מעקב אחר נתונים הפך בתקופה האחרונה לאיום הגדול הבא. הכמות האדירה של מידע בו אפליקציות ומערכות הפעלה יכולות להשתמש כדי לזהות ולאסוף נתונים הנוגעים למשתמשים, היא כמעט בלתי נתפסת.
מבחינתן של החברות השונות, הסיבה לאיסוף המידע הזה די ברורה – התאמת מוצרים ללקוחות, פרסום ממוקד, שיפור יעילות ומענה מדויק לצרכי הלקוחות. יחד עם זאת, במקרים רבים יש לאיסוף הזה עלות נסתרת: הפרטיות שלנו.
סייברטראק של טסלה. אין כיום כמעט רכב חדש שלא מחובר לאינטרנט. ארכיון // צילום: רויטרס
בחברת אבטחת המידע ESET מסבירים כי כמות הנתונים שנאספים על ידי חברות שונות היא עצומה, ואותם נתונים מועברים ונמכרים גם לגורמים ולספקים אחרים, לרוב באישור של לקוחות שלא מודעים בכלל לעניין (זוכרים את תנאי השירות של האפליקציה האחרונה שהורדתם? גם אנחנו לא).
והדבר רלוונטי גם בכל הנוגע לעולם טכנולוגיות הרכב, שהופך בשנים האחרונות לדיגיטלי יותר ויותר. במילים פשוטות – הרכב שלכם אוסף עליכם הרבה יותר מידע ממה שאתם כנראה חושבים, כאשר הכל מתנקז בסופו של דבר לנתונים וסטטיסטיקות שימוש.
כל הנתונים האישיים - על מגש של כסף
בגלל שהנתונים שנאספים מאוחסנים באחסון הפנימי של הרכב ובמקביל משותפים עם היצרן וגורמים אחרים, נוצרת סכנה לגניבת נתונים או דליפה שלהם.
זה לא סוד שיצרניות רכבים רבות סובלות תדיר מפריצת סייבר, הגורמות לדליפת נתונים. מידע אישי כמו שמות, כתובות דוא״ל, יעדי נסיעה ונתונים נוספים שנגנבים, מאפשרים לפושעי סייבר למכור את המידע או לנסות ולפרוץ לחשבונות של המשתמשים.
ניתן אפילו לפרוץ את המכוניות עצמן. האקרים יכולים לחשוף את המיקום שלהן, לשחרר את נעילת הדלתות, לגלות פרטים על הבעלים, לגנוב מידע פיננסי שמאוחסן ברכב ואפילו לגשת למכשירי IoT אחרים הקשורים למערכת של הרכב, מה שיכול להוביל לתקריות כאלה ואחרות.
אז מה ניתן לעשות?
הפתרון הטוב ביותר הוא גם הברור מאליו – לרכוש מכונית שאיננה מחוברת לרשת האינטרנט בשום צורה. יחד עם זאת, מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית בימינו. אפשרות אחרת, ריאלית יותר, היא לא לחבר את הרכב שלכם לשום מערכת חיצונית מבוססת ענן/ לסמארטפון שלכם.
עוד אפשרות היא לגשת למוסך ולבקש למחוק לחלוטין את הנתונים ברכב, מכיוון שבמקרים מסוימים איפוס להגדרות היצרן שתעשו בעצמכם, אינו מספיק. חשוב גם לזכור לנתק את הסמארטפון שלכם ולמחוק את כל הנתונים שנשמרו עליכם במידה ומדובר ברכב שכור.