האם בעתיד הלא רחוק ננוע בין מוקדי התיירות בטיול באירופה באמצעות "מטוס עירוני"? יצרנית המטוסים האירופית איירבאס (Airbus) חשפה לאחרונה אב-טיפוס של מטוס עירוני חשמלי לחלוטין, המיועד לשמש ככלי תחבורה אלטרנטיבי לטיסות קצרות טווח בתוך ערים גדולות.
המטוס, CityAirbus, שמשקלו כשני טון בלבד, מציע מקום לארבעה נוסעים וטייס, והוא יכול לטוס למרחק של 80 קילומטר במהירות שיוט של 120 קמ"ש. המטוס מצויד במערכת שליטה ובקרה אוטומטית, ויוכל לטוס בעתיד באופן אוטונומי לכשהדבר יתאפשר מבחינה רגולטורית. איירבאס מתכננת לבצע טיסת בכורה במטוס עוד השנה ומקווה להשיג רישיון תעופה עד 2026.
איירבס חשפה את המטוס העירוני שלה // צילום: איירבאס
בדומה לרחפן או מסוק, ה-CityAirbus הוא כלי תעופה בעל יכולת המראה ונחיתה אנכיות (eVTOL), וזאת באמצעות שמונה מדחפים. יכולת זו היא קריטית עבור מטוס עירוני, מאחר והוא אינו מצריך מסלולי המראה ונחיתה ארוכים. ריבוי המדחפים גם מגביר את הבטיחות של הכלי. בהיותו חשמלי, והודות לעיצובו ההנדסי, ה-CityAirbus גם שקט מאוד, גם כן תנאי הכרחי עבור כלי תעופה המרחפים מעל מרכזי ערים.
תעופה נקייה ושקטה יותר
ה-CityAirbus הוא דוגמה אחת לשורה ארוכה של כלי תעופה חדשניים שמפותחים בימים אלה וצפויים לשנות בעתיד הלא-רחוק את שמינו. כלי תעופה מעין אלה אמורים לשרת שתי מטרות עיקריות: לשמש ככלי תחבורה אלטרנטיביים במרחב העירוני, "מוניות מעופפות" אם תרצו, ובכך לסייע בהקלת עומסי התנועה בערים גדולות. בנוסף, בהיותם מבוססים על מנועים חשמליים, הם צפויים להפחית את פליטות הפחמן מכלי תחבורה בתוך ערים צפופות.
אחת החברות שמאפשרות את החדשנות הזו בעולם התעופה היא חברת "דאסו סיסטמס" (Dassault Systemes) הצרפתית, המספקת כלים וירטואליים לתכנון תלת-מימדי וביצוע סימולציות. החברה עובדת בין היתר עם איירבאס, בואינג ולוקהיד מרטין.
דאסו סיסטמס, הנסחרת בבורסת פריז בשווי של 56 מיליארד אירו, הוקמה בשנת 1981 כספין-אוף מתוך יצרנית המטוסים הצרפתית Dassault Aviation. הפיתוח הראשוני שלה היה תוכנה המייצרת מודלים תלת-ממדיים של מנהרות רוח, כדי שניתן יהיה לבדוק במחשב את התכונות האווירודינמיות של חלקי המטוס.
כיום, הפלטפורמה של החברה מאפשרת לפתח את המטוס, על כל היבטיו ההנדסיים והמכניים, באמצעות "תאום דיגיטלי" המדמה במדויק את תכונותיו והתנהגותו של המטוס. בשנת 2005 יצא לשוק המטוס בואינג 777, שהיה המטוס המסחרי הראשון שפותח כולו באמצעות שימוש במידול התלת-ממדי של דאסו סיסטמס.
בשיחה עם "ישראל היום", מסביר סמנכ"ל התעופה והביטחון בדאסו סיסטמס, דייויד זיגלר: "אם זה עף, זה ככל הנראה תוכנן ועוצב באמצעות הפלטפורמה שלנו". לדבריו, צמצום זיהום האוויר הוא יעד מרכזי של התעשייה. "אחת המטרות העיקריות של עולם התעופה היא נטרול פליטות הפחמן. זהו אתגר טכנולוגי משמעותי מאוד".
עולם התעופה כיום אינו נחלתן הבלעדית של היצרניות הגדולות. למעשה, כלי פיתוח כמו אלה של דאסו סיסטמס מאפשרים גם לחברות סטארט-אפ קטנות יותר להוציא לפועל מודלים מסקרנים של פתרונות אוויריים.
כזכור, לקראת המשחקים האולימפיים בפריז בקיץ הקרוב, הודיעו המארגנים כי במהלך המשחקים יתבצע פיילוט ראשון מסוגו בשירות של מוניות מעופפות של חברת Volocopter הגרמנית, שיסיעו אנשים בין שדה התעופה ואתרים שונים בכפר האולימפי.
גם איחוד האמירויות רוצה להיות אחת הערים הראשונות שיחנכו שירות תחבורה עירוני אווירי. לא מכבר הכריזה דובאי כי בשנת 2026 יושק בעיר שירות של מוניות מעופפות, מתוצרת Joby Aviation, אשר יקשר בין ארבע תחנות ברחבי העיר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו