פריצת דרך סינית: רובוט שמופעל באמצעות מוח אמיתי

חוקרים מהאוניברסיטאות טיאנג'ין ומכון המדע והטכנולוגיה הציגו פיתוח מהפכני בתחום הרובוטיקה • הרובוט החדשני מסוגל לבצע משימות מורכבות ומהווה צעד גדול בדרך ליצירת אינטיליגנציה היברידית אנושית-רובוטית

אילוסטרציה של המוח האנושי. מלא בתעלומות. . צילום: ThinkstockPhotos

חוקרים סינים מהאוניברסיטאות טְיָאנְגִ'ִין ומכון המדע והטכנולוגיה של סין הציגו לאחרונה פיתוח מהפכני בתחום הרובוטיקה: רובוט המופעל באמצעות מוח מלאכותי שגדל במעבדה. הפיתוח מבוסס על טכנולוגיית "Brain-on-chip" ("מוח על שבב"), המשלבת אורגנואידים (גרסה ממוזערת של איבר, ע"ח) של מוח אמיתי עם שבב ממשק עצבי.

הרובוט החדשני מסוגל לבצע משימות מורכבות כגון אחיזה עדינה של חפצים והימנעות ממכשולים. החוקרים מאמינים כי פיתוח זה עשוי להוביל ליצירת אינטליגנציה היברידית בין אדם לרובוט ולשימושים רפואיים מתקדמים בתחום ההפרעות הנוירולוגיות.

צעיר שהחל ללכת בזכות שבב בינה מלאכותית שהושתל במוחו. השילוב בין מחשוב למוח האנושי הוא לא פחות ממדהים ארכיון צילום: רויטרס

בראיון שהעניק ל-South China Morning Post, הסביר סגן נשיא אוניברסיטת טיאנג'ין, מינג דונג, כי "מדובר בטכנולוגיה המשתמשת ב'מוח' שגודל בתרבית חוץ גופית כמו אור בשילוב עם שבב אלקטרודות ליצירת Brain-on-chip".

שילוב של מחשב ומוח

טכנולוגיית ה-Brain-on-chip היא חלק מממשקי מוח-מחשב המשלבים את האותות החשמליים של המוח עם כוח חישוב חיצוני. לאחרונה, תחום זה זכה לתשומת לב תקשורתית רבה בעקבות השקת שבב הנויראלינק של אילון מאסק והשתלתו במטופל אנושי ראשון.

הקשרים המסובכים בין תאי העצב שבמוח. ניתן יהיה לשלב אותם עם שבבים?, צילום: אוניברסיטת הרווארד

החוקרים הסינים טוענים כי פיתוחם הוא "מערכת 'מוח-על-שבב' בקוד פתוח הראשונה בעולם", ומאמינים כי היא עשויה להוביל לפיתוח מחשוב דמוי-מוח. במאמר שפורסם בכתב העת Brain, הם הצהירו כי אורגנואידי מוח אנושיים מהווים פלטפורמה מצוינת למידול הפרעות נוירולוגיות ולתיקון נזקים מוחיים.

עם זאת, החוקרים מציינים כי ההשפעה הפיזית על התפתחות והשתלבות האורגנואידים עדיין אינה ברורה לחלוטין. פרופ' לִי סְיָאוֹחוֹנְג מאוניברסיטת טְיָאנְגִ'ִין הדגישה כי טכנולוגיית אורגנואידי המוח עדיין מתמודדת עם אתגרים כגון בגרות התפתחותית נמוכה ואספקה בלתי מספקת של חומרי הזנה.

מאסק וחברת נויראלינק כבר השתילו שבב במוח אנושי במטופל חי., צילום: רויטרס

יחד עם זאת, בבדיקות שבוצעו לאחר השתלת אורגנואידי מוח בקליפות המוח של עכברים בוגרים, נמצא כי האורגנואידים המושתלים התפתחו היטב לאחר טיפול באמצעות אולטרסאונד. האוניברסיטה ציינה כי השימוש בטיפול אולטרסאונד לא פולשני בעוצמה נמוכה עשוי לסייע ביצירה והתפתחות של רשתות נוירוניות, ובכך לספק בסיס איתן יותר לתחום המחשוב העתידי.

מחקר ופיתוח "מוח על שבב" הוא נושא שכאמור כבר זכה לכותרות בחודשים האחרונים. כזכור, בתחילת השנה הודיע מאסק כי השבב המוחי של הסטארט אפ שלו נויראלינק, הושתל לראשונה במוח אנושי של אדם חי, זאת לאחר שבמאי שנה שעברה קיבלה החברה אישור ממנהל המזון והתרופות בארצות הברית (ה-FDA) להתחיל בניסוי הקליני הראשון בבני אדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר