למה אנשים בטוחים שהם צודקים כשהם בעצם טועים?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Plos One, מציע הסבר פסיכולוגי מעניין לביטחון העצמי המופרז שאנשים מפגינים במהלך וויכוחים • "המוח שלנו בטוח מדי ביכולתו להגיע למסקנה סבירה עם מעט מאוד מידע"

למה אנשים עושים טעויות וחושבים שהם צודקים?. צילום: istock

מחקר חדש מציע הסבר מפתיע לביטחון העצמי המופרז שאנשים מפגינים במהלך וויכוחים. מדוע אנשים מסוימים לא רק טועים בוויכוחים, אלא עושים זאת בביטחון רב? מחקר חדש שפורסם בכתב העת Plos One מציע הסבר פסיכולוגי מעניין לתופעה זו. על פי המחקר, הסיבה נעוצה באמונה המוטעית שיש בידינו את כל המידע הדרוש לגיבוש דעה, גם כשזה רחוק מלהיות המצב.

"המוח שלנו בטוח מדי ביכולתו להגיע למסקנה סבירה עם מעט מאוד מידע", הסביר אנגוס פלטשר, פרופסור לספרות אנגלית באוניברסיטת אוהיו סטייט, שהיה שותף למחקר לאתר NBC. "אנשים קופצים למסקנות במהירות רבה".

כדי לבחון את התופעה, גייסו החוקרים כ-1,300 משתתפים וביקשו מהם לקרוא סיפור בדיוני על בית ספר הנתקל במחסור במים בשל התייבשות מי התהום באזור. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: האחת קראה גרסה התומכת במיזוג בית הספר עם בית ספר אחר, השנייה קראה גרסה התומכת בהישארותו עצמאי, והשלישית, קבוצת הביקורת, קראה גרסה מאוזנת עם טיעונים לשני הצדדים.

התוצאות גילו כי רוב המשתתפים נטו להסכים עם הטיעונים שקראו, והיו בטוחים שיש בידיהם מספיק מידע כדי לגבש דעה מוצקה. יתרה מזאת, אלה שנחשפו רק לצד אחד של הטיעון היו בטוחים יותר בדעתם מאשר אלה בקבוצת הביקורת שקראו את שני הצדדים.

הסיבה נעוצה באמונה המוטעית שיש בידינו את כל המידע הדרוש לגיבוש דעה,

אולם, ההפתעה הגדולה הגיעה בשלב הבא. כאשר מחצית מהמשתתפים בכל קבוצה התבקשו לקרוא את המידע של הצד השני, רבים מהם היו מוכנים לשנות את דעתם. "חשבנו שאנשים ידבקו בדעותיהם המקוריות", אומר פלטשר, "אבל מסתבר שאם הם למדו משהו שנראה להם סביר, הם היו מוכנים לשנות לחלוטין את דעתם".

המחקר מדגיש את הנטייה האנושית להתעלם מהאפשרות שחסר לנו מידע חיוני. טוד רוג'רס, מדען התנהגותי מהרווארד, משווה זאת לתופעת "העיוורון מחוסר תשומת לב", בה אנשים מפספסים דברים ברורים כשהם ממוקדים במשהו אחר.

בארי שוורץ, פסיכולוג מפנסילבניה, מקשר את הממצאים ל"אשליית העומק ההסברי" - הנטייה של אנשים להעריך בחסר את מה שהם יודעים על נושא מסוים. "הבעיה היא לא רק שאנשים טועים, אלא שהם כל כך בטוחים בטעותם", הוא הסביר.

למרות זאת, החוקרים מציינים כי הממצאים עשויים שלא להתאים למצבים בהם לאנשים יש דעות מוקדמות חזקות, כמו בנושאים פוליטיים. עם זאת, העובדה שמשתתפי המחקר היו פתוחים לשינוי דעתם כשהוצג להם מידע חדש מעוררת תקווה. "זו סיבה לאופטימיות קטנה", מסכם שוורץ, "שגם אם אנשים חושבים שהם יודעים משהו, הם עדיין פתוחים לשנות את דעתם לנוכח ראיות חדשות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר