האטה את המכשירים ועכשיו תשלם: תוצאות תביעת הענק נגד אפל

התביעה נגד חברת הענק מקליפורניה נפתחה בשנת 2017, לאחר שזו הודתה כי פגעה בביצועי מכשיריה • למרות שפסק הדין ניתן כבר בשנת 2020, התנגדות של שניים מהתובעים להסדר, עיכבה את ביצוע התשלום • וכמה יקבל כל משתמש?

חברת אפל (ארכיון). צילום: רויטרס

לאחר שחברת אפל הגיעה להסדר בשנת 2020 לתשלום של חצי מיליארד דולר בתביעה ייצוגית נגדה, לפיה היא פגעה באופן מכוון בביצועים של דגמי אייפון ישנים, דווח ביום שישי האחרון כי ההסדר סוף סוף יכול לצאת לדרך.

התביעה נגד אפל החלה בשנת 2017, לאחר שהחברה הודתה באופן רשמי כי האטה את מערכת ההפעלה שלה במכשירי אייפון ישנים, מה שפגע באופן משמעותי בביצועיהם. לאחר שהנושא נחשף, ענקית הטכנולוגיה התנצלה ועדכנה את התוכנה שלה, כמו גם הציעה סוללות חלופיות ללא תשלום עבור המשתמשים שנפגעו, מה שכמובן לא סיפק את המשתמשים, שהגישו נגד החברה תביעה.

אירוע ההשקה של אייפון 14. החברה האטה באופן מכוון את מכשיריה הישנים צילום: רויטרס



בהמשך, הגיעה אפל להסדר מול התובעים, לפיו היא תשלם ליותר משלושה מיליון משתמשים סכום אסטרונומי של 500 מיליון דולר. ההסדר קיבל כאמור אישור ראשוני מבית המשפט בחודש מרץ 2020, וכל אחד מהתובעים צפוי לקבל מהחברה 65 דולרים, כך לפי אתר SiliconValley.com.

אחת הסיבות העיקריות לכך שביצוע ההסדר והתשלום התעכבו במשך שלוש שנים, הייתה התעקשותם של שניים מהתובעים, שהתנגדו לחלק מתנאי ההסדר ועיכבו לפיכך את ביצועו. לפי הדיווח, השניים הפסידו בערעור האחרון שהגישו לבית המשפט ביום שישי ובכך הוסרו כלל ההתנגדויות שהיו להסדר.

מנכ"ל אפל טים קוק. לא יחייך בזמן הקרוב \ צילום: אי.פי, צילום: אי.פי

אפל מצידה, הכחישה מאז ומעולם כי נעשה עוול כלשהו מצידה, וטענה כי ההאטה נועדה אך ורק על מנת להגן על מכשירי האייפון מהדורות הקודמים מפני כיבוי אוטומטי במקרים בהם הוא במצב שינה, מתקרר יתר על המידה או נמצא במתח נמוך.

מכשירי האייפון שנכללו בהסדר כוללים: אייפון 6, 6 פלוס, 6S, 6S פלוס, אייפון SE ומכשירים עם מערכת ההפעלה iOS 12.2.1 ואילך. ההסדר כולל גם את האייפון 7 ו-7 פלוס עם מערכת ההפעלה iOS 11.2 ואילך, שיצאו לפני ה-21 בדצמבר, 2017.

מקפחים את המשתמשים בישראל? משרדי אפל בישראל,

קיפוח לקוחות ישראלים

גם בישראל אפל לא רווה נחת, כאשר בתחילת חודש יולי האחרון, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הגישה לבית המשפט המחוזי את חוות דעתה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד החברה, לפיה התניית ברירת הדין שהיא על פי דיני קליפורניה ולא ישראל, מקפחת את לקוחות אפל אשר צורכים את שירותיה בישראל.

על פי היועמ"שית, עמדה זו מבוססת על כך שאין לאפשר לתאגיד גלובלי, דוגמת אפל, המקיים פעילות עסקית בישראל, ומכוון את פעילותו לישראל, להתנער באופן גורף מתחולת הדין הישראלי ביחסיו עם הצרכנים הצורכים את שירותיו או מוצריו, באמצעות תניית ברירת דין בחוזה אחיד. לפיכך, יש להורות על ביטול תניית ברירת הדין ובכך לאפשר למשתמשים בישראל לתבוע את החברה בבית דין ישראלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר