חיילים בכניסה לבסיס | צילום: יוסי זליגר

כ-70 מחנות צה"ל מסוכנים לחיילים

כך עלה בוועדה לביקורת המדינה בכנסת • לעתים חיילים צריכים לחצות בצורה לא מוסדרת כבישים עמוסים כדי להגיע לבסיס

רבים יודעים שבצבא קיימות סכנות; חיילים נמצאים בחזית הלחימה, במקומות מסוכנים ומהווים את המגן לשאר העם. עם זאת, רבים אינם מודעים כלל לסכנות האורבות לחיילים כבר בכניסות לבסיסים השונים.

הוועדה לביקורת המדינה דנה במחנות צה"ל השונים ובסכנות שהם מהווים לחיילים המשרתים בהם. בוועדה עלה כי כ-70 מחנות צה"ל מסוכנים לבטיחות חיילים. כמה מהבסיסים סובלים מחוסר של צירי גישה מותאמים - לא תאורה, ללא מעברי חציה, גשר או מנהרה להולכי-רגל ובכבישים מהירים וראשיים – ללא שדה ראיה לנהגים הנוסעים ב 100 קמ"ש. חיילי סדיר ומילואים המשרתים במחנות אלו, מסתכנים בחציית כבישים מהירים, בחושך, כשהם לבושים מדי-זית כהים.

יו"ר הוועדה, קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי "צה"ל נושא באחריות לשלום חייליו, ולא עושה את המינימום. הם שומרים עלינו – אנחנו לא שומרים עליהם. המצב בנושא חמור, ומבטא רשלנות ומחדל של המדינה. משרד הביטחון היה צריך ללחוץ יותר לפתרון הבעיה ולדאוג לשלום חייליו".

 

איבדתי את בעלי

גל שפון, חייל מילואים, סיפר כי זומן למחנה ביל"ו לשירות מילואים, וגילה כי עליו לחצות דרך מהירה, דו מסלולי ודו-נתיבי, בחושך, ללא מעבר חציה, רמזור, מנהרה או גשר. התברר כי בבסיס יודעים על הבעיה, וכי חיילת כבר נהרגה במקום, אך דבר לא נעשה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אלמנתו של ניב זבורסקי, חייל מילואים שנהרג לפני כחודש וחצי כשזומן למחנה אילניה, התריעה על מחסור-בתאורה, "אני איבדתי את בעלי, ושני ילדיי את אביהם".

 

לא מטפלים בכל תאונה קטלנית

נציגים שונים של צה"ל הגיעו לדיון. רס"ן יעקב לנין, ראש תחום התכנון בצה"ל, הודה כי "הבעיה כאובה ומוכרת כבר שנים. נתיבי ישראל מכירים את המקומות המסוכנים, וכבר החלו בעיצוב וגיבוש תכנית ותקציב לביצוע פתרונות". הוא הוסיף כי חלק מהעבודות אמורות להתחיל כבר בשנה הקרובה. רס"ן שי בוחניק, ראש מדור בטיחות דרכים בצה"ל, הבהיר כי לצבא אסור לטפל בכבישים אזרחיים.

נחלה שקר, נציג חברת נתיבי ישראל, הסביר כי "לא בכל תאונה קטלנית אנו מטפלים. לפני כחודש קיבלנו רשימת בסיסים מסוכנים – והתחייבנו להציג בתוך שלושה חודשים להציג תרשים תכנוני לכל 50 הצמתים והכבישים, כולל אומדן ביצוע. התכנית תועבר לאישור ותקצוב למשרד התחבורה והאוצר".

נציג משרד התחבורה נעדר מהדיון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...