"מהשעות הראשונות של מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, מופצים ברשתות החברתיות תכנים שנוצרו על ידי בינה מלאכותית, גם על ידי משפיענים, שמכחישים את הטבח שאירע באותו יום, מביאים עדויות מפוברקות ומעלים טענות לפגיעה בחפים מפשע", כך אמר היום (שני) אחיה שץ מ"פייק ריפורטר" בדיון בוועדה של הכנסת לבינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות בשאלת השימוש ברשתות החברתיות ככלי להפצת פייק ניוז נגד ישראל.
במהלך הדיון, אותו הובילה ראשת הוועדה ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי), השתתפו נציגים מגוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, פייק ריפורטר ונציגי הממשלה. בדיון הוצג סרטון המופץ בפייסבוק שבו הועלתה קריאה לערביי ישראל ויו"ש לרצוח יהודים. נציג פייסבוק, שנשאל על ידי פרקש הכהן מדוע הסרטון מצוי עדיין ברשתות החברתיות, השיב: "אני לא מכיר את הסרטון הספציפי הזה, אם יהיה צו בית משפט – נסיר אותו". גם נציגת הפרקליטות שהשתתפה בדיון ציינה כי היא לא מכירה את הסרטון, אז התברר כי לא נעשתה בנושא שום פנייה לחברת מטא כדי שזו תסיר אותו.
עוד אמר שץ במהלך הדיון: "כניסתה של הבינה המלאכותית משנה את הכללים ונותנת יכולת לייצר תכנים איכותיים, טקסטים, תמונות וסרטונים במהירות רבה, ולהפיץ אותם דרך הרשתות החברתיות. אנשים נופלים למלכודת של השקרים האלה. אנחנו רואים במלחמה הנוכחית יותר פייק ושימוש בבינה מלאכותית מאי פעם ברשת. בין היתר, ישנן האשמות של רשתות זרות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מרוויח מהמצב הביטחוני. ישנה אפילו קבוצת היכרויות שנוצרה על ידי רשת זרה שבה מופצת תעמולה, ואף סוכנים מתחילים שיחות אישיות עם אנשים. מדובר בכלי נשק תודעתיים". על כך, הוא הוסיף: "אנחנו ממליצים להגדיר את השימוש בבינה מלאכותית ברשתות כאתגר לאומי, ולפעול בהתאם לאסדרת התחום".
במהלך הדיון השתתפה גם ד"ר תהילה אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שאמרה: "כשאנחנו מדברים על הממד הרביעי של המלחמה, אפשר לפרק אותו לממד הסייבר ולממד המידע. חלק ממה שהפך את הטראומה שלנו לקולקטיבית במלחמה הזו הם תוצרי זוועה שמופצים. לא נעשית עבודה מספיק טובה של ניטור תוכן ברשתות. אין שום סיבה שישראל לא תגייר את החקיקה העולמית בנושא, אסור ליצור מצב שאזרח ישראלי פחות מוגן ברשתות החברתיות מאזרחי אירופה".
היא הוסיפה: "ראינו במהלך המלחמה טענה להפצצה גרעינית ישראלית בעזה, עם תמונה משנת 1950. המודלים של היום יכולים לייצר הונאה בסדר גודל שלא היה, לקדם נרטיבים שלמים ולא רק פוסט מסוים, וגם לייצר אסטרטגיה פוליטית ותכנונים ארוכי טווח. אנחנו צריכים 'פיקוד עורף דיגיטלי' סביב שולחן המטכ"ל. אין אף גנרל שמומחה בנושא".
ליאת גלזר מגוגל, שהשתתפה גם היא בדיון, סיפרה כי מאז 7 באוקטובר, בחברה הקימו חמ"ל שנועד לטפל בדיווחים שעולים כתוצאה מהאירועים ומהמלחמה. "יש עבודה אינטנסיבית בנושא. בדקה אחת מועלות 500 שעות תוכן ליוטיוב, אי אפשר להתמודד עם זה ללא שימוש בבינה מלאכותית", אמרה. "צריך להגיד, למכונה יש הרבה יתרונות – אבל היא לא תמיד יודעת קונטקסט".