היום (ראשון), מצוין ברחבי העולם יום הגנת הפרטיות הבינלאומי, הידוע באירופה כ"יום הגנת המידע". מטרתו של המאורע הוא בעיקר העלאת מודעות וקידום הגנה על הזכות לפרטיות ועל המידע האישי במרחב הדיגיטלי.
נתונים חדשים של הסטארט-אפ הישראלי מיין (Mine), המפתח פתרונות בתחום של פרטיות והגנת המידע, מספקים פרטים חדשים על השירותים הישראלים והבינלאומיים שמחזיקים במידע עלינו, ואופן התנהלות הישראלים ברשת מול שירותים אלה.
מה המצב בישראל?
מתוך מערכת מחיקת הנתונים של מיין, עולה כי פרטי מידע של משתמש ישראלי ממוצע נמצאים בידיהם של לא פחות מ-300 חברות ושירותים מקוונים שונים. במקביל, נראה כי הגולש הישראלי החל להיות מודע יותר לתוכן שהוא משתף ולמידע שהוא חולק.
בשנת 2023, נשלחו למערכת מעל ל-50 אלף בקשות מחיקה לכ-19 אלף שירותים מקוונים ואתרים. בהשוואה לשנים קודמות, ניכרת מגמת ירידה בכמות "עקבות הרגל הדיגיטליים" שהישראלי משאיר אחריו ברשת, עם ירידה של 30 אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת.
על אף הירידה במידע הפרטי אותו מותיר הגולש הישראלי ברשת, מתוך הנתונים עולה כי לישראלים עדיין "טביעת רגל דיגיטלית" הגדולה ב-20 אחוזים מהממוצע בעולם.
מהיכן הישראלים מבקשים "להישכח"?
במקרה או שלא, , ינואר הוא גם החודש בו ישראלים שולחים את הכמות הגדולה ביותר של בקשות מחיקה לשירותים עליהם הם מנויים. בחודש ינואר נשלחו בממוצע פי 20 יותר בקשות מחיקה מאשר בחודשי השנה האחרים.
בראש רשימת האתרים שמהם ביקשו ישראלים להישכח עומד icount העוסק בהנהלת חשבונות, במקום השני אתר הסחר המקוון Wish, ואחריהם לפי סדר - ezcount, cardcom solutions, snapchat, ladpc, ebay, femi, pinterest, כאשר את העשיריה סוגרת rivhit.
בעשירייה השנייה נמצאים אתרים בולטים נוספים כגון ג'ובמאסטר, tabit, Wix, פלאפון, ksp, שופרסל, דומינוס פיצה, eventer, myheritage ו- bezeqint.net
גל רינגל, מנכ"ל ומייסד מיין מסביר כי "למרות שהמידע שלנו נמצא בכל מקום, הרי שרק ב-15 אחוזים מהמקרים מדובר בשירותים פעילים בהם אנחנו עושים שימוש קבוע. כלומר 85 אחוזים מהאתרים בהם משתמשים משאירים פרטים – הם אלו שנכנסים אליהם פעם אחת".
לדבריו, "הבעיה העיקרית היא שחברות ישראליות אינן מחויבות לרגולציות פרטיות, ועל כן גם אינן מחויבות במחיקת המידע האישי של צרכנים, מה שמגדיל את הסיכונים הדיגיטליים. חשוב לקחת את זה בחשבון ולשים לב היכן משאירים את הפרטים".