אתרי חדשות בארה"ב חסמו גולשים מאירופה

מהשלכות ה-GDPR, תקנות הפרטיות החדשות באירופה: אתרי חדשות אמריקניים חסמו גישה לגולשים אירופים, מפחד להיקנס בסכומי עתק על הפרת התקנות • האירופים דוחים את הטענות באומרם: "היה להם מספיק זמן להיערך"

דוחה את הטענות. אנדריאה ג'לינק, יו"ר וועדת הגנת המידע האירופית // צילום: רויטרס

אתרי אינטרנט חדשותיים בארה"ב ניתקו אתמול את הגישה אליהם ממדינות האיחוד האירופי בעקבות כניסתן לתוקף של תקנות הפרטיות החדשות. העיתונים לוס אנג'לס טיימס, בולטימור סאן, אורלנדו סנטינל ושיקאגו טריביון חסמו ביום שישי את הגישה לגולשים ממדינות אלו, מחשש שיוטלו עליהם קנסות, העלולים להגיע עד 4 אחוזים מההכנסות העולמיות השנתיות שלהם. קנסות אלה יוטלו על אתרים שאינם עומדים בתקן האירופי, שבין היתר מקנה לתושבי האיחוד האירופי זכויות רבות יותר על הדרך שבה נעשה שימוש במידע הפרטי שלהם.

רשת Lee Enterprises, המוציאה לאור 46 עיתונים יומיים ב-21 מדינות בארה"ב, ביצעה חסימה דומה, וכתבה בהודעה: "אנו מצטערים. האתר אינו זמין זמנית. אנו מבינים שאתם מנסים לגשת לאתר ממדינה השייכת לכלכלה האירופית, כולל מדינות האיחוד, האוכפות את כללי ההגנה על הפרטיות GDPR, ולכן איננו יכולים לאפשר לכם גישה בשלב זה".

לא רק אירגוני חדשות ביצעו חסימה של גולשים מאירופה. כך, למשל, חברת הטלוויזיה A&E Networks, המשדרת ערוצי היסטוריה וסיגנון חיים אינה מאפשרת צפייה בתכנים ממדינות האיחוד. חברת הפרסום הדיגיטלי Drawbridge וחברת Klout, המנטרת אתרי מדיה חברתית, ביצעו חסימה דומה. מפעילי מנגנוני פירסום אינטרנטיים, כמו למשל DoubleClick של גוגל, המספק פרסומות לעשרות אתרים, הזהירו את המו"לים של אתרים אמריקניים מפני ירידה בהכנסות מפרסומות בטווח הקצר, עד להסדרת הנושא. 

בתגובה על החסימה אמרה יו"ר וועדת ההגנה על המידע באיחוד האירופי, אנדריאה ג'לינק, כי לחברות ניתן הרבה זמן להתכונן. "במשך שבועות חברות שונות כולל אובר, חנויות אופניים ומסעדות - כולן שלחו הודעות כדי להזהיר את הגולשים על שינוי מדיניות הפרטיות לקראת כניסת החוק לתוקף. זה לא נפל עליהם פתאום מהשמייים. לכולם היה מספיק זמן להתכונן".  

לפי התקנות החדשות, חברות הפועלות בתחומי האיחוד חייבות להראות שהן פועלות לפי החוק האירופי בניהול המידע האישי של הגולשים ושמירה עליו, כשאי עמידה בתקנות עלולה לגרור קנסות גבוהים - עד 20 מיליון יורו להפרה, או ארבעה אחוזים מהמחזור הכולל של התאגיד.  בסעיף 32 של ה-GDPR נדרשות החברות לבצע אבטחת מידע ולהצפין נתונים אישיים, כדי שבמקרים של פרצת אבטחה למערכת לא ניתן לעשות במידע שימוש לרעה על ידי גורמים עוינים.

מייד עם כניסת התקנות לתוקף הגישו פעילים לזכויות האזרח תלונות נגד החברות פייסבוק,  ווטסאפ, גוגל ואינסטגרם על שאילצו גולשים להסכים לפרסום ממוקד כתנאי לקבלת השירות. לטענת מקס שרמס, פעיל מוכר בתחום, "לאנשים לא ניתנה כאן בחירה חופשית". 

גולשים מאירופה שניסו לגלוש לאתרים החסומים קיבלו הודעה: "למרבה הצער, האתר שלנו אינו זמין ברוב מדינות אירופה. אנו פועלים בעניין ומחויבים לבדוק את האופציות התומכות במגוון המלא של השירותים הדיגיטליים שלנו בשוק האיחוד האירופי". 

 

רוצים עוד חדשות טכנולוגיה מעניינות? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר