אל תקראו להם קשישים (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

מחקר מסקרן: למה תהליך ההזדקנות מואץ דווקא בגילאים האלה?

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד גילו שתהליך ההזדקנות לא קורה באופן הדרגתי ורציף • לפי תוצאות המחקר, בגילאים 44 ו-60 חלה האצה משמעותית • מה הגורמים שמובילים לכך?

[object Object]

מחקר חדש ומסקרן שנערך באוניברסיטת סטנפורד, מצא שבני אדם לא מזדקנים בקצב אחיד וישנן שתי נקודות בהן התהליך מואץ: סביב גיל 44 ובגיל 60. המחקר התמקד במעקב אחרי הגיל הביולוגי, שינויים שחלים בגוף לאורך השנים, ולא הגיל הכרונולוגי אותו מציין אדם ביום הולדתו.

הממצאים, שפורסמו בכתב העת Nature Aging, יכולים לסייע לחוקרים להבין מדוע הסיכון ללקות במחלות מסוימות צץ בגילאים שונים. 

הדרך אל מעיין הנעורים, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

החוקרים גייסו 108 משתתפים בין הגילאים 25 ל-75 ואספו מהם דגימות דם במשך שבע שנים. המחקר כלל בדיקה של למעלה מ-11,000 מולקולות בגוף האדם, ומצא שהן עוברות שינויים קיצוניים דווקא בגילאים 44 ו-60, בעיקר בתחום בריאות הלב.

קבוצות הגיל הללו הראו ירידה ביכולת של הגוף לבצע חילוף חומרים של קפאין ואלכוהול, שמובילים לעלייה זמנית בלחץ הדם. גם ייצור חומצות שומן טובות שעוזרות להילחם בכולסטרול, הלך ודעך בשתי הקבוצות הנבדקות. אם זה לא מספיק, גם רמות הסוכר בדם עלו בצורה דרסטית.

מה נגלה בהמשך?, צילום: Getty-Images

המדענים לא יודעים לומר למה השינויים הקיצוניים מתרחשים דווקא בגילאים האלה, והמחקר לא התחשב באורח החיים של הנבדקים - פעילות גופנית, הרגלי אכילה וכדומה. 

חואן קרלוס וריאן, חוקר הזדקנות במכון הלאומי לגריאטריה במקסיקו אמנם לא השתתף במחקר, אבל חלק תובנות. לטענתו, ההאצה בגיל 60 יכולה להיות קשורה לדלקות שצצות בגוף. נבדקים בגיל זה הפגינו מועדות יתר לתופעה. 

עוד הוסיף שהאצת ההזדקנות בגיל 44 עולה בקנה אחד עם נשים, שחלקן מתחילות לחוות סימפטומים של גיל המעבר.

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו