דיווח: מודעות של מותגים וגורמי ממשל הופיעו באתרי פורנו

אחד משירותי הפרסום הקשורים לגוגל, גורם למודעות של חברות ומותגים להופיע באתרים מפוקפקים ולא חוקיים, מבלי שאותן החברות מודעות לכך • בין הנפגעים - מיקרוסופט, אמזון, משרד האוצר האמריקני ואפילו אתרי חדשות כמו הגרדיאן והניו יורק טיימס • בגוגל טוענים: "טענות מופרכות לחלוטין"

העובדה שמודעות יכולות להופיע באתרים לא רצויים, היא בעייתית. (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

אחד הסיוטים של חברות גדולות הוא מודעות מטעמם שמתפרסמות באתרים מפוקפקים, אתרי פורנו וכאלה שקיים בהם תוכן פיראטי. בדיוק בשביל להימנע מכך, אותן החברות פועלות כל העת על מנת לחסום אתרים מסוג זה מלהציג את המודעות שלהן. אבל, בחיים כמו בחיים, דברים עלולים לקרות.

לפי דיווח, Google Search Partners (GSP), רשת פרסום העובדת עם אתרי צד שלישי להצגת מודעות ומוצרים בחינם וקשורה לשירות הפרסום של גוגל, שמה לכאורה פרסומות של מותגים מוכרים באתרים לא ראויים, מבלי שהמפרסמים מבינים את הסכנות שבדבר עד הסוף. חוקרי Adalytics דיווחו שמצאו מודעות של מותגים מובילים וסוכנויות ממשלתיות במאות אתרים שכאלה.

מנוע החיפוש של גוגל. מודעות יכולות להופיע גם באתרים שלא הייתם רוצים שיופיעו בהם, צילום: רויטרס

בין הנפגעים היו מותגים גדולים - אמזון, אפל, ב.מ.וו, הום דיפו, לגו, מטא, מיקרוסופט, פרמאונט, סמסונג ואובר, כמו גם גופים ממשלתיים מובילים, בהם משרד האוצר האמריקני והנציבות האירופית.

גם כלי תקשורת גדולים כמו הגרדיאן, הניו יורק טיימס והוול סטריט ג'ורנל נמצאו באתרים לא חוקיים או למבוגרים בלבד. בנוסף, נטען כי פרסומות המכילות תוכן של מותגי אלכוהול, הוצגו באתרים המיועדים לילדים. לפי גוגל, GSP מרחיבה את טווח ההגעה של מודעות גוגל ל"מאות אתרים שאינם של גוגל, כמו גם ליוטיוב ואתרי גוגל אחרים".

עמוד התוצאות החדש של גוגל. כל חיפוש שלכם - מוביל למודעות מטורגטות שמוצגות לכם, צילום: צילום מסך

איך גוגל מפרסמת מודעות?

המודעות המדוברות הוצבו כולן באמצעות מוצר של GSP המכונה מנוע חיפוש מתוכנת (ProSE), כלי חיפוש חינמי לאתרים קטנים שמאפשר להם להציג מודעות גוגל ישירות על הפלטפורמה שלהם. מודעות ProSE עשויות להופיע על סמך שאילתת החיפוש הספציפית של המשתמש, אך אינן ממוקדות או מבוססות על האתר שבו הן מופיעות. במילים אחרות, הפרסומת שתופיע תהיה בהתאם לגולש, ולא בהתאם לאתר בו היא מופיעה.

GSP הוא מפיץ מומלץ עבור מפרסמים, בין השאר בגלל טווח ההגעה הגדול יותר שהוא מציע לרשת המודעות הכוללת של גוגל. עם זאת, יש לכך גם צדדים פחות חיוביים. לטענת מומחים, עקב אותו טווח רחב, הרבה אתרים ועסקים נכנסים תחת המטריה של השירות.

בעקבות כך ומלבד הרתיעה הברורה מלהימצאות באתרים מפוקפקים, אחד החששות של חברות ומותגים הוא שמודעות שלהם יופיעו באתרים של מדינות שנמצאות תחת סנקציות כמו איראן או רוסיה. יתרה מכך, בגלל שכל קליק על מודעה יכול פוטנציאלית להביא כסף למותג, החשש הוא מפני קבלת כסף ממקורות בעיתיים.

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי. בחברה מכחישים, צילום: GettyImages

בגוגל טוענים: "היסטוריה של דו"חות לא נכונים"

דן טיילור, סגן הנשיא הגלובלי לפרסום בגוגל, מסר: "ל-Adalytics יש היסטוריה של פרסום דו"חות לא נכונים המייצגים את המוצרים שלנו בצורה לא נכונה וכוללים טענות מופרכות לחלוטין. אנחנו בודקים את הדו"ח, אך הניתוח שלנו של האתרים והמידע המוגבל שכבר שותף איתנו, לא זיהה העברת הכנסות ממודעות לגופים שיש עליהם סנקציות".

"הדוגמאות ששותפו הן ממנוע החיפוש לתכנות שלנו (ProSE), שמהווה חלק זעיר מרשת שותפי החיפוש שלנו. אתרים שרק מטמיעים ProSE לא מקבלים הכנסות ממודעות אלו וכאמור, ProSE הוא חלק זעיר מרשת שותפי החיפוש שלנו. הטענות של Adalytics על הכנסות מאתרים קטנים כמו בדוגמאות שבדקנו הן, בכנות, מגוחכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר