אילון מאסק. סיפק הצצה מיוחדת מקרוב לעתימד של תעופת החלל. צילום: אי.פי

סיור עם אילון מאסק: הצצה נדירה אל הפרויקט השאפתני לחקר החלל העמוק

SpaceX ומאסק סיפקו הצצה מקרוב ל"סטארשיפ" (Starship), המשגר המהפכני והרב-שימושי שאמור לקחת את בני האדם לירח ולמאדים • "לעזאזל זה חתיכת משגר גבוה" • "המטרה היא לאפשר שימוש חוזר מהיר ויעיל ולהוזיל עלויות שיגור" • צפו

[object Object]

דמיינו משגר (חללית ורקטה) בגובה של בניין בן 40 קומות, השוקל כמו 40 מטוסי בואינג 747 יחד, ומסוגל להגיע לירח ומעבר לו. אם עוד לא שמעתם עליו, אז זה הזמן להכיר את "סטארשיפ" (Starship) של חברת SpaceX, שרק החודש השלים את טיסת הניסוי הרביעית והמוצלחת שלו.

ומי יותר טוב מלהציג את כלי הטיס מאשר הבעלים אילון מאסק בכבודו ובעצמו?



SpaceX ומאסק סיפקו לאחרונה הצצה מקרוב למשגר המהפכני והרב-שימושי (המתנשא לגובה של 120 מטר ושוקל 5,000 טון), שכבר סומן כעתיד הטיסות לחלל העמוק, בפני טים דוד, יוטיובר פופולרי מערוץ Everyday Astronaut.

"לעזאזל, זה חתיכת משגר גבוה", אמר מאסק בסיור מיוחד שנערך ערב טיסת המבחן הרביעית של החללית, שנערכה כאמור בתחילת החודש. "זה החפץ המעופף הגדול ביותר שנוצר אי פעם על ידי בני אדם", טען איל ההון בסרטון.

טיסת הניסוי הרביעית של סטארשיפ. צעד גדול קדימה, צילום: רויטרס

כלי טיס ייחודי ומהפכני

סטארשיפ היא סדרת חלליות רב-שימושיות כבדות מאוד שפותחו על ידי חברת SpaceX. החללית עצמה היא הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם, והמשגר שלה,Super Heavy, הוא הראשון שפותח אי פעם הניתן לשימוש חוזר באופן מלא.

החידוש הגדול ביותר בכלי הטיס העצום הוא שיטת הנחיתה שלו – במקום רגלי נחיתה מסורתיות, התוכנית של SpaceX היא "לתפוס" את המאיץ בעת נחיתתו חזרה ארצה באמצעות זרועות מכניות ענקיות הנמצאות במגדל השיגור.

בגובה של 120 מטר ומשקל של 5,000 טון. סטארשיפ הוא כלי הטיס הגדול ביותר שנבנה על ידי בני אדם, צילום: אי.אף.פי

"אנחנו רוצים שה-Super Heavy יהיה ללא רגליים, בעיקר כדי להפחית את משקל הרקטה" הסביר מאסק בסרטון. "השיטה הזו אמורה לאפשר שימוש חוזר מהיר ויעיל יותר ולהוזיל משמעותית את עלויות השיגור", כך לדבריו.

ניסוי וטעיה בדרך לחלל העמוק

שלוש טיסות הניסוי הקודמות של סטארשיפ יצאו באפריל ובנובמבר של השנה שעברה, ובחודש מרץ האחרון. טיסת הבכורה של החללית הסתיימה רק ארבע דקות לאחר השיגור, בעקבות כשל של החללית והמשגר להתנתק זה מזה כמתוכנן. בעקבות כך, SpaceX נאלצה להורות על פיצוץ מבוקר של החללית.

בטיסת הניסוי השנייה, שנמשכה כשמונה דקות, החללית והמשגר כבר הצליחו לבצע את ההיפרדות. בטיסת הניסוי השלישית הושגה ההתקדמות המרשימה ביותר, כאשר החללית הצליחה לצאת מהאטמוספירה של כדור הארץ ולשהות מספר דקות בחלל. יחד עם זאת, החללית לא הצליחה לחזור בחזרה והתפרקה בעת כניסתה החוזרת לאטמוספרה.

אילון מאסק, המנכ"ל של SpaceX. המטרה הסופית - שיגורים שגרתיים לירח ולמאדים, צילום: אי.פי

בניסיון הרביעי כבר השיגה SpaceX ציון דרך משמעותי, כאשר שני שלבי הרקטה ביצעו לראשונה נחיתות מוצלחות. הטיסה הבאה, המתוכננת לחודש יולי הקרוב, תהיה מבחן קריטי נוסף עבור הפרויקט, זאת כאשר יתבצע ניסיון ראשון לתפיסת המאיץ באמצעות הזרועות המכניות שבמגדל השיגור.

כשנשאל על העתיד, מאסק נשמע בסרטון אופטימי, אך זהיר. "יש עוד הרבה עבודה לפנינו, אבל אני מאמין שאנחנו בדרך הנכונה להפוך את החלום של טיסות חלל שגרתיות למציאות", חלק האיש העשיר בעולם את חזונו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו