קצין בכיר בחיל האוויר סיפר הערב (ראשון) בשיחה עם הכתבים הצבאיים: "ביום שלישי הקדשנו יום למידה לתחקיר על יום הקרב בשבת לפני שבועיים שכלל תחקיר ולמידה שעסק בהפלת המל"ט האיראני, תקיפת קרון השליטה האיראני והפגיעה במטוס הסופה".
לדבריו, "היה תחקיר מעמיק ובפתיחות לבדוק כיצד אנחנו משתפרים. הכל היה על השולחן. התכנון להפלת המל"ט האיראני היה טוב ונכון, וכך גם השמדת הקרון האיראני. בזמנים שבהם היינו צריכים להמריא ולתקוף את הסורים הכל היה מוכן מראש וזה מה שהביא את חיל האוויר להגיב בזמנים האלו".
על תקרית הפלת המטוס אומר הקצין הבכיר: "מערכות ההתראה במטוס הסופה עבדו כנדרש. תוך כדי ביצוע המשימה ששוגר הטיל קרקע אוויר הסורי, היו כמה מטוסים שהתגוננו. אחד המטוסים שלא התייחס לאיום הוא שנפגע. הצוות עשה טעות מקצועית שלא התגונן כנדרש. כשמשוגר אליך הטיל אתה צריך לעזוב את המשימה. זה לא תאם את איום הטילים. זה ליבת האירוע. המודיעין היה מספק. ההחלטה של הלוחמים לנטוש מטוס הייתה נכונה והצילה את חייהם. המטוס לא היה צריך ליפול. למטוסים יש תחליף. לחיי אדם לא. אנחנו מפיקים לקחים. אנחנו מחבקים את הלוחמים. העליונות האווירית הישראלית היא ללא עוררין. שורה תחתונה: טעות מקצועית בפעילות מבצעית".
על התגובה לתקיפת צה"ל אומר הקצין: "אין קשר בין התגובה הסורית לפעולה האיראנית. זה שני דברים נפרדים לגמרי. בלילה הספציפי הזה כמות הטילים הייתה גדולה אבל ציפינו לשיגורים סורים לעבר מטוסינו. זה נכון שכמות השיגורים היתה גבוהה".
הקצין מדגיש כי צוות הטייסים במטוס שהופל טעה מקצועית. "הצוות דבק במשימה, אבל לא טיפל באיום עליו. וזו טעות מקצועית. המשימה מתועדפת ראשונה אבל ברגע זה יכול להתהפך. ההישגים שלנו יפים, אבל אנחנו בני אדם שעושים טעויות".
הקצין הדגיש כי הטיל שפגע במטוס הוא אס איי 5 מיושן. : "תחת כמות הטילים, היה מצופה שיתגוננו ויתייחסו. שוגרו 27 טילים בסך הכל, ועל מטוסי הסופה 13 טילים. ליבת תרחיש הייחוס לקח בחשבון שיירו טילים על הטייסים. מחר בבוקר לא על כל איום ושיגור יתקפלו. ערך ביצוע המשימה הוא ערך עליון בחיל האוויר. הטילים עברו באזור הצפון ולא סיכנו את האזרחים ונפלו בים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו