לרגל שבוע האינטרנט הבטוח, איגוד האינטרנט הישראלי פרסם היום (חמישי) ממצאי סקר מקיף שבוצע על ידי מכון סקרים "גיאוקרטוגרפיה", במסגרתו נדגמו 500 משיבים מאוכלוסיית הגיל השלישי בישראל (גילאי 65 ומעלה).
מתוך הסקר עלה כי הפגיעות המקוונות הנפוצות בקרב בני הגיל השלישי הן ניסיונות הונאה לקבלת פרטים אישיים (44 אחוזים מהמשיבים) והונאה צרכנית (25 אחוזים מהמשיבים). בכל הנוגע לדיווח על פגיעות מסוג זה וקבלת עזרה, 40 אחוזים מהנשאלים השיבו כי הם פונים למשטרה ואילו 27 אחוזים אמרו כי הם נעזרים בבני משפחה.
הסקר חשף עוד כי קיים הבדל בין הצרכים הדיגיטליים של בני הגיל השלישי באזורים שונים בארץ. בעוד שבאזור תל אביב והמרכז, עיקר הצורך הוא קבלת מידע על דרכי התגוננות וסכנות חדשות ברשת, באזור הצפון וירושלים, בני הגיל השלישי מבקשים בעיקר להעשיר את הידע שלהם בכל הנוגע למיצוי זכויות וקבלת שירותים חיוניים בדיגיטל.
מהסקר עלה כי השימושים העיקריים באינטרנט בקרב הגיל השלישי הם קבלת מידע רפואי (71 אחוזים), קבלת שירותי בנקאות ופיננסים (62 אחוזים), וביצוע תשלומים וחשבונות כמו חשמל וארנונה (40 אחוזים). עוד עלה כי אחוז השימוש ברשתות בחברתיות בגיל השלישי הוא 54 אחוזים - אחוז כמעט זהה לביצוע פעולות וקבלת מידע מרשויות ומשרדי ממשלה שעומד על 55 אחוזים.
כמו כן נמצא כי למרות ששימוש דואר אלקטרוני הוא בעל תועלת מעשית ומקצועית לצורך קבלת שירותים ומידע חיוניים ופיננסיים, קיים פער בין גברים ונשים בשימוש בדואר אלקטרוני, כאשר כ-30 אחוזים מהנשים בגיל השלישי לא משתמשות בדואר אלקטרוני, זאת לעומת 18 אחוזים מהגברים.
בתוך כך ובהמשך לממצאי הסקר, ייערכו במהלך החודש מפגשי הדרכה מיוחדים ב– 100 מרכזים קהילתיים ברחבי הארץ שנועדו להעניק כלים לבני הגיל השלישי להתמודד עם אתגרי הרשת. הפעילות משותפת לאיגוד האינטרנט הישראלי, מיקרוסופט ישראל, תכנית "באים לטוב" – מערך ההתנדבות הלאומי לאזרחים ותיקים של החברה למתנ"סים ומערך הסייבר הלאומי.