צפירה קטנה, קנס גדול: תל אביב נגד הנהגים העצבניים

באמצעות טכנולוגיה מיוחדת, מתכננת העירייה לזהות נהגים סוררים שצופרים שלא לצורך - ולקנוס אותם • "המערכת יודעת לא רק לזהות את הרכב שצפר, אלא גם יודעת להבדיל בין צפירות שונות בסביבות רועשות" • "האכיפה תעזור לעיר להפוך לנקייה, שקטה וטובה יותר"

בקרוב המצלמות על הכביש יוכלו לתפוס אתכם גם כשאתם צופרים.

ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו אישרה ביום ראשון השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש ולצו עבירות הקנס, לפיו תהפוך הצפירה בתל אביב לעבירת קנס ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה.

סעיף 2 לחוק העזר העירוני לתל אביב-יפו (מניעת רעש), אוסר על הפעלת צופר רכב, אלא אם הדבר נדרש למניעת סכנה. צפירות כלי רכב מהוות מטרד של ממש הפוגע באיכות החיים של המתגוררים בסמוך לכביש, כמו גם בהולכי הרגל, והופך את המרחב האורבני לרועש, לא מזמין ומטרד של ממש.

פקקים בכניסה לתל אביב (ארכיון). צופרים מרוב עצבים? עכשיו תשלמו על זה., צילום: זיו קורן

לאחר קבלת אישור מועצת העירייה, אישור משרדי הממשלה הרלוונטיים ואישור ועדת החוקה בכנסת, כמו גם כניסת התיקון לרשומות – מתכננים בעיריית תל אביב-יפו להתחיל באכיפה ובמתן קנסות לנהגים שיפרו את התקנה, זאת באמצעות טכנולוגיה חדשנית שתוצב ברחבי העיר.

מצלמה עם עשרות מיקרופונים

בשיחה עם "ישראל היום", מסביר שחר קינן, מנכ"ל חברת נויז (NOize), שתפעיל עבור עיריית תל אביב את המערכת, כי "מדובר במערכת המשלבת עשרות מיקרופונים ומצלמות שיודעים להסתנכרן יחד ולזהות בצורה מדויקת את מקור הרעש, גם כשיש בכביש מספר גדול של מכוניות".

קחו נשימה עמוקה ואל תצפרו - זה יעלה לכם פחות. אילוסטרציה, צילום: ThinkstockPhotos

לדבריו, "לאחר הזיהוי, המערכת שולחת את תיעוד של האירוע אל פקח של עיריית תל אביב, והוא זה שמחליט האם מדובר בצפירה מחויבת, כמו במקרה של ילד הקופץ אל הכביש, או בגלל סיבה לא מוצדקת כמו עצבים של נהג שרוצה שהרכבים שלפניו יתקדמו".

קינן ציין עוד כי החברה כבר קיימה פיילוט יחד עם המשרד להגנת הסביבה, במטרה לבדוק את הרגישות של מערכת הזיהוי ועל מנת לוודא שהיא לא טועה בזיהוי הרכב שביצע את הצפירה. "עשינו בדיקה מעמיקה במטרה לבדוק את היכולות של המערכת ולראות האם היא מצליחה להפריד בין רעשי צפירה לרעשים אחרים וגם כיצד היא מתמודדת עם מצב של כמה צפירות מכיוונים שונים".

שחר קינן, צילום: NOize

"הניסוי הראה שהמערכת יודעת לזהות באופן מדויק את מקור הצפירה, וכעת לאחר הפיילוט הראשוני, אנחנו מתכננים להפעיל אותה ברחבי העיר תל אביב ולהוביל לשינוי משמעותי ברמת הרעש ברחובות", הוא מסכם.

"מנהג קלוקל שעתיד להיעלם"

לדבריו של ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "על אף שהחוק קובע כי יש לצפור רק בעת סכנה ממשית, נהגים רבים עדיין צופרים כדי לדרבן את הנהג שלפניהם להתחיל בנסיעה, עוד טרם התחלפות הרמזור לירוק. המנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים, זאת בעזרת טכנולוגיית זיהוי ייחודית שפותחה במיוחד למטרה זו. במקביל נתחיל גם באכיפה שתביא לנו עיר נקייה, שקטה וטובה יותר".

סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "לכל הנהגים שחושבים שצפירה תשחרר להם את הפקק ותאיץ את התנועה אני רוצה להבהיר - צפירה מגבירה את תחושת הלחץ של הנהגים ושל משתמשי הדרך האחרים, ולכן היא מהווה נזק לבטיחות. מדובר גם בפגיעה נפשית הגורמת לירידה בתפקוד הקוגניטיבי בבני אדם, בהם משפחות צעירות עם תינוקות ופעוטות, סטודנטים ופנסיונרים. מעבר לכך, מטרדי הרעש האלו מובילים לירידת ערך של נכסים ודירות המצויים בסמוך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר