הסוף לשיבושי ה-GPS: הישג טכנולוגי ישראלי בצפון

במסגרת ניסוי שנערך ליד בית החולים זיו שבצפת, הודגם פתרון טכנולוגי המאפשר לרחפנים להמשיך לטוס כמתוכנן גם תחת מעטה כבד של שיבושי GPS • השיבושים, שכבר הפכו לשגרה, הם מטרד גדול עבור תושבי הצפון במיוחד, אך נחוצים בעתות מלחמה

רחפן. המטרה בשיבושי ה-GPS: לשבש את היכולת של חיזבאללה להשתמש בצי הרחפנים והכטב"מים שלו. צילום: אי.אף.פי

"אתה נמצא בביירות": כחלק מהמאמץ המלחמתי בצפון, צה"ל מפעיל מעת לעת מערכות אלקטרוניות שמטרתן לשבש את אותות ה-GPS של מערכות הניווט בכטב"מים ורחפנים של חיזבאללה. 

יחד עם זאת, אותם שיבושים מתעתעים גם במערכות הניווט שלנו ומשבשים את חיי היום יום, כשרובנו כבר רגילים להשתמש במערכות כמו וויז (Waze) על מנת להגיע ממקום למקום. והמצב הופך לדחוף יותר במקרה של צורך מבצעי או לאומי.

שתי חברות ישראליות, פתרון טכנולוגי משולב אחד

רחפנים וכטב"מים מסתמכים על אותות GPS לווייניים כדי לדעת את מיקומם ולנוע מנקודה לנקודה. ואולם, בשל גובהם הרב של הלוויינים, אותות ה-GPS המתקבלים מהם הינם חלשים מאוד. באמצעות שימוש במערכת שיבוש (spoofing) המציפה את האזור בגלי רדיו חזקים מאוד, אותות ה-GPS עוברים מיסוך וגורמים למערכת הניווט לטעות בחישוב המיקום, מה שבתורו מפריע לרחפנים לבצע את עבודתם.

לפני כשבוע, במסגרת ניסוי שנערך ליד בית החולים זיו שבצפת, אזור אשר רוויי בימים אלה בשיבושי GPS חזקים מאוד, הודגם פתרון טכנולוגי המאפשר לרחפנים להמשיך לטוס כמתוכנן גם תחת מעטה כבד של שיבושי GPS, בשיתוף שתי חברות ישראליות: חברת הרחפנים דאון ווינד (Down Wind) וחברת אינפינידום (infiniDome), שפיתחה רכיב אלקטרוני שהודף ניסיונות שיבוש GPS.

מתוך הניסוי שנערך ליד בית החולים זיו שבצפת., צילום: דאון ווינג

בניסוי, שנערך במסגרת "מיזם הרחפנים הלאומי", נעשה שימוש ברחפן רב-תכליתי של דאון ווינד, שעליו הותקן רכיב ההגנה של אינפינידום. הרכיב, השוקל כחצי קילו ומותקן ברחפן בין מקלט ה-GPS לאנטנות, מזהה באמצעות אלגוריתמיקה מיוחדת את אותות השיבוש ואת הכיוון שממנו הם מגיעים, יודע להחלישם משמעותית ובכך למנוע את ההפרעה במקלט ה-GPS.

תרגול לשעת חירום

משימתו של הרחפן בניסוי הייתה לתצפת על סביבת בית החולים ולמפות את מצב התנועה בנתיבים המובילים אליו, כתרגולת לשעת חירום. הרחפן ריחף באוויר במשך כשעה, השלים את משימתו, חרף שיבושי ה-GPS, זאת בעת שרחפנים אחרים, בלתי מוגנים, שניסו לטוס באזור באותה שעה נאלצו לנחות ללא יכולת לבצע את המשימה.

בשיחה עם "ישראל היום", מספר טדי הרוש מחברת דאון ווינד: "הרחפן הצליח לבצע את המשימה למרות שמערכת ה-GPS הראתה שהוא ב'ביירות'. היכולת להטיס רחפנים אזרחיים בעת מלחמה, למשל לצורך שינוע מנות דם בין בתי חולים, זו תשתית בעלת חשיבות לאומית".

כטב"מ של חיזבאללה שהתרסק בפברואר 2024 בסמוך לכינרת, צילום: עפר אביטל

בהקשר זה, רק בחודש שעבר נחשף בדיווח לבורסה של היצרנית הביטחונית "אימקו", המייצרת את הרכיב של אינפינידום, כי המערכת נמצאת בשימוש מבצעי על-ידי צה"ל, ו"כבר הוכיחה יכולות מבצעיות משמעותיות", לשון ההודעה.

אלפי טיסות באירופה חוו שיבושי GPS

על רקע השימוש הגובר ברחפנים וכטב"מים בעימותים צבאיים, גם שיבושי GPS הפכו לחלק בלתי נפרד מאזורי עימות. הדבר בולט במיוחד במלחמת רוסיה-אוקראינה, שבה נעשה שימוש נרחב ברחפנים משני הצדדים. בחודש מאי דווח בתקשורת הבריטית, כי אלפי טיסות של חברות תעופה אזרחיות, בייחוד כאלה שמסלולן עובר דרך הים הבלטי והים השחור, חוו בחודשים האחרונים שיבושי GPS, שמקורם בשבשי-GPS שמפעילה רוסיה.

בחודש מרץ דווח כי מטוס של חיל האוויר הבריטי, אשר הטיס את שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס, חווה שיבושי GPS בעת שטס בסמוך לטריטוריה רוסית. כמו כן, חברת התעופה הלאומית של פינלנד נאלצה לחדול למשך חודש מטיסות לאחד משדות התעופה באסטוניה, וזאת לאחר ששניים ממטוסיה נאלצו לשוב על עקבותיהם בשל שיבושים מעין אלה.

נפילת כטב"מ של חיזבאללה ליד בית העלמין של נהריה, צילום: ללא

שיבושים בסוריה הובילו לגינוי ישראלי

בשנת 2019 גינתה ישראל באופן פומבי את רוסיה על הפעלת אמצעי שיבוש GPS בסוריה, שאף השפיעו על מערכות ניווט מטוסים אזרחיים שנחתו בנתב"ג. יש לציין כי האיום הבטיחותי הנשקף למטוסים אינו גדול, מאחר שהם מסתמכים על מערכות ניווט נוספות, והבעיה נוגעת בעיקר לכלי תעופה בלתי מאוישים וכן לכלים קרקעיים שמסתמכים על GPS, כמו למשל כלים חקלאיים אוטונומיים.

שיבושי GPS הפכו לכלי גם בידי כנופיות שודדים של משאיות המובילות סחורה, למשל באזור הגבול שבין ארצות הברית למקסיקו. השודדים משתמשים בשבשי GPS קטנים, שניתן לרכוש ברשת, כדי למנוע מהמשאית לשדר אות מצוקה ולכוחות האכיפה להתחקות אחר מיקומה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר