התרסקות ה-F16: "הצוות פעל במקצועיות"

משפחתו של הטייס אוהד כהן-נוב ז"ל שהתרסק לפני כשבועיים לאחר תקיפה בעזה קיבלה את ממצאי דו"ח הביניים של התחקיר • אחרי ההתרסקות - המטוס התלקח • אוהד הותיר אחריו אישה בהריון וילדה קטנה • שכנים: "המשפחה בהלם, זו מכה עצומה" • הנווט נפצע קל

רגע לאחר ההתרסקות // רגע לאחר ההתרסקות

משפחתו של אוהד כהן־נוב (34) ז"ל, טייס חיל האוויר בדרגת רס"ן שנהרג לפני כשבועיים במהלך נחיתה בבסיס חיל האוויר "רמון", קיבלה לידיה את ממצאי דו"ח הביניים של תחקיר האירוע. מהמסקנות עולה כי "הצוות פעל על פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות".

לאחר האירוע הקשה הורה מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, על פעולות מיידיות על מנת להקטין ככל האפשר את הסיכונים במשימות חיל האוויר עד להשלמת התחקיר המלא של התאונה.

אוהד ז"ל הותיר אחריו הורים, אישה בהריון וילדה קטנה. נווט שהיה עימו במטוס הקרב "סופה" (F-16i) הצליח לנטוש את המטוס, ונפצע באורח קל. 

מטוס ה"סופה" שהתרסק היה בדרכו בחזרה לבסיסו לאחר תקיפה ברצועת עזה בתגובה לירי הרקטה לעבר שדרות. מסיבה שאינה ברורה בשלב זה, בעת שמטוס הקרב המתקדם התקרב למסלול הטיסה בבסיס חיל האוויר "רמון" לקראת נחיתה, החליטו אנשי הצוות במטוס לנטוש אותו. הטייס והנווט שישבו במטוס נטשו בזה אחר זה: הנווט ראשון ולאחריו הטייס. 

הנווט נחת בשלום ונפצע באורח קל בלבד, ואילו הטייס, סגן מפקד הטייסת רס"ן אוהד כהן-נוב ז"ל, נהרג. לאחר הנטישה התלקח מטוס ה"סופה" ועלה באש. הנווט פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. 

בעקבות התקרית, שפרטיה אינם ידועים עד כה במלואם, מינה מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל צוות חקירה לבדיקת נסיבותיה בראשות קצין בדרגת אלוף־משנה. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה". 

רס"ן אוהד כהן־נוב
רס"ן אוהד כהן־נוב

רס"ן אוהד כהן־נוב

"כולנו בשוק"

מאז הבשורה המרה החלו חברים ובני משפחה להגיע לבית משפחת הוריו של המנוח במושב מזור הסמוך לפתח תקווה. 

"כולנו בשוק. אני רועדת. התפללתי שסתם מישהו עובד עלינו ושזה לא יהיה נכון, שנתבדה", אמרה שכנה שיצאה מבית ההורים זמן קצר לאחר האירוע, "פחדתי לגשת למשפחה כי אולי זו שמועה, ואולי כדאי להמתין עוד קצת. שנים אנחנו מכירים אותם. מדובר בבחור מקסים ובמשפחה מדהימה, עדינה, מלח הארץ. גם האבא היה טייס באל על".

שכן נוסף אמר כי "המשפחה באבל גדול. זה הלם עצום". חברים נוספים של המשפחה ניצבו בכניסה לבית המשפחה בעיניים דומעות, "רק בישרו להם את הבשורה המרה מכל. זו טרגדיה גדולה, ענקית. גם ליישוב הקטן פה שבו כולם מכירים את כולם".  

להורים, חיה ודורון כהן - שלושה ילדים, ואוהד הוא בן הזקונים אחרי שתי אחיות גדולות. "האבא בשוק, פשוט בהלם והוא לא מעכל. ואיך אפשר לעכל? אני מדבר איתו והוא לא ממש קולט שהבן שלו נהרג", אמר שכן נוסף. 

"כולם אהבו אותו"

על המנוח אמר השכן כי "הוא היה ילד שובב אבל ילד טוב, כזה שאוהבים אותו. אני לא מאמין שרק לפני שנים אחדות רקדנו ושמחנו בחתונה שלו. הוא היה כל כך מאושר. עכשיו נצטרך כולנו ללכת להלוויה וללוותו בדרכו האחרונה. פשוט בלתי ייאמן. זה שבר גדול לכולנו. גם אנחנו עדיין לא מעכלים". 

מטוס ה"סופה", ה־F-16i, הוא מטוס הקרב המתקדם ביותר שנמצא כיום בידי חיל האוויר (לפחות עד הגעתו של ה"אדיר" – הF-35, שצפוי לנחות בארץ בסוף השנה הזו). ראשוני מטוסי ה"סופה" נחתו בישראל בפברואר 2004, ומאז הם משמשים את חיל האוויר בפעילותו המבצעית. 

היסטוריה של התרסקויות 

עד היום נרשמו מספר התרסקויות של מטוס ה"סופה" בישראל. בשנת 2006, כשצוות המטוס ניסה להמריא מבסיס רמון ללחימה בזמן מלחמת לבנון השנייה, התפוצץ אחד מהצמיגים שלו. 

המטוס היה עמוס בתחמושת, בדרכו לפעילות בלבנון, ולמרבה המזל טייסיו הצליחו לנטוש אותו ללא פגע. נזק רב נגרם אז למטוס.

בשנת 2009 נאלצו טייס ונווט לכבות מנוע של מטוס "סופה" בעת טיסת אימונים באזור רמון, לאחר שבמנוע המטוס התגלתה תקלה חמורה. השניים ביצעו נחיתת אונס ושרדו את התקרית הקשה.  

בשנת 2010 התרסק מטוס קרב מדגם "סופה" מטייסת ה"עטלף" באזור מכתש רמון. צוות המטוס, רס"ן עמיחי איטקיס ורס"ן עמנואל לוי, נהרגו. מטוס הקרב המתקדם התרסק אז בעת שהוביל רביעיית כלי טיס במסגרת אימון לילי. 

ההתרסקות האחרונה התרחשה לפני כשלוש שנים. מטוס "סופה" התרסק מול חופי ישראל, במרחק של כ־40 מייל מחופי רצועת עזה במהלך טיסת אימון. שני אנשי הצוות, מטייסת "אבירי הזנב הכתום", הודיעו על תקלה במנוע של המטוס. משלא הצליחו לפתוח אותה, נטשו את המטוס בשלום מעל הים ולאחר מכן חולצו על ידי יחידת החילוץ של החיל – 669. בימים שלאחר ההתרסקות בוצעו ניסיונות איתור של שברי המטוס שהתרסק לקרקעית הים. 

•   •   •

הזרוע הארוכה

המטוס המתקדם ביותר של חיל האוויר

מטוס ה"סופה" הוא מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקנית. מדובר בדגם תקיפה ארוך טווח, שפותח במיוחד לדרישותיו של חיל האוויר הישראלי. מבנהו ורכיביו מעניקים לו יתרון גדול על פני מטוסי ה־F-16 הוותיקים ממנו. השינוי החיצוני הבולט ב"סופה" בהשוואה לדגמים הישנים יותר הוא הוספת מיכלי דלק משתלבים (CFT), המותקנים במטוס ומגדילים בכ־40 אחוזים את כמות הדלק שיכול המטוס לשאת, ובעקבות זאת מעניקים לו טווח טיסה גדול יותר מבלי לפגוע בביצועיו. 

המנוע המותקן במטוסי הסופה הוא מנוע מסוג F100-PW-229 מתוצרת פראט אנד וויטני, בעל דחף מירבי של 29,100 ליברות - זהה למנוע של מטוס ה"רעם" (F-15I). רבות מהמערכות המותקנות במטוס הן מערכות מתוצרת ישראל, שפותחו על ידי התעשיות הביטחוניות בהתאם לדרישת חיל האוויר עבור הסופה. 

המטוס מצויד במכ"ם חדש בעל יכולת מפתח סינתטי, המאפשר איתור מטרות קרקע בכל מזג אוויר, ביום ובלילה. המטוס בעל יכולת נשיאת טילי אוויר־אוויר מונחי חום מתוצרת רפאל מסוג פיתון 4 ופיתון 5, וכן טילי אוויר־אוויר מונחי מכ"ם מתוצרת ארה"ב. אורכו של המטוס 15.03 מטרים, גובהו 5.09 מטרים, מוטת הכנף היא 9.45 מטרים ושטח כנף הוא 27.87 מטרים. 

לילך שובלטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר