מה היא תופעת "מוח פופקורן" והאם יש לכם אותו?

"מוח פופקורן" אמנם אינו אבחנה קלינית רשמית, אך הוא מתאר קושי בריכוז הנובע משימוש יתר בטכנולוגיה ומדיה דיגיטלית • מה הם מאפייני התופעה וכיצד תתמודדו איתה? ההסבר המלא

מוח אנושי. צילום: Getty Images

אם אתם מתקשים להתרכז במשימה אחת בלבד ומוצאים את עצמכם קופצים ממחשבה למחשבה, ייתכן שאתם סובלים מ"מוח פופקורן". תופעה זו, שאינה אבחנה קלינית רשמית, מתארת קושי בריכוז הנובע משימוש יתר בטכנולוגיה ומדיה דיגיטלית - אך שונה מהפרעות קשב וריכוז מאובחנות כמו ADHD. 

ד"ר לסלי דיילי, פסיכולוגית קלינית, הסבירה למגזין Women's Health כי בשל צריכת המדיה המוגברת, אנו מתקשים להישאר ממוקדים ומרגישים שמחשבותינו מפוזרות. הסיבה העיקרית לתופעה היא שימוש יתר בטכנולוגיה. הרשתות החברתיות ואפליקציות דיגיטליות אחרות מפעילות את מערכת התגמול במוח, שיוצרת תחושה של עונג בתגובה לגירויים מסוימים. זה יכול להוביל להתמכרות לטלפון ולקושי בהתמקדות במטלות יומיומיות.

המוח "קופץ" כמו סיר פופקורן, צילום: Getty Images

מה זה "מוח פופקורן"?

המונח "מוח פופקורן" נטבע בשנת 2011 על ידי דיוויד לוי, חוקר איכות חיים ופרופסור בבית הספר למידע של אוניברסיטת וושינגטון. לוי השתמש בראיון במונח כדי לתאר חוסר מיקוד אוניברסלי, אבל לא ציפה שהוא יהפוך לוויראלי. לוי משתדל להתרחק מהרשתות החברתיות בעצמו והיה בהלם כשנודע לו שהמונח צבר כל כך הרבה תאוצה ברשתות החברתיות. 

לפי לוי, החיים בעידן הטכנולוגיה הובילו אנשים להיות מוסחים יותר עם הזמן. הוא מדמה את התמונה של מחשבותינו לפופקורן קופץ על הכיריים. "כולנו יכולים לזהות את הפעמים שבהן אנחנו לא מסוגלים להתמקד כי אנחנו כל כך מוסחים", הוא אומר. "גרעיני הפופקורן האלה מתחילים לצוץ - וזו התמונה של המחשבות והרגשות שלנו".

הסיבה לתופעה היא העידן הדיגיטלי, צילום: GettyImages

סימנים אופייניים של "מוח פופקורן" עשויים לכלול: מחשבות מפוזרות, חוסר עניין או ניתוק מאחרים, מעבר מהיר בין נושאי שיחה, הסחות דעת תכופות, חוסר יכולת לבצע משימות, תשישות נפשית והצפה כללית.

חשוב לציין כי "מוח פופקורן" אינו זהה להפרעת קשב וריכוז (ADHD), שהיא הפרעה נוירולוגית התפתחותית כרונית. עם זאת, התסמינים עשויים להיות דומים.

תרגול מדיטציה יכול לעזור בהתמודדות עם התופעה, צילום: GettyImages

איך להתמודד?

לפי כתבה שעלתה באתר Women's Health, ישנן מספר דרכים להתמודדות עם התופעה. ניתן להתחיל בפירוק מטרות למשימות קטנות יותר, דבר שיכול לעזור בהפחתת תחושת ההצפה. בנוסף, תרגול מדיטציה ושיטות אחרות לוויסות מערכת העצבים יכולים לסייע בשיפור היכולת להתמקד. פיתוח מיומנויות לסובלנות למצוקה, כמו כתיבת מחשבות, יכול גם הוא לתרום להתמודדות. לבסוף, מומלץ לקחת הפסקות מסך ולפתח הרגלי "מדיה מודעת", כמו הגבלת זמן השימוש במכשירים אלקטרוניים.

אם אתם חווים תסמינים פיזיים כמו עייפות, כאבי ראש, או מתח בעיניים, או אם אתם מרגישים עלייה ברמות הלחץ והחרדה, כדאי לפנות לרופא או פסיכולוג.

לסיכום, "מוח פופקורן" הוא תוצאה של הסביבה הדיגיטלית שלנו, וניתן להקל על התסמינים על ידי הפחתת השימוש במדיה דיגיטלית ואימוץ הרגלים בריאים יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר