק הישראלי וקבוצת SRI, הטיח איל וולדמן, אחד מבכירי ענף ההייטק הישראלי, זוכה פרס ישראל ומייסדה של חברת מלאנוקס (שנרכשה על ידי ענקית השבבים אנבידיה ב-2019), ביקורת נוקבת בממשלה הנוכחית.

"הכל מתחיל ונגמר במה שקורה בתחום הפוליטי", פתח את דבריו וולדמן, ששכל את בתו דניאל ז"ל בטבח מסיבת הנובה בשביעי באוקטובר. לטענתו, "הממשלה הנוכחית היא אסון לכלכלה. יש לנו שר אוצר שלא מבין שום דבר ממה שהוא עושה, חוץ מלעזור לסקטור שלו".

מחאת ההייטקיסטים בשנה שעברה. ההייטק הישראלי התמודד עם אתגרים גדולים שהציבה לו הממשלה בשנה וחצי האחרונות. ארכיון // צילום: דוברות מאבק ההייטק

"המשקיעים רואים בישראל אזור מסוכן – וזה בגלל הממשלה"

וולדמן הזהיר מפני ההשלכות הכלכליות החמורות של המצב הפוליטי הנוכחי וטען כי המשקיעים רואים לא רק את השלכות המלחמה, אלא גם את הניהול הכושל שלה. "המשקיעים רואים את ישראל כאזור מסוכן בגלל הממשלה - הם מסתכלים על מה שקורה בעזה, בצפון ובעוד גזרות", הוא הסביר.

"כל עוד הממשלה הזו קיימת, משקיעים ירצו שחברות חדשות יוקמו בחו"ל. ההייטק הישראלי הופך להיות הייטק אמריקני ונהיה קשה לבנות פה תעשייה טכנולוגית. אני אישית אשמח לשלוח במקום החברות את הממשלה הנוכחית לארה"ב – בדיוק חסר להם מועמד למפלגה הדמוקרטית", עקץ וולדמן בציניות.

דניאל וולדמן ז"ל. בתו של איש העסקים נרצחה במסיבת הנובה בקיבוץ רעים., צילום: זאביק בן דור

"חייבים לדאוג שיותר ילדים ילכו לחינוך טכנולוגי"

כשנשאל מה הממשלה צריכה לעשות, ענה וולדמן כי "על הממשלה לדאוג לחינוך, בין היתר על ידי שיפור המוסדות להשכלה גבוהה ותמיכה בכך שיותר ילדים ילכו לחינוך טכנולוגי, ולא רק במרכז הארץ. הממשלה צריכה לדאוג לכך שסקטורים שלמים, כמו הדרוזים והחרדים, יעשו חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית".

עוד הוא הדגיש את חשיבות ההשקעה בתשתיות: "לקנות מחשבי על, להביא פרופסורים מחו"ל לארץ. פשוט להביא כוח אדם ויכולות, לבנות תשתיות. אם תהיה כאן ממשלה טובה - הכסף יזרום לכאן והפוטנציאל שלנו ימומש".

כיתה בבית"ר עילית. "הממשלה חייבת לדאוג שסקטורים שלמים, כמו החרדים והדרוזים, ילמדו חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית" (למצולמים אין קשר לכתבה)., צילום: ארכיון: נתי שוחט/פלאש90

ההייטקיסט יהפוך לפוליטיקאי?

כשברקע שמועות על כך שוולדמן ובכירים נוספים בהייטק שוקלים להקים מפלגה חדשה, טען איש העסקים כי כרגע פוליטיקה היא לא ממש הכיוון, אך לא פסל לחלוטין הצטרפות לחיים הציבוריים: "אני לא רוצה ללכת לפוליטיקה, אבל זה יקרה רק אם לא יהיו אנשים יותר טובים ממני".

כשנשאל על המלחמה הנוכחית, עמדתו של וולדמן הייתה קשוחה וברורה: "אני לא חושב שצריך לתת למלחמה להפריע לשוק ההון. במלאנוקס חווינו שלושה מבצעים בעזה ואת מלחמת לבנון השנייה, בה בין 20 ל-30 אחוזים מהצוות גויס למילואים. זה לא הפריע לעשייה שלנו. מלחמה היא לא תירוץ".

וולדמן עם מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. רכישת מלאנוקס על ידי ענקית השבבים היה אחד מרגעי המפתח החשובים של ההייטק הישראלי., צילום: אנבידיה

בנוגע לפחד שבניהול חברה, בטח בתקופה הנוכחית, הוא טען כי "פחדים יש כל הזמן, גם כשאתה לא עושה כלום אתה מפחד. כל מי שמוביל חברה יודע שפחד זה חלק מהתפקיד, ומי שלא מפחד לא מודע. כמנהל אתה עובר שריפות, צונאמי, שביתות, ויודע שהכל יכול לקרות. מילישנייה מספיקה בשביל שחברה כמו גוגל או אפילו הבורסה ייפלו, והנה הפסדת מיליארדי דולרים. אתה אף פעם לא רגוע וזה חלק מהחוויה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר