מכה לאימפריית השבבים: אנבידיה עומדת בפני קנס מפלצתי

לפי דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס", בתחום חקירה שנמשכה כמה חודשים, רשויות ההגבלים העסקיים בצרפת מתכוונות להאשים את ענקית הטק ב"נקיטת שיטות אנטי-תחרותיות" • בין היתר נבחנה מדיניות התמחור של אנבידיה בתחום כרטיסי המסך והשפעתה על המחירים בשוק

אדם עובר ליד הלוגו של אנבידיה. החברה מושכת הרבה תשומת לב - לא תמיד טובה. צילום: רויטרס

דיווח דרמטי: בצעד שעשוי לזעזע את תעשיית הטכנולוגיה העולמית, רשויות ההגבלים העסקיים בצרפת מתכוננות להאשים את ענקית השבבים והתוכנה האמריקנית אנבידיה (Nvidia), בנקיטת שיטות אנטי-תחרותיות.

הדיווח, שפורסם לראשונה על ידי רויטרס, מסמן שיא חדש במאבק הרגולטורי נגד אחת החברות המשפיעות ביותר בעולם הבינה המלאכותית, שרק לאחרונה חצתה שווי שוק של שלושה טריליון דולר.

מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מציג את השבבים החדשים החברה. האשמות על נקיטת שיטות אנטי-תחרותיות., צילום: אי.אף.פי

פשיטה וחקירה בצרפת

לפי הדיווח, החקירה הצרפתית החלה בחודש ספטמבר האחרון, כאשר רשויות האכיפה פשטו על משרדי החברה (ששמה לא פורסם בזמנו), בחשד לנקיטת "שיטות אנטי-תחרותיות בתחום כרטיסי המסך". במקביל, החוקרים ראיינו שחקנים שונים בשוק, בחנו את מדיניות התמחור של אנבידיה, את המחסור בשבבים ואת ההשפעה הכוללת של החברה על המחירים בשוק.

אם תימצא אשמה, אנבידיה עלולה לעמוד בפני קנסות כבדים. החוק הצרפתי מאפשר הטלת קנסות של עד עשרה אחוזים מההכנסה השנתית הגלובלית של חברה שהפרה את חוקי ההגבלים העסקיים במדינה.

כרטיסי המסך GeForce RTX 40 SUPER של אנבידיה. בצרפת טוענים כי החברה משפיעה באופן לא הוגן על המחירים בשוק., צילום: אנבידיה

לשם השוואה, הקנס הגבוה ביותר שהוטל בצרפת מאז שנת 2011 היה בשנת 2020, אז הוטל קנס בגובה של 1.33 מיליארד אירו על חברת אפל ושתי מפיצות נוספות במדינה. מרבית הסכום - 1.1 מיליארד אירו – הושת על אפל.

ביקורת פוליטית

הביקורת על אנבידיה בצרפת אינה מוגבלת לרשויות האכיפה בלבד. שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר, הביע בחודש נובמבר האחרון דאגה עמוקה מהדומיננטיות של החברה בשוק. לטענתו, אנבידיה שולטת ב-92 אחוזים משוק כרטיסי המסך (GPU) העולמי, מצב היוצר "אי שוויון גובר" בין מדינות ופוגע בתחרות.

אנבידיה מצידה כבר הכירה בכך שמעמדה בשוק הבינה המלאכותית הוביל לעניין מוגבר מצד רגולטורים ברחבי העולם. במסמכים שהגישה לרשויות בחודש פברואר האחרון, ציינה החברה כי היא נמצאת תחת בחינה רגולטורית במספר מדינות בהן ארה"ב, האיחוד האירופי, סין ובריטניה.

משרדי אנבידיה בסנטה קלרה, ארה"ב, צילום: רויטרס

המהלך הצרפתי נגד אנבידיה מסמן נקודת מפנה אפשרית ביחסים בין ענקיות הטכנולוגיה לרגולטורים ברחבי העולם, כאשר גם הנציבות האירופית בבריסל הודיעה כי היא בוחנת את פעילות החברה, אם כי טרם פתחה בחקירה רשמית בנושא.

עלייתה המטאורית של אנבידיה

אנבידיה הפכה בשנים האחרונות לשם דבר בתעשיית הטק העולמית. החברה, שהתמחתה במקור בייצור כרטיסי מסך, מצאה את עצמה בחזית מהפכת הבינה המלאכותית בשנים האחרונות. השבבים הגרפיים של החברה הפכו לחיוניים עבור פיתוח מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, מה שהפך את אנבידיה למרוויחה הגדולה של בום ה-AI.

וההצלחה הזו משתקפת היטב בשוק ההון. לפני פחות מחודש דווח כי החברה חצתה שווי שוק של שלוש טריליון דולר, מה שמיצב אותה כאחת החברות הרווחיות ביותר בעולם. במקביל, אנבידיה דיווחה השנה על עלייה של 427 אחוזים בהכנסות, מה שהפך את מנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, לאדם ה-11 ברשימת עשירי העולם, כשהונו מוערך בכ-117 מיליארד דולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר