בצל ההגבלות האמריקניות: אנבידיה חתמה על הסכם עם חברת ענק קטארית

לפי דיווח של רויטרס, ענקית הטק האמריקנית סגרה עסקה עם חברת הטלקום הקטארית Ooredoo • ההסכם צפוי להפוך את החברה לראשונה במזרח התיכון המספקת גישה לטכנולוגיית הבינה המלאכותית המתקדמת של אנבידיה (Nvidia) • דוחא היא תומכת קבועה בחמאס

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, ארה"ב. ארכיון. צילום: אי.אף.פי

הישג טכנולוגי לקטאר: לפי דיווח שעלה ברויטרס, ענקית הטק אנבידיה (Nvidia) חתמה על הסכם לפריסת טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה במרכזי נתונים בבעלות קבוצת הטלקום הקטארית Ooredoo ובחמש מדינות נוספות במזרח התיכון, זאת בצד ההגבלות של ממשל ארה"ב על ייצוא טכנולוגיית AI לאזור.

לפי הודעת החברה, ההסכם יהפוך את Ooredoo לראשונה במזרח התיכון המספקת גישה ישירה לטכנולוגיית הבינה המלאכותית והעיבוד הגרפי המתקדם של אנבידיה, זאת באמצעות מרכזי נתונים הממוקמים בקטאר, אלג'יריה, תוניסיה, עומאן, כווית והאיים המלדיביים.

כנס GTC 2024 של חברת אנבידיה. בעסקים אין פוליטיקה? ארכיון// צילום: דניאלה גינזבורג

ניסיון אמריקני מתמשך למנוע מסין גישה לטכנולוגיה מתקדמת

החוזה של אנבידיה ו-Ooredoo מגיע על רקע המאמץ המתמשך של ארה"ב למנוע מסין גישה לטכנולוגיה אמריקנית מתקדמת, כאשר הממשל האמריקני הטיל הגבלות מחמירות על ייצוא של מעבדי AI ו-HPC מתקדמים לסין ולכמה מדינות במזרח התיכון (כדי שאלו לא ישמשו כ"דלת אחורית" למטרות הסיניות).

יחד עם זאת, לצד הגבלות על הפצת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של אנבידיה לסין ולמזרח התיכון, וושינגטון כן מאפשרת ייצוא של שבבים פחות מתקדמים של אנבידיה באופן כמעט בלתי מוגבל (והחברה אכן עושה עסקים עם גורמים סיניים כאלה ואחרים).

נשיא ארה"ב ביידן ונשיא סין שי. ניסיון אמריקני למנוע מסין גישה לטכנולוגיה מתקדמת, צילום: רויטרס

בהקשר זה ולמרות ההודעה הנרגשת של Ooredoo, החברה סירבה לחשוף את סוג הטכנולוגיה אותה היא מתכוונת לפרוס במרכזי הנתונים שלה. בראיון לרויטרס, מנכ"ל Ooredoo, עזיז אלותמן פאחרו, אמר כי החברה מתכננת לשלש את יכולות העיבוד של מרכזי הנתונים שלה ולהגדיל את קיבולת ה-40 מגה-וואט הנוכחית שלה עד סוף העשור.

לדבריו, החברה כבר השקיעה לא פחות ממיליארד דולר על מנת להגדיל את הקיבולת ב-20 עד 25 מגה-וואט. יחד עם זאת, הן אנבידיה והן Ooredoo סירבו לפרט את שווי העסקה ביניהן או את פרטיה.

איסמעיל הנייה עם אמיר קטאר לשעבר. המשחק הכפול של המדינה עובד לטובתה., צילום: צילום ארכיון: אי.פי

חברה בבעלות ספונסרים תומכי טרור

Ooredoo נוסדה בדוחא בשנת 1987, בתחילה כחברת מרכזיות טלפוניות. מאז, הפכה החברה לחברת התקשורת הגדולה ביותר בקטאר המציעה שירותי סלולר, פס רחב, שירותים דיגיטליים ואינטרנט סיבים.

החברה נמצאת בבעלות ממשפחת המלוכה הקטארית, כאשר השייח' עבדאללה בן מוחמד בן סעוד אל ת'אני משמש כיו"ר החברה והשייח' סעוד בן נאסר אל ת'אני משמש כמנכ"ל קבוצת Ooredoo. 

אנתוני בלינקן וראש ממשלת קטאר., צילום: איי.אף.פי

כידוע, מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל", משחקת קטאר משחק כפול מול ישראל והמערב - מצד אחד המדינה היא התומכת הגדולה ביותר של ארגון הטרור חמאס ומארחת באופן קבוע את בכירי הארגון בדוחא, ומצד שני משמשת כמתווכת הפועלת להוצאה לפועל של עסקה לשחרור החטופים.

לפי בכירי מודיעין שונים, ישראלים ועולמיים, מתחת לפני השטח קטאר היא מממנת הטרור מספר 1. בעולם - יותר מאיראן. לפי דיווחים שונים, קטאר היא גם זו העומדת מאחורי ההתפרעויות במוסדות האקדמיים בארה"ב, כאשר לפי הנתונים היא אחת התורמות הגדולות ביותר למוסדות היוקרה האוניברסיטיים במדינה.

הפגנות פרו פלשתיניות מחוץ לאוניברסיטת קולומביה. קטאר היא אחת התורמות הגדולות למוסד., צילום: אי.פי

העלייה המטאורית של אנבידיה

כזכור, לפני פחות משבוע דווח כי מניית אנבידיה עלתה ב-3.2 אחוזים, מה שהעלה את שוויה ל-3.33 טריליון דולר ומיצב אותה כחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם (מעל מיקרוסופט ואפל שמניותיהן ירדו בכאחוז אחד בתקופה האחרונה).

חברת השבבים הוותיקה עשתה השנה היסטוריה, עם עלייה של יותר מ-170 אחוזים בשווי השוק שלה ועלייה של 427 אחוזים בהכנסות החברה מאז השנה שעברה. העלייה המשמעותית הזו הפכה את מנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, לאדם ה-11 ברשימת עשירי העולם, כשהונו מוערך בכ-117 מיליארד דולר.

באנבידיה לא הגיבו לנושא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר