משמרי יצירות במכון קורטו לאמנות בלונדון חשפו דיוקן נסתר מתחת לציורו של פבלו פיקאסו משנת 1901 "דיוקן מתיאו פרננדז דה סוטו", אחת מיצירות התקופה הכחולה של האמן. התגלית נעשתה באמצעות טכנולוגיית צילום רנטגן ואינפרא-אדום.
"פני השטח של היצירה הראו סימנים ומרקמים שהסגירו [את קיומו של ציור נוסף]. זה הוביל לחקירה נוספת באמצעות טכנולוגיית הדמיה" הסביר ברנבי רייט, סגן ראש גלריית קורטו.
התמונה שנחשפה מתארת דמות נשית עם תווים ברורים, כולל ראש עם שיער מעוצב בגולגול - סגנון אופנתי בקרב נשות פריז האלגנטיות באותה תקופה - כתפיים מעוגלות, ואצבעות.
"זהותה נותרה לא ברורה. ייתכן שהייתה דוגמנית, חברה, או אפילו אהובה שהתיישבה לאחד מציורי החיים הליליים האימפרסיוניסטיים הצבעוניים של פיקאסו בפריז, או אישה מלנכולית שישבה בבר" הציעו חוקרי מכון קורטו.
הדיוקן הנסתר דומה לדמויות במספר דיוקנאות אחרים שפיקאסו יצר ב-1901, כולל "שותת האבסינת" המוצג במוזיאון הרמיטאז' בסנט פטרסבורג ו"אישה בזרועות שלובות" שמוצג במוזיאון בבאזל.
"הטכנולוגיה עוזרת [לנו] לראות את היד של האמן ולהבין את תהליך היצירה שלו" אמרה אביבה ברנסטוק האוצרת.
'דיוקן מתיאו פרננדז דה סוטו משקף נקודת מפנה חשובה בקריירה של פיקאסו. פיקאסו היה רק בן 19 כשצייר אותו, והשינוי הושפע בחלקו מההתאבדות של חברו הקרוב קרלוס קסחמס. אחרי הציור הזה פיקאסו החל לשנות את סגנונו לכיוון יותר מהורהר עם גוונים כחולים יותר.
"הדרך של פיקאסו להפוך תמונה אחת לאחרת ולשנות סגנונות הפכה לקו ברור באמנות שלו, ומה שעזר להפוך אותו לאחת הדמויות הענקיות בתולדות האמנות. הכל מתחיל עם ציור כמו זה," אמר רייט, על פי פורבס.
"הוא לא צבע את הבד בשכבת יסוד כדי לשנות את הנושא ולהתחיל מדף חלק," הסביר רייט, על פי CNN. "דמות אחת יוצאת מהשנייה. אפשר לראות כמה פרטים בבירור רב, כמו העין, האוזן והשיער. נוכחות הרפאים של האישה [בציור] היא לא רק מתחת לפני השטח, היא ממש נלחצת אל פני השטח" הוא הוסיף.
הדיוקן הנסתר שהתגלה לאחרונה הוא חלק מתערוכה בגלריית קורטו ששמה "מגויה לאימפרסיוניזם: יצירות מופת מאוסף אוסקר ריינהרט".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו