ענקיות הצילום ניקון, סוני וקנון הודיעו כי יפתחו טכנולוגיה חדשה שתאפשר להטביע חותמת דיגיטלית על תמונות שצילמו אותן בני אדם, במטרה להילחם בתמונות מזויפות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית.
טכנולוגיית ה-AI הפכה בשנה האחרונה למתוחכמת יותר מאי-פעם, וכיום קשה עד בלתי אפשרי להבדיל בעין לא מקצועית בין תמונה אמיתית לבין כזו שנוצרה באמצעות AI, מה שמקשה על יוצרי התוכן ועל המשתמשים כאחד.
לאחרונה, קבוצת ארגוני חדשות גלובליים, חברות טכנולוגיה ויצרניות מצלמות השיקה כלי אינטרנטי בשם Verify, לבדיקת תמונות ללא תשלום. אם לתמונה יש חתימה דיגיטלית, כלומר נוצרה על ידי בן אדם, האתר יציג את תאריך היצירה שלה, את המיקום שבו היא צולמה ואישורים נוספים.
אם תמונה נוצרה או עובדה באמצעות AI, תוכנת Verify תסמן אותה ככזאת שלא קיימים לגביה אישורי תוכן מכל סוג שהוא. החתימות הדיגיטליות האלו צפויות להפוך לתקן בינלאומי, שישמש את ניקון, סוני וקנון - השולטות בכ-90% משוק המצלמות העולמי.
החברות הגדולות מנסות להילחם
חברת ניקון כבר הודיעה כי תחל למכור מצלמות נטולות מראה (Mirrorless) עם טכנולוגיית אימות עבור עיתונאים ואנשי מקצוע אחרים, שיהיו עמידות בפני חבלה ויכללו מידע כמו תאריך, שעה, מיקום ושם הצלם.
סוני צפויה לשחרר באביב 2024 טכנולוגיה לשילוב חתימות דיגיטליות בשלוש מצלמות SLR ללא מראה, באמצעות עדכון תוכנה, ושוקלת ליישם את הטכנולוגיה גם עבור סרטונים.
גם קנון הודיעה כי תחל להפיץ בשנת 2024 מצלמה דיגיטלית משולבת עם טכנולוגיה לחתימה דיגיטלית, במקביל לפיתוח טכנולוגיה להוספת חתימה דיגיטלית לסרטוני וידאו. כמו כן, החברה הוציאה לאחרונה אפליקציית ניהול תמונות, שמטרתה לזהות אם תמונות צולמו על ידי בני אדם.
במקביל, גוגל פרסמה באוגוסט כלי שמטמיע סימני מים דיגיטליים בלתי נראים בתמונות שנוצרו באמצעות AI. בשנת 2022, אינטל פיתחה טכנולוגיה שקובעת אם תמונה היא אותנטית באמצעות ניתוח צבע העור של המצולם, המעיד על זרימת דם, בעוד חברת היטאצ'י פיתחה טכנולוגיה לאימות זהות מקוונת.
היכולת הולכת ומשתכללת
חוקרים מאוניברסיטת Tsinghua בסין פרסמו באוקטובר האחרון פיתוח חדש של טכנולוגיית בינה מלאכותית שנקרא "מודל עקביות סמויה", שיכול לייצר כ-700 אלף תמונות ביום.
Gaza pic.twitter.com/3lzkIzyG8P
— Aya Isleem 🇵🇸 #Gaza (@AyaIsleemEn) October 16, 2023
מיותר לציין כי הסיכון שבתמונות מזויפות - כאלו שנוצרו או עובדו באמצעות בינה מלאכותית (כמו התמונה שצורפה למעלה) - הוא חוצה תחומים: החל מהפצת פייק ניוז (כמו, למשל, תמונות של ילדים עזתים מדממים מתהלכים בין בתים הרוסים) - ועד ליצירת דימוי גוף שגוי אצל ילדות ונערות באמצעות יצירת "דוגמניות" בעלות פרופורציות בלתי אפשריות להשגה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו