פייסבוק העבירה נתונים של גולשיה גם ליצרניות סמארטפונים

60 יצרניות סמארטפונים לפחות חתמו בשעתו על חוזים לגישה ישירה למידע של פייסבוק, כך חושף ה-"ניו יורק טיימס"

צוקרברג בכנס של פייסבוק // צילום: רויטרס

פייסבוק חלקה מידע רב על גולשים וחבריהם עם יצרניות חומרה מובילות כמו אפל וסמסונג, ללא אישור מפורש של המשתמשים - כך דיווח העיתון "ניו יורק טיימס".

לדברי העיתון, במסגרת נסיונה להפוך למדיה החברתית הדומיננטית בשעתו עם הקמתה, פייסבוק חתמה על הסכמים, המתירים ליצרני טלפונים ומכשירים אחרים גישה לכמות עצומה של מידע אישי של המשתמשים בפייסבוק. 

העיתון טוען, כי גורמים בפייסבוק הודו כי הסכמים לשיתוף מידע נחתמו במהלך העשור האחרון, עם 60 יצרנים לפחות. בין היתר אפל, אמזון, בלקברי, מיקרוסופט וסמסונג, זאת, במטרה להאיץ בניית אפליקציות פייסבוק כך שיהיו זמינות בטלפונים החכמים.

ההסכמים איפשרו לפייסבוק להרחיב את החדירה שלה לשוק ולאפשר ליצרני החומרה להציע ללקוחותהם תכונות פופולאריות של הרשת החברתית, כמו מסרים מיידיים, כפתורי "לייק" ורשימות כתובות. 

אולם שיתופי הפעולה הללו, שעד עתה לא דווח על היקפם, מעלים חששות על ההגנה שנתנה פייסבוק לפרטים האישיים של הגולשים, ועל כך שהיא לא עמדה בהתחייבות שחתמה בוועדת המסחר הפדראלית. פייסבוק איפשרה ליצרני המכשירים גישה למידע על החברים של המשתמשים בתוכנה, בלי לקבל מהם הסכמה מפורשת, גם אחרי שהיא הצהירה כי לא תחלוק עוד את המידע שיש לה עם גורמים מחוץ לפייסבוק. 

חלק מהיצרנים הללו יכלו לדלות מידע גם מחברים של המשתמשים בפייסבוק, שהאמינו שהמידע עליהם חסום מפני שיתוף עם גורמים חיצוניים. רוב ההסכמים הללו עדיין בתוקף, טוען העיתון. אך עם זאת, באפריל, בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, החלה פייסבוק לבטלם. 

התהליך של ביטול ההסכמים החל לאחר הביקורת שספגה פייסבוק ממחוקקים ומרגולטורים על המידע הפרטי של הגולשים שהיא חלקה עם חברת הייעוץ קיימברידג' אנליטיקה, שחשף מידע פרטי של עשרות מיליוני משתמשים.

עם פרסום השערורייה אמרו בכירי פייסבוק, כי הגישה לנתונים דוגמת זו שניתנה לקיימברידג' אנליטיקה בשנת 2014 הופסקה שנה לאחר מכן, כאשר פייסבוק אסרה על מפתחים לאסוף מידע על חברים של משתמשים. אבל בכירי החברה לא גילו שפייסבוק החריגה את יצרני הטלפונים, טאבלטים ומכשירים נוספים מהמגבלות הללו. 

לדברי חוקר הפרטיות סדג' איגלמן, "ניתן היה לחשוב שפייסבוק או יצרני המכשירים ראויים לאמון, אבל הבעיה היא שיותר ויותר מידע נאסף במכשירים הללו, ואם ניתן להגיע למידע הזה באמצעות אפליקציה בתוך המכשיר, זה יוצר סיכון חמור לאבטחה ולפרטיות". 

בראיונות הגנו בכירי פייסבוק על הנוהג לשתף מידע ואמרו היא הפעולה היא לפי ההסכם עם רשות המסחר הפדרלית וכלולה בהסכמה של הגולשים. הם אמרו כי שיתופי הפעולה עוגנו בחוזים שהגבילו את השימוש במידע, כולל המידע המאוחסן בשרתים של החברות החיצוניות.

לדבריהם, הם לא מכירים על מקרים שבהם נעשה שימוש לא ראוי במידע זה. "שיתופי הפעולה האלה עובדים בצורה שונה מהדרך שבה מפתחים משתמשים במסדת (פלטפורמה) שלנו", אומר אימה ארצ'יבונג, סגן נשיא בכיר בפייסבוק. "בעוד שמפתחים מספקים משחקים ושירותים למשתמשי פייסבוק, היצרנים השותפים שלנו רק מספקים גירסאות של "חוויית פייסבוק". 

בבדיקות שערך ניו יורק טיימס, התברר כי השותפים דרשו וקיבלו מידע באותה דרך שבה פעלו מפתחים חיצוניים. הם יכולים לקבל מידע על חברים של משתמשים גם על אלה שסירבו לחלוק את המידע שלהם עם חברות חיצוניות. 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר