העתיד מעבר לפינה: יונייטד איירליינס מתכננת לקנות עד 500 מוניות מעופפות

מוניות האוויר הן כלי טיס חשמליים שיוכלו להטיס ארבעה בני אדם למרחק של עד 95 קילומטרים • בתחילה הן ישמשו להעביר נוסעים אל נמל התעופה ובחזרה ממנו

עתיד התעופה: מונית של יונייטד, אילוסטרציה

"הלו, נהגוס, קח אותי לגג של עזריאלי, ותפעיל בבקשה מונה". מסתמן כי היום שבו נתפוס מונית אווירית למחוז חפצנו קרוב מתמיד, והמשפט הזה, שעד לפני עשור או שניים נשמע כמו מדע בדיוני, עשוי להפוך למציאות בשנים הקרובות. יונייטד איירליינס, חברת התעופה השנייה בגודלה בארה"ב מבחינת צי מטוסים והשלישית בגודלה מבחינת תעבורת נוסעים, מתכננת להקים צי של 500 מוניות אוויר חשמליות, וצפויה להתחיל לקבל אותן כבר בשנת 2026.

מונית אווירית בדובאי, ארכיון,

בימים האחרונים דווח כי יונייטד הזמינה 200 מוניות מעופפות מחברת Eve Air Mobility הברזילאית (חברה בת של קונצרן האווירונאוטיקה אמבראר), עם אופציה ל-200 יחידות נוספות בהמשך, ואילו 100 המוניות הנותרות הוזמנו בחודש שעבר מחברת Archer Aviation האמריקנית. כמו כן, יונייטד השקיעה 15 מיליון ו-10 מיליון דולר בשתי החברות בהתאמה.

מוניות האוויר המדוברות הן למעשה כלי טיס חשמליים הממריאים באופן אנכי ובעלי כנפיים קבועות, המכונים בשפה המקצועית כלי eVTOL - Electric vertical take-off and landing. המוניות יוכלו להטיס ארבעה בני אדם למרחק של עד 95 קילומטרים, ואף שהשימוש בכלים מסוג זה טרם אושר על ידי רשות התעופה הפדרלית האמריקנית (FAA), ההערכות הן שהם מייצגים את עתיד התעופה העירונית.

מישהו אמר פקקים?, צילום: GettyImages

לפחות בתחילת המיזם, מתכוונת יונייטד להשתמש במוניות האוויר כדי להעביר נוסעים אל נמל התעופה ובחזרה ממנו, תמורת מחיר סביר יחסית של 100 עד 150 דולר. יתרונות נוספים במוניות האוויריות: עוצמת הרעש שלהן נמוכה ב-90 אחוזים לעומת כלי טיס קונבנציונליים, הן לא פולטות פחמן דו-חמצני שתורם להתחממות הגלובלית, ומישהו אמר משהו על פקקי תנועה?

"ייקח זמן עד שהצרכנים יאמצו את דרך התחבורה הזו, ואין ספק שיהיו אנשים שיהססו בהתחלה", אמר מייקל לסקינן, נשיא United Airlines Ventures, חברה בת של יונייטד העוסקת במחקר ובפיתוח. "ההרגשה עצמה תהיה דומה מאוד לטיסה במסוק, ולמרות החשש, המוניות האלה ישנו את הדרך שבה אנחנו עובדים וחיים ויחוללו מהפכה בתחום התעופה כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, בדרך לעתיד ירוק יותר", הוסיף לסקינן. ונסכם  בציטוט רלוונטי מתמיד מסצנה קלאסית מהסרט "בחזרה לעתיד": "כבישים? במקום שאליו אנחנו הולכים, לא צריך כבישים!"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר