אל תתנו לסגנון הילדותי-משהו של Kena: Bridge of Spirits ולעובדה שהמשחק הזה לא מופץ על ידי אחת מהחברות הגדולות בשוק (ואף לא משווק בחנויות בישראל) להטעות אתכם. מדובר באחד המשחקים האיכותיים, המהנים ותאמינו או לא – הקשים שנחתו אצלנו בחודשים האחרונים, ואי אפשר שלא להמליץ עליו בחום לכל מי שמתגעגע למשחקי האקשן-הרפתקאות הארקיידיים והתמימים של ימי הפלייסטיישן 2.
קינה לי חביבה
אם היו מבקשים מאיתנו לתאר את Kena: Bridge of Spirits במשפט אחד, היינו מגדירים אותו כ"גוד אוף וור, אבל חמוד יותר, צבעוני יותר, קצר יותר ולכל המשפחה, עם השפעות של ראצ'ט אנד קלאנק ואפילו קצת אנצ'רטד וזלדה". נכון, זו הגדרה קצת נועזת, כי משחקי גוד אוף וור מוכרים כיצירות די אלימות, מדממות ולעיתים אף בוטות, בעוד הדבר האחרון שאפשר להגיד על Kena זה שהוא בוטה, אבל אי אפשר להכחיש שהסגנונות דומים.
קינה היא נערה אמיצה ונחושה שצריכה להציל ממלכה מריקבון שהולך ומתפשט. אין מה לעשות, זה קורה לכולנו. כשהיא מצוידת בכלי נשק לטווח קצר (מעין מטה מכושף) ולטווח ארוך (חץ וקשת שהוא ללא ספק הנשק היעיל במשחק, וגם כמה פצצות), עליה להילחם צבאות של מפלצות-רפש, רוחות רפאים, מוטציות של דבורים (או מה שהם לא יהיו) וכדומה, ובכל סוף עולם היא נאלצת להתמודד עם בוס גדול, אכזר ולעיתים קשה ומתסכל בטירוף עד שלומדים את הטריק שלו.
חיסולו של בוס, שעשוי לקחת חמש דקות קלילות או חמש שעות קשוחות ניסוי וטעייה, יעניק לה גישה ליכולת או לכלי נשק חדש. הקרבות, לפחות החשובים שבהם, נערכים בזירה סגורה ומתוחמת, שנפתחת רק לאחר שכל האויבים נוטרלו. קינה יכולה לקפוץ, להתגלגל, לבצע קומבואים (שילוב של מספר התקפות), להשתמש במכות מיוחדות שנצברות בהתאם לביצועים שלה, ובקיצור – כל מה שקרייטוס, ראצ'ט ושות' עושים במשחקים שלהם.
חתיכת טיפוס
בין זירות הקרב, שהן ללא ספק העיקר במשחק, תתבקשו גם לטפס על הרים ומבנים בסגנון כמעט זהה לגוד אוף וור ואפילו לאנ'צרטד (נקודות האחיזה מסומנות בצבע בולט וצריך לקפוץ מאחת לשנייה); לשמור על שיווי משקל בקטעי פלטפורמה מאתגרים יחסית (אבל אין מה לדאוג, אם תיפלו לתהום, לא תמותו אלא פשוט תחזרו כמה קפיצות אחורה); ולפתור כמות חד-ספרתית של פאזלים המערבים הזזת אבנים בסדר הנכון, ירי בגבישים בסדר הנכון, ועשיית כל מיני דברים אחרים בסדר הנכון.
ברוב המקרים הפתרונות לפאזלים האלה די קלים ולא ידרשו מכם יותר מכמה דקות של מחשבה, אולם יש כמה חידות קשות יותר לפיצוח, שיסדרו לכם כמה בונוסים שווים אך לא הכרחיים להשלמת המשחק, כמו למשל שדרוג למד הכוח שלכם.
שורה תחתונה: לא, Kena לא שובר שיאי מקוריות, אבל אין לנו שום בעיה עם זה. כי בכל הקשור לשליטה, לגרפיקה ולרכיב הקסמים החמקמק הזה, שמקשה עליכם להניח את הג'ויסטיק גם אחרי חמש שעות משחק רצופות כי העסק פשוט ממכר – אין לנו תלונות.
כמעט פיקסאר
כמה מילים על הגרפיקה, שאי אפשר להתעלם ממנה. Kena הוא משחק הבכורה לקונסולות של חברת Ember Lab, האלמונית בעולם הגיימינג. היא החלה את דרכה דווקא כאולפן אנימציה ממוחשבת ותוכן דיגיטלי, ועבדה עד כה בעיקר על קמפיינים פרסומיים שונים דוגמת פרסומת לקוקה קולה בסין, ופרויקטים לרשת מסעדות KFC ולליגת הבייסבול הצפון אמריקנית.
העבודה שלה על הפרויקטים האלה בהחלט מרשימה, אך כשלוקחים בחשבון ש-Kena הוא סוג של חישוב מסלול מחדש עבור החברה הקטנה הזו, אי אפשר שלא להסיר בפניה את הכובע ולהתפעם מהאיכות של הכותר המרהיב הזה, שאיכותו הגרפית לא נופלת מזו שרואים בסרטי האנימציה המובילים כיום. נכון שלא היינו מתנגדים לקצת יותר גיוון בשלבים עצמם (רובם מתרחשים ביערות ומעט מהם במערות), אבל יש להניח שחוסר הגיוון נובע ממגבלות תקציב, ולא מחוסר כישרון או אכפתיות. כי מה שרואים על המסך נראה – וזז – מדהים.
ובכל זאת, לא הכל מושלם במשחק הזה. חוסר הגיוון הגרפי בין השלבים גרם לנו ללכת לא פעם לאיבוד, כי הרבה מהדרכים והשבילים פשוט נראים אותו דבר, וגם המפה לא כל כך יעילה לניווט. חיסרון גדול נוסף הוא ההשמטה של אפשרות להתביית על אויב מסוים, אלמנט הכרחי שקיים כמעט בכל משחק דומה. כשמפלצות מקיפות אותך מכל הכיוונים ואתה מנופף במטה הקסמים שלך באוויר כמו פסיכי ומפספס על המילימטר כי המפלצת בדיוק יצאה מהפריים והמצלמה לא עקבה אחריו, זה לא תענוג גדול. הבעיה הזו, בתקווה, תטופל במשחק ההמשך המיוחל.
למה כובע?
ומינוס אחרון ושנוי במחלוקת: ליצורים השחורים והחביבים שמלווים את קינה קוראים Rot. הם אולי רקובים, אבל זה חלק מהקסם שלהם, והם יעזרו לקינה להילחם בריקבון הרע (סיפור ארוך, לא ניכנס לזה). בכל אופן, במקרים מסוימים קינה יכולה לשלוח את הרוט האלה לבצע משימות מיוחדות, כמו לפורר מחסומים ולהרים חפצים. כשהשליטה עוברת לרוט, לא נעים להגיד, היא פשוט רעה, וביחד עם המצלמה הבעייתית היא הופכת לאיומה, שכן צריך לשלוט על הרוט, על קינה ועל המצלמה במקביל, וזה פשוט לא עובד כמו שצריך. למשל, מצאנו את עצמנו מבלים עשר דקות תמימות בניסיון להזיז חפץ ממקום למקום.
הסתובבנו במעגלים, קיבלנו עצבים, התנועות של המצלמה עשו לנו בחילה ונאלצנו לעשות הפסקה ולחזור אל המשחק אחרי שנרגענו. זה לא אמור לקרות, וטוב תעשה Ember Lab אם תשחרר עדכון שיפתור את ענייני המצלמה והשליטה ברוט.
עוד תלונה קטנונית בקשר לרוט? בבקשה: במהלך המשחק אוספים מטבעות. לגיטימי. עם המטבעות האלה אפשר לקנות כובעים חמודים ולתת לרוט לחבוש אותם. וזהו זה. כלומר, אין למטבעות משמעות אמיתית במשחק. לא ניתן לקנות בהם תחמושת (כי גם ככה יש לקינה אינסוף חיצים) או חפצים שימושיים אחרים, אלא רק כובעים שהם לא יותר מפריטים קוסמטיים זניחים וקטנטנים שבקושי רואים. מוזר, מיותר, אבל נסלח לקינה ולחבריה הרקובים, שהעבירו לנו עשרה ימים מהנים ומוצלחים במיוחד מול הפלייסטיישן. מאז ראצ'ט האחרון, לא נהנינו ככה.
8/10
גרסה נבדקת: פלייסטיישן 5. קיים גם לפלייסטיישן 4 ולמחשב.
*עותק הסקירה סופק על ידי החברה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו