אם זה טוב מכדי להיות אמיתי, זה מזויף: כך תיזהרו בעת קניות ברשת

בעיצומו של החופש הגדול ותקופת החגים המתקרבת, ישראלים רבים מעדיפים לערוך קניות מהבית עם המזגן • כששיא הקניות עוד לפנינו, הנה כמה צעדים פשוטים שיכולים לעזור לכם להימנע מליפול להונאה באינטרנט

פישינג. אילוסטרציה. צילום: Getty Images

חודשי הקיץ וחגי ספטמבר זו תקופה שרבים מהישראלים אוהבים לעשות בה קניות ולהתחדש במוצרים חדשים - מבגדים ועד מוצרי אלקטרוניקה, ספרים ועוד. מה שרבים לא יודעים, הוא שככל שהיקפי הקניות באינטרנט עולים, כך גם מספרי ההונאות המקוונות. 

הסיבה? הגנבים "נעלמים" בין כל העסקאות, בתקופה שבה יש עלייה ברכישות בגלל שפע המבצעים וההטבות. בחברת פורטר מדווחים כי בחודשים אלו ישנה עלייה בין 15 ל-30 אחוזים בהונאות המקוונות בהשוואה לשאר ימות השנה.

הקניות בקניון הולכות ומצטמצמות. יותר ישראלים עוברים לקנייה מקוונת צילום: משה בן שמחון

הגנבים הווירטואליים הם ברובם האקרים מתוחכמים, שיעבדו קשה על מנת לבצע את ההונאה בהצלחה ולהשיג "סחורה" איכותית שאותה יוכלו למכור מחדש. הם ישתמשו בשמות, כרטיסי אשראי ואפילו כתובות משלוח שונות.

הבעיה העיקרית היא שבתקופות עמוסות, הם עלולים להיראות בדיוק כמו אנשים רגילים ואמינים והרבה פעמים יהיה קשה לזהות שמדובר בהונאה. ניתן להיערך מבעוד מועד לתקופה זו, ובכך למנוע ככל האפשר את ההונאות הצפויות לקרות.

קניות אונליין. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

בעלי עסקים, שימו לב

שמור את אויבך קרוב ואת חבריך קרוב יותר - למדו להכיר את הלקוחות הטובים והקבועים שלכם. מה הם קונים, מתי הם קונים, לאן הם שולחים את ההזמנה, התנהגויות "בלתי צפויות" ניתן לזהות בקלות בעיקר כשיודעים למה לצפות. לפעמים לזהות מי הקונה, הרבה יותר חשוב מהעסקה עצמה.

הימנעו מחוקים קשיחים והגבלות - הרבה עסקים שמים הגבלות ללקוחות שלהם כדי להימנע מהונאות, כמו למשל שכל עסקה מעל אלף ש"ח תיחסם אוטומטית, או שכל מי שקונה שני אייפונים - יקבל שיחת טלפון לווידוא שזה אכן הוא.

מה שבעלי העסקים לא יודעים, הוא שדווקא החוקים וההגבלות הם אלו שפוגעים בעיקר בלקוחות הטובים (הרי הגיוני שמישהו ירצה לקנות אייפונים לשלושת ילדיו לקראת החג, נכון?), בעוד שגנבים יכולים להבין את החוקים בזריזות ולעבוד סביבם.

העבר נוטה לחזור על עצמו - השנה היא מחזורית, הכל קורה שוב ושוב, לכל עסק יש היסטוריית רכישות וגם היסטוריית הונאות. אנחנו יכולים ללמוד הרבה מההיסטוריה של העסק בתקופות זהות בשנים קודמות- אילו מוצרים משכו יותר גנבים, זיהוי של התנהגויות שונות ועוד.

האקרים (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

רענון כללי הזהירות הבסיסיים

טוב שיש על מי לסמוך - בשנים האחרונות הפכו האקרים למומחי הונאות רשת. הם יעשו הכל כדי להשיג מכם פרטים מזהים- החל מתעודת הזהות ועד למספר כרטיס האשראי. לכן, חשוב לא למסור את הפרטים האישיים, ובעיקר את כרטיס האשראי, ללא בדיקה מקיפה מראש.

אין דבר כזה מבצע מושלם - בין אם ראיתם הנחה מטורפת על המנורה שתמיד רציתם, או הצעה מפתה במיוחד לטלוויזיה, זה הזמן לחשוד- אולי מדובר בהונאה. אם משהו נראה טוב מכדי להיות אמיתי, הוא כנראה לא אמיתי.

אז אמנם לא צריך להסתובב בפחד במרחב האינטרנטי, אך צריך להפעיל שיקול דעת ולוודא שהאתר הוא מוכר ומהימן לפני שאתם נותנים פרטים מזהים.

תעקבו אחרי ההוצאות שלכם - חשוב לעקוב לאחר כל הוצאה חודשית, ולבדוק שיודעים לזהות כל רכישה. אם יש משהו שלא נראה לכם מוכר, או שאתם בטוחים שלא אתם רכשתם, דווחו במהירות לבנק שלכם ובטלו את הכרטיס.

בסופו של דבר, גם אם מישהו הצליח לגנוב לכם את כרטיס האשראי ולהשתמש בו, יש לכם ביטוח מחברת האשראי. כל מה שצריך הוא לנהל מעקב אחר ההוצאות ולדווח על הקנייה החשודה בזמן.

דוריאל אברהמס הוא ראש מחלקת סיכונים בחברת פורטר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר